شناسهٔ خبر: 23524755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توهین زننده ترامپ به برخی کشورها و واکنش مقامات آمریکایی

سخنان توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مهاجران برخی کشورها که وارد آمریکا می‌شود، انتقادهای زیادی در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: چرا این مردم از کشورهایی که چاه مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است، ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.

نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا گفته‌اند، این اظهارنظر ترامپ آشکارا نشان می‌دهد وی نژادپرست است.

واشنگتن پست نخستین بار در گزارشی از اظهارنظر توهین‌آمیز دونالد ترامپ خبر داد.

کاخ سفید بدون تکذیب این سخنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعضی از سیاستمداران در واشنگتن مدافع منافع کشورهای خارجی هستند، ولی ترامپ همیشه برای مردم آمریکا می‌جنگد.

براساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا در پی اصلاح قوانین مهاجرتی آمریکاست تا این کشور پذیرای مهاجرانی باشد که به رشد اقتصادی آمریکا کمک کنند.

نیویورک تایمز نیز پیشتر در گزارشی به نقل از ترامپ نوشته بود: اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود، دیگر به آلونک‌های خود در کشورشان بر نخواهند گشت.

به گزارش بی.بی.سی، سناتور جمهوری‏خواه، اورین هتچ در واکنش به این نقل قول از سوی ترامپ در توییتر نوشت که خواهان دریافت توضیحات بیشتر درباره سخنان وی است. به گفته وی، مهاجرت افراد نخبه از همه کشورهای جهان به آمریکا از عوامل خاص بودن آمریکاست.

الیانا راس لیتنین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز در توییتر نوشت، اطلاق واژه "چاه مستراح" به هائیتی، بی‌توجهی به خدمات مهاجران این کشور به آمریکاست و تاکید کرد: چنین واژه‌هایی درخور کاخ سفید نیست.

میا لاو، دیگر جمهوری‌خواه کنگره که اصالتش به هائیتی‏ بر می‌گردد، سخنان ترامپ را "نامهربانانه و نخبه‌گرایانه" دانسته است.

پیش از سخنان ترامپ، سناتور دموکرات، ریچارد دوربین درباره اهمیت اعطای ویزای اقامت موقت به شهروندان کشورهایی که دچار بلایای طبیعی، جنگ یا همه‌گیری‌ها هستند، صحبت کرده بود.

انتهای پیام

نظر شما