شناسهٔ خبر: 23524386 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر | وزیر ارشاد: موسیقی سنتی و کلاسیک باید ارتقا مخاطب پیدا کند

R33357/P1397/S4,40/CT11

سیدعباس صالحی گفت:‌ من هم قبول دارم که در حوزه موسیقی ایرانی و کلاسیک با بحران مخاطب مواجهیم و هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکرده‌ایم و باید موسیقی سنتی و کلاسیک ما ارتقا مخاطب پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته پنج‌شنبه 21 دی 1396 سالن‌های مختلف در سطح شهر تهران میزبان گروه‌های موسیقی بودند تا دومین شب از سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر رقم بخورد. شاید مهمترین اجرای دیشب، سی‌تارنوازیِ شهید پرویزخان از هندوستان بود. این اجرا یک مهمان ویژه هم داشت و آن هم سیدعباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به همراه معاون هنری‌اش سیدمحمدمجتبی حسینی به تالار وحدت آمدند تا این اجرا را از نزدیک ببینند. همچنین علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی هم به عنوان مهمان ویژه، اجرای موسیقی هندوستان را از نزدیک به نظاره نشست.

در پایان این اجرا سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.
صالحی درباره‌ی کم بودن مخاطبان موسیقی ایرانی در اجراهای جشنواره گفت: بحث مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی موضوعی است که در طول سال با اجراهای مختلف شکل می‌گیرد و در ایام برگزاری جشنواره‌ها نیز بخشی از خود را نشان می‌دهد بنابراین طبیعی است که جشنواره محصول اتفاقاتی است که در طول سال پدید می‌آیند و خودِ جشنواره‌ها رویدادهای ویژه‌ای هستند که رهاورد آنچه در طول سال انجام می‌شود ما را به آنها رهنمون می‌کند.

او ادامه داد: اینکه مخاطب ایرانی ما با موسیقی اصیل و سنتی خود در تماس بوده و آن را در ذائقه و وجودش عمیق کند، طبیعی است که به اتفاقاتی در طول سال نیازمند است که هم آفرینندگان موسیقی سنتی و کلاسیک ما در آن نقش دارند و هم مجوعه کسانی که می‌توانند به افزایش مخاطب کمک کنند. در این راه بخشی از کار به عهده سازمان صدا و سیما و بخشی هم به عهده مجموعه‌های دیگری است که می‌توانند در این زمینه مساعدت‌هایی انجام دهند. بالاخره در این حوزه اشتراک مساعی مجموعه‌هی لازم است تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و بتوانیم به نقطه متعادلی برسیم.

صالحی گفت: این مسیر، مسیری است که باید همه آن را دنبال کنیم. من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی مخاطب و بی مشتری باشد. به هر حال مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست. ما فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند. در این بخش هم مجموعه‌های مختلف و آفرینندگان این گونه موسیقایی هرکدام مسئولیت‌های خود را دارند که بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتری پیدا کنند.

در ادامه خبرنگار تسنیم این پرسش را با وزیر ارشاد مطرح کرد که «چرا در جدول جشنواره تقریبا تمام اجراها، تکرارِ کنسرت‌هایی است که در طول یک سال گذشته روی صحنه رفته‌اند و آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای دارد که جشنواره موسیقی فجر جایی برای معرفی اجراهای جدید باشد یا خیر.»
صالحی در پاسخ به این پرسش گفت: اجازه بدهید ما جشنواره امسال را تمام کنیم بعد درباره جشنواره بعد باهم صحبت می‌کنیم.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر انتقاد برخی از فعالان حوزه موسیقی درباره فقدان اساسنامه در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در این مورد شیوه نامه ای تهیه شده اما اینکه این شیوه نامه نهایی شده تا بر آن مبنا معیارهای جشنواره شکل بگیرد حتما مورد نظر ما هم هست. به هر صورت جشنواره ها باید شیوه نامه های روشنی داشته باشد که بر آن اساس جشنواره اتفاق بیفتد. دوستان هم شیوه نامه ای را طراحی کردند اما ما باید به یک شیوه نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره صورت بگیرد. اما شما بدانید در این دوره از جشنواره شیوه‌نامه‌ای وجود داشته است که ما باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم چرا که اجرای یک شیوه نامه دائمی تر مراجع تصویب کننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان یک شیوه نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما