شناسهٔ خبر: 23519550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

درخواست ایران برای ادامه عملیات مهار حریق نفتکش در شب

صاحب‌خبر -

خرداد: معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از حضور دو یدک کش ژاپنی برای کمک به عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی در آب‌های چین خبر داد و گفت: محدودیت‌هایی از جمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز در چهار روز گذشته وجود داشته که ایران خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس با اشاره به آخرین وضعیت و شرایط اطفا حریق نفت‌کش ایرانی در ‌آبهای چین اظهار داشت: عملیات اطفاء حریق از سوی یدک کش‌های آتشخواری که از سوی بندر شانگهای و مرکز تجسس - نجات چین در چند روز گذشته به کار گرفته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه «برای اطفاء سریعتر حریق از مراکز تجسس و نجات کشورهای اطراف درخواست کمک کردیم تا با همکاری مرکز تجسس نجات چین بتوانند سریعتر عمل کنند» گفت: در حال حاضر یک یدک کش از ژاپن در منطقه حادثه حضور دارد و یک یدک کش دیگر تا ساعاتی دیگر به منطقه خواهد رسید.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تعداد یدک‌کش‌های اطراف نفت‌کش به نظر می‌رسد کافی است اما محدودیت‌های دیگری ازجمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز طی چهار روز گذشته وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

حق‌شناس از کاهش حریق خبر داد و گفت: اما مشکل این است که 115 هزار تن مواد نفتی با درجه اشتعال بین بنزین و گاز در نفت‌کش وجود داشته و به همین خاطر در مراحل اطفاء حریق طی روزهای گذشته هر بار با انفجارهایی روبرو می‌شویم که مجدداً کار از نو انجام شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر حضور تیم تجسس - نجات در منطقه، هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفت‌کش، ‌سفیر ایران در بندر شانگهای حضور دارند؛ اما تا زمانی که اطفاء حریق انجام نشود به‌طور طبیعی ورود به کشتی اقدام پر ریسکی است و قابل انجام نخواهد بود.

تلاش وزارت امور خارجه برای رفع مشکلات اعزام تیم تجسس - نجات از ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات اعزام تکاورهای ایرانی در شب گذشته به منطقه اطفاء حریق نفت‌کش گفت: تشریفات قانونی تیم تجسس - نجات که قرار بود از ایران اعزام شود کمی به طول انجامید و وزارت امور خارجه در حال تلاش برای رفع مشکلات و اعزام تیم تجسس-نجات به محل حادثه است.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای ایرانی‌ در تیم تجسس-نجات چین حضور دارند و به‌طور طبیعی در صورت پایان اطفاء حریق وارد عمل خواهند شد.

حق‌شناس یادآور شد: دو روز پیش رئیس‌جمهوری،‌ وزیر راه و شهرسازی،‌ وزیر امور خارجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان مسئول پیگیری این حادثه انتخاب کرده و بر همین اساس به نظر می‌رسد شدت فعالیت چینی‌ها بیشتر شده است و امیدواریم اطفاء حریق طی روزهای آینده به اتمام برسد.

امیدواری به مهار آتش تا فردا شب

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری نیز ساعاتی پیش از آغاز عملیات اطفای حریق نفتکش «سانچی» از 6 بامداد امروز(پنجشنبه) بوقت ایران خبر داد و گفت: هویت پیکر یافت شده مشخص نیست.

محمد راستاد با بیان این که عملیات امروز با چهار آتشخوار آغاز شده است، تصریح کرد: چینی‌ها از نخستین ساعات سانحه در محل حادثه حضور داشته‌اند و عملیات را متوقف نکرده‌اند، اما به دلیل شرایط جوی، انفجارهای ناگهانی و انتشار گازهای سمی برخی مواقع عقب نشینی می‌کنند.

وی درباره این که آیا هویت پیکر یکی از کارکنان کشتی سانچی که 2 روز پیش به شانگهای منتقل شد، مشخص شده است، گفت: در حال تبادل اطلاعات برای تشخیص هویت هستیم، اما هنوز هویت آن مشخص نشده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انتظار می‌رود شعله‌های آتش در نفتکش سانچی حداکثر تا پایان وقت روز آینده (جمعه) مهار شود، همچنین امروز (پنجشنبه) تیم متخصص امداد هلندی به محل وقوع آتش‌سوزی اعزام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد.

کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.

این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 نفر سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و2 تن بنگلادشی خبری نیست.

البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد.

کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند.

عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 32 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد.

نظر شما