شناسهٔ خبر: 23517954 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

باقر لاریجانی خبر داد:

تمام موسسات و بیمارستان‌های آموزشی کشور اعتباربخشی شده‌اند

معاون وزارت‌بهداشت گفت: تمام موسسات و بیمارستان‌های آموزشی کشور اعتباربخشی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمد باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه‌های منطقه 9 آمایشی به خوبی در بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پیش رفته اند. چنین فرصت‌هایی که پیش می‌آید و می‌بینیم مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کنار یکدیگر برای بحث آموزش جمع شده‌اند، نشان می‌دهد در حوزه آموزش علوم پزشکی به خوبی پیش رفته‌ایم.

وی اظهار داشت: هیچ دوره‌ای تا این حد تمرکز و توجه به حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود نداشته و امیدواریم تعامل مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی که اساتید فرهیخته حوزه آموزش علوم پزشکی هستند بتواند برای ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور در آینده‌ای نزدیک نتایج موثری را در بر داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر ایجاد شبکه‌های دانشگاهی در توسعه آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌توانند تجربیات‌شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مناطق آمایشی یک خوشه علمی هستند و دانشگاه‌ها می‌توانند در این بستر با یکدیگر کار کنند،‌ گفت: باتوجه به ارزیابی‌هایی که از مناطق آمایشی داشته‌ایم، منطقه آمایشی 9 حرکت خوبی در اجرای ماموریت‌های ویژه واسپاری شده داشته است.

وی افزود: این منطقه در بازبینی کوریکولوم دندانپزشکی، باتوجه به ماموریتی که در زمینه توسعه علوم دندانپزشکی داشته، بسیار موثر بوده است. تمامی متخصصان را از دانشگاه‌های مختلف کشور گردهم آورده و در این پروژه همکار وزارت بهداشت بوده است.

معاون وزارت‌بهداشت به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه توسعه دانش مرتبط با علوم تغذیه در کلان منطقه 9 اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه در بحث تغذیه یه شبکه ملی ایجاد کرد و ضمن کارهایی که در منطقه انجام شده به سایر مراکز علمی مرتبط در کشور نیز ماموریت‌هایی محول کرده و این نمونه یک شبکه علمی موفق در سطح ملی است و چنانچه با همین سرعت اقدامات پیش رود این منطقه به سرآمدی دست می‌یابد.

لاریجانی به روش تدوین و اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: خوشحالیم ظرف مدت حدود 3 سالی که از اجرای این بسته‌ها می‌گذرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیام این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند و در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی نظام سلامت بررسی شده و نکاتی که در آموزش عالی مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی کشور در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

لاریجانی اظهار داشت: ما می‌خواهیم اگر دانشگاهی در حوزه آموزش مشکلی دارد از دانشگاه حمایت کنیم تا به استانداردهای مناسب در حوزه آموزش دست یابد.

معاون آموزشی وزارت‌بهداشت به ایجاد مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: 2 سال از تصویب این مرکز می‌گذرد و حدود 500 طرح به این مرکز رسیده و لازم است دانشگاه‌ها از این بستر استفاده کنند تا ظرفیت سازمانی را در زمینه آموزش علوم پزشکی ایجاد کنند.

وی توسعه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای را یکی از نیازهای نظام سلامت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای نظام سلامت لازم نیست آموزش‌های منجر به مدرک دانشگاهی ارائه شود ببلکه برخی از این نیازها با آموزش های مهارتی مرتفع می‌شود و هدف این است تمامی این آموزش ها با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و متناسب با نیازهای مناطق آمایشی کشور توسط موسسات مختلف ارائه شود.

لاریجانی به تصویب سنجش نیازهای کشور به رشته‌های تخصصی در شورای گسترش اشاره کرد و گفت: حوزه‌های مختلف وزارت‌بهداشت از جمله معاونت درمان، توسعه و آموزشی در برآورد نیاز نیروی انسانی کشور توافق کرده‌اند و در گام بعدی باید برش منطقه ای این سند نیازسنجی تدوین شود.

معاون آموزشی وزارت‌بهداشت اضافه کرد: هدف این است 70 درصد نیازهای هر منطقه در همان منطقه تربیت شود. دانشگاهها باید نیازهای خود را ارزیابی و در منطقه آمایشی تصویب کنند. تفاهم‌نامه‌هایی با مناطق آمایشی در زمینه گسترش‌های 5 سال آتی مناطق به زودی منعقد می‌شود.

لاریجانی از اجرای ماموریت‌های ویژه سپرده شده به دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: چنانچه در دور جدید بازبینی این ماموریت‌ها دانشگاهی بخواهد ماموریت جدیدی داشته باشد می‌تواند به حوزه معاونت آموزشی پیشنهاد کند. ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها هویت می‌دهند و موجب ارتقای دانشگاه‌ها می‌شوند.

نظر شما