شناسهٔ خبر: 2351309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش/

سرنوشت وزارت علوم امروز مشخص می‌شود/ آیا "فرهادی" رای اعتماد وکلای ملت را کسب خواهد کرد؟

"محمد فرهادی" پنجمین وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری بعد از فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، جعفر میلی منفرد، رضا فرجی دانا و محمود نیلی احمدآبادی است که از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با گذشت بیش از یک سال از دولت یازدهم هنوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فراز و نشیب انتخاب وزیر است و تاکنون وزرای پیشنهادی رئیس جمهور نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند و یا در صورت جذب اعتماد از سوی مجلس (فرجی‌دانا) نتوانستند مدت زمان زیادی را در سکانداری این وزارتخانه بمانند.

"محمد فرهادی" پنجمین وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری بعد از فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، جعفر میلی منفرد، رضا فرجی دانا و محمود نیلی احمدآبادی است که از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

گفتنی است پس از اعلام وصول نامه معرفی فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها برای عدم رای اعتماد مجلس به وی مطرح شد در حالی که هنوز رایزنی‌ها برای گرفتن رای اعتماد "فخر‌الدین دانش آشتیانی" در صحن علنی آغاز نشده بود.

این در حالی است که در جریان قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی وزیر علوم، نمایندگان مجلس با فریاد «دو، دو، دو...» با "فخرالدین احمدی دانش آشتیانی" مخالفت خود را اعلام کردند.  

جلسه علنی (چهارشنبه 27 آبان ماه) به برررسی صلاحیت "دانش‌آشتیانی اختصاص داشت که در ابتدای جلسه دکتر روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی خود به ارائه سخنرانی پرداخت؛ بعد از سخنرانی رئیس جمهور، موافقان و مخالفان وزیر نطق‌های خود را ایراد کردند که آقایان قاسم جعفری، سید حسین نقوی‌حسینی و علیرضا زاکانی از نمایندگان مخالف و آقایان علی مطهری، محمدرضا تابش و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی به عنوان نمایندگان موافق بودند.

بعد از سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف، دانش آشتیانی در جایگاه سخنرانی حاضر شده و از برنامه‌های خود دفاع کرد.

نمایندگان با رای 70 موافق، 171 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 257 رای ماخوذه به فخرالدین احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم اعتماد نکردند.

ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش پایانی جلسه علنی امروز صبح را برعهده داشت پس از قرائت آرای ماخوذه در رابطه با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای دانش آشتیبانی نتوانستند اعتماد همکاران ارجمند را به دست آورند.  
 
وی افزود: ریاست محترم جمهوری و وزرای محترم، دولت و به ارائه خدمت به ملت عزیز آرزوی توفیق دارم. 

پس از عدم رای اعتماد مجلس به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت، به طور قانونی نیز زمان سرپستی این وزارت‌خانه نیز به پایان می‌رسید اما در پی نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری و موافقت معظم له و  براساس  نامه مورخ 29/8/ 1393رئیس دفتر و سرپرست نهاد  ریاست جمهوری، مدت سرپرستی نجفی در وزارت علوم تا زمان اخذ رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم و صدور حکم وزارت  تمدید شد. 

پس از تمدید حکم سرپرستی "محمد علی نجفی"، " محمد فرهادی" به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد.

در جریان قرائت نامه معرفی محمد فرهادی به عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری نمایندگان در صحن علنی فریاد 4، 4 سر دادند و این به منزله موافقت نمایندگان با محمد فرهادی است.  

امروز چهارشنبه 5 آذر ماه است، قرار است؛ پنجمین جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی برگزار شود؛ جلسه علنی این بار به بررسی صلاحیت " محمد فرهادی" پنجمین وزیر پیشنهادی دولت اختصاص دارد این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که جو مجلس نسبت به فرهادی مثبت بوده و به احتمال زیاد وی رای اعتماد وکلای ملت را برای تصدی وزارت علوم کسب خواهد کرد.

حال باید منتظر شد و دید آیا امروز گره کور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پنجمین کلید دکتر روحانی باز خواهد شد و سکانداری وزارت پر سر و صدای علوم، تحقیقات و فناوری به سر انجام خواهد رسید؟

انتهای پیام/

نظر شما