شناسهٔ خبر: 23521678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ با مشاوران خود در خصوص ايران تشکيل جلسه داد

خبرگزاري فرانسه گزارش داد:‌ دونالد ترامپ‌ نشست مشاوران امنيت ملي خود را در روز پنجشنبه تشکيل داد تا درباره اين که آيا تحريم ها عليه ايران را دوباره وضع کند يا خير تصميم گيري کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ خبرگزاري فرانسه از واشنگتن گزارش داد:‌  دونالد ترامپ،‌ رئيس جمهور آمريکا، نشست مشاوران امنيت ملي خود را در روز پنجشنبه تشکيل داد تا درباره اين که آيا تحريم ها عليه ايران را دوباره وضع کند يا خير تصميم گيري کند.
در صورتي که ترامپ تصميم بگيرد که تحريم ها عليه ايران را از سر گيرد،‌ توافق هسته اي که در سال 2015 بين ايران و قدرت هاي جهاني وضع شد به مخاطره خواهد افتاد.
مقامات وزارت امور خارجه آمريکا مي گويند انتظار مي رود که ترامپ در اين نشست در خصوص وضع کردن دوباره تحريم ها عليه ايران تصميم گيري کند،‌ اما معلوم نيست که آيا اين تصميم در اواخر پنجشنبه اعلام خواهد شد يا در روز جمعه.
سارا ساندرز، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا،‌ خطاب به خبرنگاران گفت:‌ «رئيس جمهور ترامپ هنوز بر اين باور است که توافق هسته اي با ايران يکي از بدترين توافق هايي است که تا کنون امضا شده است.» وي تصريح کرد:‌ «يکي از کاستي ها و نقص هاي بزرگ توافق هسته اي با ايران اين است که اين توافق تهران را آزاد مي گذارد تا برنامه هسته اي خود را آشکارا به پيش ببرد و به سرعت به توان ساخت تسليحات هسته اي دست يابد.»‌ ساندرز افزود: «روشن است که ما با اين مسئله مشکل بزرگي داريم. کاخ سفيد سرگرم همکاري با کنگره و نيز با هم پيمانان آمريکاست تا اين نقايص مورد توجه قرار گيرند.»
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا به اين مسئله اشاره اي نکرد که ترامپ چه موقع تصميم خود در اين خصوص را اعلام خواهد کرد. با اين حال،‌ استيو گلدستاين،‌ دستيار وزير امور خارجه آمريکا،‌ گفت رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا، در کاخ سفيد به سر مي برد و قرار است تصميم ترامپ اعلام شود.
گلدستاين خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: «وزير امور خارجه هر روز به کاخ سفيد رفته است. او ديروز هم ساعت هاي طولاني در کاخ سفيد بود. جلسه تصميم گيري بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) تشکيل خواهد شد.»
وي گفت: «در اين جلسه تصميم گيري انجام خواهد شد. من مطمئن نيستم که اين تصميم چه موقع اعلام خواهد شد. شايد امشب و شايد هم فردا اين تصميم اعلام شود.»
يکي از مسئولان بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا که خواست نامش فاش نشود گفت قرار بود اين نشست در ساعت سه و 45 دقيقه بعد از ظهر (14 و 45 دقيقه به وقت گرينويچ) پايان يابد و بعد از آن ظرف مدت چند ساعت بيانيه اي در اين خصوص صادر شود.
اين مسئول بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا افزود:‌ «من گمان مي کنم اين احتمال همواره وجود دارد که جلسه طولاني شود و جدول زماني به فردا منتهي شود. اما اين احتمال هم وجود دارد که تصميم امشب اعلام شود.»
دونالد ترامپ اعلام کرده است توافق هسته اي که در سال 2015 بين ايران و قدرت هاي جهاني امضا شد ديگر در راستاي منافع ملي آمريکا نيست.
با اين حال، ترامپ نيز همانند سلف خود باراک اوباما همواره با ادامه تعليق تحريم ها عليه ايران موافقت کرده است.
ضرب الاجل تعليق شماري از اين تحريم ها در هفته آينده به پايان خواهد رسيد و ترامپ بايد تصميم بگيرد که آيا اين تعليق را ادامه دهد يا خير.
در صورتي که ترامپ با تعليق تحريم ها عليه ايران موافقت نکند، تهران مي تواند واشنگتن را به نقض توافق هسته اي متهم کند. ايران بر اساس اين توافق هسته اي موافقت کرده است که برنامه هسته اي خود را محدود کند.
پايتخت هاي اروپايي نيز هر گونه اقدام ترامپ در وضع دوباره تحريم ها عليه ايران ناراحت خواهند شد. آنها از آمريکا خواسته اند که توافق هسته اي با ايران را به عنوان يک توافق بين المللي بپذيرد و تاييد کند که ايران به تعهدات خود در چارچوب اين توافق پايبند بوده است. 




­

نظر شما