شناسهٔ خبر: 23518029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دو حزب اصلی کردستان عراق درباره تعیین استاندار جدید کرکوک به توافق رسیدند

سرانجام بعد از گذشته چند ماه یخ‌ روابط حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق درخصوص موضوع کرکوک ذوب شده و دو طرف براساس اعلام منابع رسمی و غیررسمی به توافق‌هایی نسبی درخصوص آینده این استان و تعیین استاندار دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / اتحادیه میهنی کردستان عراق سرانجام توانست موافقت اولیه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی را برای تشکیل نشست شورای استانی کرکوک در راستای تعیین استاندار جدید بدست بیاورد با این تفاوت که حزب تحت رهبری بارزانی با کاندیدای دیگری برای استانداری کرکوک موافقت کرده است.

از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو احزاب فعال در استان کرکوک که دارای رای هستند، توافق کردند که با توجه به آرای احزاب، پست استاندار کرکوک از اتحادیه میهنی کردستان عراق تحت رهبری جلال طالبانی، نایب رئیس استاندار از اعراب سنی و رئیس شورای استانی از ترکمان‌ها انتخاب شود.

در انتخابات اخیر پارلمان عراق، کردها در کرکوک دارای هشت کرسی که از این تعداد شش کرسی متعلق به اتحادیه میهنی بود، اعراب سنی استان دارای دو کرسی و ترکمان‌ها نیز دارای دو کرسی پارلمانی بودند.

بعد از اتفاقات ۱۶ اکتبر که منجر به تسلط نیروهای فدرال ارتش عراق بر کرکوک شد اعضای حزب دموکرات کردستان عراق از شورای استانی کرکوک خارج شدند، به نحوی که شورای استانی برای تعیین استاندار جدید نتوانست به حد نصاب برسد.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، روی آوردن اتحادیه میهنی کردستان عراق به اعراب سنی و ترکمان‌ها و نتیجه منفی برای تعیین استاندار از یک سو و عدم همکاری کامل بغداد با اتحادیه میهنی کردستان عراق از سوی دیگر سبب تضعیف جایگاه این حزب در کرکوک شد به نحوی که دبیر دفتر سیاسی اتحادیه اخیرا صراحتا اعتراف کرد که آرای این حزب در کرکوک ریزش شدید خواهد داشت.

همگرایی احزاب اپوزیسیون در کردستان عراق مانند جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان عراق و ائتلافی برای دموکراسی و عدالت و اعزام هیئتی به بغداد دو حزب حاکم را به این جمع بندی رساند که در صورت عدم توافق سیاسی با همدیگر احزاب اپوزیسیون مدیریت امور را به دست خواهند گرفت.

نقطه آغاز توافق باز کرکوک بود که در اولین اقدام دو طرف توافق کردند به زودی استاندار جدید استان کرکوک که از اتحادیه میهنی است تعیین شود با این تفاوت که حزب دموکرات کردستان عراق خواهان تعیین خالد شوانی، عضو کمیته رهبری اتحادیه میهنی و سخنگوی رئیس جمهوری عراق دکتر فواد معصوم به جای رزگار علی، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان استاندار جدید است.

اگرچه هنوز تعیین استاندار نهایی نشده است ولی از شواهد تحولات عراق و کردستان عراق پیداست که دو حزب حاکم در کردستان عراق باز علی‌رغم همه اختلافات به توافق نسبی دست یافته و درصدد کنترل امور برای انتخابات پیش رو در عراق و کردستان هستند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق در چند ماه آینده تلاش خواهند کرد سایر احزاب کردی را به این جمع بندی برسانند که در انتخابات پارلمانی عراق و انتخابات شورای استانی کرکوک با لیست مشترکی وارد انتخابات شوند تا دست‌کم تاثیر شکست همه پرسی بر آرای احزاب کرد در عراق کمتر دیده شود. اما به نظر می‌رسد سنگینی شکست کردها بعد از همه پرسی بیشتر از آن است که با حضور احزاب کرد در قالب یک ائتلاف در پای صندوق‌های رای جلوی ریزش آرای آنها به خصوص در کرکوک گرفته شود. / ایسنا

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما