شناسهٔ خبر: 23522374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بلومبرگ: ترامپ تصمیم گرفته تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند بلومبرگ: ترامپ تصمیم گرفته تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ: ترامپ تصمیم گرفته تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند

بلومبرگ روز جمعه گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که با تمدید تعلیق تحریم ها، توافق هسته ای 2015 را دست نخورده نگه دارد و به کاخ سفید و کنگره فرصت بیشتری بدهد تا طرحی در مورد وضع محدودیت های جدید علیه ایران تدوین کند.

به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، این تصمیم بنا به توصیه تمام تیم امنیت ملی وی شامل «هربرت ریموند مک مستر» مشاور امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به ترامپ اتخاذ شد.

همچنین خبرنگار بلومبرگ امروز جمعه در توئیتی اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کند.

«نیکولاس وادهمز» خبرنگار سیاست خارجی بلومبرگ با اعلام اینکه «ترامپ تصمیم گرفته است تعلیق تحریم ها را علیه ایران تمدید کند» در توئیتر: این تصمیم عصر امروز (پنجشنبه به وقت آمریکا) اتخاذ شده و کاخ سفید آن را اواسط صبح فردا اعلام می کند.

این خبرنگار بلومبرگ همچنین در توئیت دیگری نوشت: رئیس جمهوری تا اواخر امروز (پنجشنبه) تصمیمی نگرفته بود. انتظار می رود که در بیانیه فردا از متحدان اروپایی و کنگره به دلیل آنکه هنوز به توافقی برای تشدید قانون نظارت بر برجام ابراز ناخرسندی شود.

یک منبع آگاه دیگر هم گفت که ترتیبات لازم فراهم شده تا تیلرسون همتایان فرانسوی و آلمانی خود را از این تصمیم آگاه کند.

پیشتر برخی منابع اعلام کرده بودند که آمریکا ممکن است تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند اما بلومبرگ نوشت «هنوز معلوم نیست که دولت آمریکا فورا تصمیم به اعمال تحریم های جدید خواهد گرفت یا نه.»

اما روزنامه نیویوک تایمز نوشت ترامپ تصویب کرد که تحریم های هدفمندی علیه چند مقام ایرانی به دلیل فساد و نقض حقوق که برخی از آنها مربوط به حوادث اخیر است، وضع شود.

این روزنامه همچنین نوشت ترامپ تصمیم گرفته است تا به کنگره و متحدان اروپایی اش ضرب الاجلی بدهد که توافق را بهبود ببخشند یا آمریکا را از آن خارج کنند.

این روزنامه افزود که چند مقام آگاه گفتند انتظار می رود ترامپ به کنگره هشدار دهد که اگر مصوبه ای برای تشدید توافق هسته ای ارائه ندهد در آینده بار دیگر تعلیق تحریم ها را تعلیق نخواهد کرد.

ترامپ و مشاوران ارشد امنیت ملی آمریکا بعدازظهر پنجشنبه (به وقت محلی) گردهم آمدند تا درباره این مساله تصمیم گیری کنند.

'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر لزوم پایبندی به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

ظهر پنجشنبه نشست مشترک محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان ایو لودریان، زیگمار گابریل و بوریس جانسون وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و در این نشست تداوم اجرای برجام مورد بحث قرار گرفت.

موگرینی و وزیران امور خارجه فرانسه ، انگلیس و آلمان بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم ها تاکید کردند.

دونالد ترامپ در 12 اکتبر برخلاف گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران به این تعهدات، تصمیم گرفت تا اجرای تعهدات از سوی ایران را تایید نکند. به دنبال این مساله، کنگره 60 روز فرصت داشت تا درباره بازگشت تحریم هایی که به موجب برجام تعلیق شده بودند، تصمیم بگیرد.

کنگره آمریکا با پایان یافتن این مهلت، هیچ تصمیمی نگرفت و دوباره نوبت ترامپ است که در پایان 90 روز دیگر، در این باره تصمیم گیری کند.

با این حال اعضای اتحادیه اروپا بر اجرای تعهدات برجامی همه کشورهای عضو از جمله آمریکا تاکید کرده اند و نسبت به تخریب این توافق بین المللی هشدار داده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما