شناسهٔ خبر: 23522641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاران:

شیوه‌نامه جشنواره موسیقی فجر در دستور کار است/ راهکار یک بحران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر پس از تماشای کنسرت پرویز شهید خان از هند به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته ۲۱ دی ماه ضمن حضور در کنسرت شهید پرویزخان از هند در جریان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به خبرنگاران درباره راهکارها و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل بحران کاهش مخاطب موسیقی اصیل ایرانی در کنسرت ها و اجراهای جشنواره ای توضیح داد: بحث مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی در طول سال با اجراهای مختلف شکل می گیرد و در ایام برگزاری جشنواره ها نیز بخشی از خود را نشان می دهد. جشنواره ها محصول اتفاقاتی هستند که در طول سال پدید می آیند. جشنواره ها رهاورد آنچه در طول سال انجام می شود نشان می دهند.

وی ادامه داد: اینکه مخاطب ایرانی با موسیقی اصیل و سنتی خود در تماس و به آن متمایل باشد به اتفاقاتی در طول سال نیازمند است که هم آفرینندگان موسیقی سنتی و کلاسیک ما در آن نقش دارند و هم مجموعه کسانی که می توانند به افزایش مخاطب کمک کنند. در این راه بخشی از کار به عهده سازمان صدا و سیما و بخشی هم به عهده مجموعه های دیگری است که می توانند در این زمینه مساعدت هایی را انجام دهند. در این حوزه اشتراک مساعی مجموعه ها لازم است تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و بتوانیم به نقطه متعادلی برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی مخاطب و بی مشتری باشد و مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست ولی ما بر این باور هم هستیم که موسیقی سنتی و کلاسیک هم باید ارتقا مخاطب پیدا کند. در این بخش هم مجموعه های مختلف و آفرینندگان این گونه موسیقایی هرکدام مسئولیت های خود را دارند تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتری پیدا کنند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برخی اجراهایی تکراری در جدول جشنواره موسیقی فجر و برنامه های وزارت ارشاد برای جشنواره بعدی گفت: اجازه بدهید ما جشنواره امسال را تمام کنیم بعد درباره جشنواره بعد باهم صحبت می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر انتقاد برخی از فعالان حوزه موسیقی درباره فقدان اساسنامه در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: من هم  معتقدم جشنواره ها باید شیوه نامه های روشنی داشته باشد در این مورد هم شیوه نامه ای تهیه شده اما ما باید به یک شیوه نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره رخ بدهد. اما شما بدانید در این دوره از جشنواره شیوه نامه ای وجود داشته است که ما باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم ولی رسیدن به یک شیوه نامه دائمی نظر مراجع تصویب کننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان یک شیوه نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان کنسرت پرویز شهید خان همراه با سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد ، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، بهرام جمالی مدیر عامل انجمن موسیقی و حمیدرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر  با حضور در پشت صحنه با عوامل اجرایی این کنسرت دیدار و گفتگو کرد.

نظر شما