شناسهٔ خبر: 23520351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

حضور20 کشتی نجات در منطقه عملیات امداد و نجات نفتکش سانچی/اولویت پکن، نجات جان سرنشینان است

صاحب‌خبر -
خرداد:سفیر چین در ایران با بیان این که حدود 20 کشتی نجات در منطقه عملیاتی امداد و نجات نفتکش حضور دارند، گفت: درحال حاضر با تغییر جهت باد این نفتکش از مرزهای دریای چین دورتر می شود، اما به ایران اعلام کرده ایم که دولت چین همچنان به عملیات امداد و نجات تا پایان ادامه می دهد.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، 'پانگ سن' سفیر چین در ایران عصر امروز (پنجشنبه) در دیدار با 'علی ربیعی' وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی درباره وضعیت مهار آتش نفتکش سانچی اظهار داشت: وزارت حمل و نقل چین، نیروهای زیادی را برای مهار آتش نفتکش و نجات مفقودان تجهیز کرده است.
سفیر چین در ایران با اشاره به وضعیت نفتکش سانچی گفت: اکنون این نفتکش به صورت مستمر آتش می گیرد و انفجارهایی در آن رخ می دهد، اما نیروهای چینی با وجود مواجه شدن با تهدیدات مختلف تلاش کرده اند که وظیفه امداد و نجات را انجام دهند.
پانگ سن یادآور شد: چین اکنون با کره جنوبی و ژاپن درحال همکاری است و از مشارکت آنها در عملیات مهار آتش و جستجوی مفقودان استفاده کند.
وی با بیان این که از لحظه وقوع حادثه، نجات افراد، اولویت اصلی نیروهای چینی بوده است، اضافه کرد: مرکز امداد و نجات دریایی وزات حمل و نقل چین به عنوان ستاد فرماندهی این حادثه تعیین شده است و عملیات نجات را هماهنگ و اطلاع رسانی می کند.
سفیر چین در ایران خاطرنشان کرد: چین از اعزام نیروهای متخصص ایرانی برای مشارکت در عملیات مهار آتش استقبال می کند و تسهیلات لازم را برای اعزام آنها به چین فراهم می کند.
پانگ سن ادامه داد: تلاش می کنیم درخواست ایران برای شبانه روزی کردن عملیات مهار آتش را به مسوولان چینی منتقل کنیم.
وی با بیان این که بین ایران و چین کانال های ارتباطی گسترده ای وجود دارد، گفت: از همه امکانات برای مهار آتش و تعیین تکلیف سرنشینان استفاده می شود.
سفیر چین در ایران خاطرنشان کرد: پس از وقوع حادثه چین، حالت اضطراری را اعلام و وزارت خانه های خارجه و حمل و نقل چین کمیته ای را برای رسیدگی به این مساله تشکیل دادند و کار امداد شروع شد.
پانگ سن با بیان این که نخست وزیر چین هم دستورات مهمی را صادر کرد تا نهادهای مرتبط امکانات لازم برای امداد و نجات را فراهم کنند، اضافه کرد: وزیر امور خارجه چین نیز به وزیر امور خارجه ایران اطمینان داده است که دولت چین تا جایی که امکان دارد، کار امداد ونجات را انجام دهند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود 20 کشتی نجات در منطقه حضور دارند، اظهار داشت:جزر و مد و وضعیت آب و هوا کار امداد و نجات را دشوار کرده است، اما با این وجود، نیروهای چین با به خطر انداختن جان خود چندین بار تلاش کردند که برای انجام عملیات امداد و نجات به نفتکش نزدیک شوند.
سفیر چین در ایران افزود: درحال حاضر با تغییر جهت باد این نفتکش از مرزهای دریای چین دورتر می شود، اما به ایران اعلام کرده ایم که دولت چین به عملیات امداد و نجات تا پایان ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا، نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد. 
کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد. 
این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 نفر سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست.
البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. 
کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند. 
عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 32 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد. 

نظر شما