شناسهٔ خبر: 23521155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بازی‌ هماهنگ‌ آمریکا و اسرائیل‌ با برجام‌

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ استیو گلدستین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به زودی و پیش از این تصمیم، با رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیم متیس وزیر دفاع دیدار خواهد کرد.
 
او گفت: "ما انتظار تصمیمی در روز جمعه را داریم و در این مورد بحث هایی در جریان بوده است."
 
ترامپ سه ماه پیش از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور با 1+5 خودداری کرد و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره این کشور سپرد.
 
کنگره در این فاصله اقدامی در مورد اعمال مجدد تحریم هایی که براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ معلق شده بود، انجام نداد.
 
به گزارش بی بی سی، روزنامه گاردین یک روز پیشتر گزارش داد که تصور می شود دولت ترامپ تعلیق تحریم های مرتبط با صداوسیمای ایران را تمدید نکند و آنها را دوباره فعال کند.
 
یک منبع آگاه در واشنگتن به این روزنامه گفت که ترامپ پذیرفته تحریم های بانک مرکزی را دوباره اعمال نکند اما قصد تحریم تلویزیون ایران را دارد.
 
براساس این گزارش این بدان معنی خواهد بود که فعالیت صداوسیما در خارج از ایران از جمله خریداری محصولات بین المللی و پخش زنده ماهواره ای محدود خواهد شد.
 
از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، خواهان آن شده است که کاخ سفید ایران را هدف تحریم‌های مشخصی قرار دهد.
 
همزمان با زمینه سازی های آمیکا برای افزایش فشار به ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در دیدار با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در سرزمین های اشغالی، احتمال لغو برجام از سوی دونالد ترامپ را در روز جمعه ۲۲ دی‌ماه «یک احتمال واقعی» دانسته است.
 
نتانیاهو در این دیدار ضمن هشدار به اروپایی ها، گفت: «رهبران اروپا باید هشدار رییس‌جمهوری ترامپ را در مورد ابطال برجام جدی بگیرند».
 
به گزارش رادیو فردا، اسرائیل خود را دوست و هم‌پیمان نزدیک آمریکا می‌داند اما نتانیاهو نگفته است که آیا او زود‌تر از جامعه جهانی از سوی آمریکا در خصوص «حقیقی» بودن «امکان لغو برجام» آگاه شده است یا نه.
 

عکس/ دیدار نتانیاهو با سفیران کشورهای عضو ناتو
 
وبسایت خبری شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل نوشته است، نتانیاهو در روزهای گذشته پیام مشابهی را در خصوص «حقیقی بودن گزینه لغو برجام از سوی آمریکا» برای سران آلمان، بریتانیا و فرانسه ارسال کرد.
 
رسانه‌های اسرائیل پیشتر به نقل از دفتر نخست‌وزیری این رژیم خبر داده بودند که نتانیاهو هفته گذشته با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا در مورد ایران گفت‌و‌گوی تلفنی داشت؛ اما به گفت‌و‌گوی او با امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه اشاره‌ای نکرده بودند.
 
ترامپ همواره برجام را «بد‌ترین توافقی که در عمرش دیده» توصیف کرده و بنیامین نتانیاهو هم برجام  را «یک خطای تاریخی» نامیده است.
 
به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل تلاش دارند با یک بازی هماهنگ و جنجال سازی علیه ایران، کشورهای اروپایی را مجبور به همراهی با سیاست های خصمانه خود علیه ایران کنند.
 
کشورهای اروپایی دخیل در برجام به آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که با لغو برجام به شدت مخالف هستند و نظر به پایبندی کامل ایران به تعهداتش بر اساس برجام، که در گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید شده، ادامه اعتبار برجام را در راستای صلح و ثبات جهان می‌دانند.
 
وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه همراه با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۱ دی در بروکسل با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کنند.
 
ایران در روزهای گذشته تاکید کرده است که برای خروج آمریکا از برجام آماده شده و «بد‌ترین احتمالات» را در نظر گرفته است؛ عباس عراقچی معاون وزیرخارجه ایران دوشنبه در تهران گفت «جامعه بین الملل باید برای مرحله خروج آمریکا از برجام آمادگی داشته باشد».
 
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت، علی اکبر صالحی رییس این سازمان روز دوشنبه در تماس تلفنی با یوکیا آمانو رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی به او گفت: «در صورت اجرا نشدن تعهدات برجام از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ می‌کند که می‌تواند بر روند کنونی همکاری‌های ایران با آژانس اثرگذار باشد».

نظر شما