شناسهٔ خبر: 23523912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

ضرورت انجام آزمایش PSA برای تشخیص سرطان پروستات

رئیس انجمن نورویورولوژی، از سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در آقایان نام برد و بر ضرورت انجام آزمایش PSA در سنین ۴۰ تا ۷۱ سالگی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن نورویورولوژی، از سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در آقایان نام برد و بر ضرورت انجام آزمایش PSA در سنین ۴۰ تا ۷۱ سالگی تأکید کرد.


 به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهری مهراد در نشست خبری به بیماری های مثانه و سرطان پروستات <Prostate Cancer>در آقایان اشاره کرد و گفت: سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین علت مرگ و میر در آقایان اشاره کرد و بر انجام آزمایش آزمایش PSA برای تشخیص این سرطان تأکید کرد.

رئیس انجمن نورویورولوژی با اشاره به اینکه انجام این آزمایش از ۴۰ سالگی تا ۷۱ سالگی ضروری است، افزود: بهترین بهداشت سلامت مردان، مراجعه یک بار در سال به متخصص اورولوژی برای چکاپ است.

مهراد با عنوان این مطلب که اگر سایز پروستات زیر ۳۵ گرم باشد با توصیه های پزشکی و دارو قابل درمان است تصریح کرد: اگر ادرار دفع نشود مشکل پروستات این افراد حادتر می شود

وی افزود: نگهداشتن ادرار در طولانی مدت عوارض زیادی دارد بنابراین لازم است آقایان هر دو تا سه ساعت یکبار مثانه را تخلیه کنند.

رئیس انجمن نورویورولوژی بر ضرورت آگاه بودن بر عفونت ها با علائمی همچون سوزش، تکرر و بوی بد ادرار اشاره کرد و گفت: با انجام آزمایش می توان از عوارض این عارضه در میانسالی جلوگیری کرد.

مهراد با عنوان این مطلب که بزرگی خوش خیم پروستات گاهی به شکلی است که باعث می شود باقیمانده ادرار دفع نشود تأکید کرد: این مسئله می تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده ادرار با سونوگرافی قابل تشخیص است، خاطرنشان کرد:  دیابت یکی از بیماری هایی است که مثانه را از بین می برد و در نتیجه افراد دیابتی به سمت نارسایی کلیه و دیالیز پیش می روند.

رئیس انجمن نورویورولوژی با عنوان این مطلب که آقایان ۶۰ سال به بالا که پروستات بزرگ دارند و از جراحی می ترسند برای نجات آنها باید عمل سنداژ انجام شود افزود: اگر عارضه این افراد با جراحی درمان شود نیازی به سنداژ نخواهند داشت.

مهراد با بیان این مطلب که عمل پروستات یک عمل ساده و سرپایی بوده که عوارض زیادی ندارد اظهار داشت: کسانی که PSA بالا دارند و مشکوک به سرطان پروستات هستند نگران نباشند چون این نوع سرطان قابل درمان است در صورتی که به موقع تشخیص داده شود.

وی از دیابت و فشار خون به عنوان دو عامل تأثیرگذار روی سیستم کلیه و مثانه نام برد و گفت: نیاز است که مردان میانسال با مراجعه مداوم به اورولوژیست همواره از سلامت خود اطمینان پیدا کنند.

رئیس انجمن نورویورولوژی در ادامه به موضوع شب ادراری در پسربچه ها اشاره کرد و گفت: بعضی از پسربچه ها اختیار ادرار شب را دیر به دست می آورند از همین رو لازم است توسط والدین توصیه هایی به آنها بشود که حتما در زنگ تفریح مدرسه به دستشویی بروند زیرا اگر این کار انجام نشود باعث تنبلی مثانه خواهد شد.

مهراد در ادامه با بیان این مطلب  که سرطان پروستات می تواند عامل ارثی باشد، تأکید کرد: افرادی که سابقه فامیلی این عارضه را دارند می بایست از ۳۵ سالگی آزمایش PSA را انجام دهند.مهر

نظر شما