شناسهٔ خبر: 23509060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

احتمال اطفای حریق «سانچی» تا سه روز آینده

با گذشت پنج روز، نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در سواحل شرقی چین، همچنان در آتش می‌سوزد و اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه خاموش کردن آن وجود دارد با این حال مسئولان کشورمان بر لزوم تسریع در عملیات نجات سرنشینان تاکید کرده و احتمال داده‌اند در صورت همکاری چین، حریق طی سه روز آینده خاموش شود. این در حالی است که هنوز از سرنوشت 29 ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شده خبری در دست نیست و هویت تنها جسد ایرانی کشف شده نیز فعلا شناسایی نشده است.

صاحب‌خبر -

روز شنبه، نفتکش 274 متری «سانچی» ایران، حامل 111 هزار تن میعانات گازی در 160 مایلی سواحل شرقی چین با یک فروند کشتی فلهبر هنگکنگی برخورد کرد و آتش گرفت. از آنزمان نیروهای عملیاتی در محل حادثه حضور دارند، با این حال تاکنون هیچ کس موفق به ورود به عرشه نشده است. ساعت 10 صبح دیروز وزارت حمل و نقل چین نیز به دلیل «وقوع انفجار روی نفتکش» از توقف عملیات اطفا و قرار گرفتن نیروهایش در فاصله مطمئنی از کشتی خبر داد اما چند ساعت بعد مسئولان ایران اعلام کردند عملیات اطفا از بامداد پنجشنبه به وقت ایران دوباره از سر گرفته خواهد شد. معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در واکنش به این موضوع، با بیان اینکه ایران حاضر است گروههای زبدهای را برای کمک به اطفای حریق به محل اعزام کند، گفت: از شبسهشنبه، مقدار زیادی از حجم آتش فروکش کرده است اما همچنان ریسک بالایی برای اقدام به نجات سرنشینان وجود دارد. حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمیتوان نفیا و اثباتا در مورد وضعیت سرنشینان اظهار نظری کرد، افزود: اگر سرنشینان توانسته باشند خود را به قسمت زیرین کشتی که در مجاورت آب قرار دارد، جایی مثل موتورخانه، برسانند، احتمال نجاتشان زیاد است، اما اگر خدای ناکرده در درون انفجارات ناشی از اشتعالات گرفتار شده باشند، احتمال نجاتشان کم است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران نیز با بیان اینکه چینیها در ساعت 10 صبح چهارشنبه، به بهانه بدی آب و هوا و احتراق کوچکی که روی نفتکش رخ داد، عملیات اطفا را متوقف کردند، گفت: احتمالا عملیات خاموش کردن آتش از ساعت 3 بامداد پنجشنبه به وقت ایران دوباره توسط چینیها آغاز میشود. ما در حال مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی هستیم تا اگر شرایط مناسب بود، هلیبورد انجام شود و تیم عملیاتی ایران با بالگرد به چین اعزام و روی کشتیهای آتشخوار مستقر شوند. محسن بهرامی از اعزام 12 نفر از تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای مشارکت در اطفای حریق خبر داد و افزود: این افراد روز پنجشنبه (امروز) در شانگهای خواهند بود. تیم عملیاتی اطفای حریق ژاپن هم در همین روز به محل حادثه می رسد. سرکنسول ایران در شانگهای نیز درباره اختلاف نظر موجود، توضیح داد: اولویت ایران، نجات خدمه است در حالیکه طرف چینی در ابتدا خواهان خاموش کردن آتش و ایجاد ثبات است تا پس از آن به دنبال خدمه بگردد. علیرضا ایروش افزود: در کشتی انفجارهای پی در پی در حال وقوع است به همین دلیل ریسک ورود به آن برای یافتن خدمه بالاست و چینیها در شرایط فعلی حاضر به ورود به کشتی نیستند. این حادثه، واکنش نمایندههای مجلس را نیز در پی داشت. فاطمه ذوالقدر از وزیر امور خارجه خواست برای جلب همکاری کشورهای نزدیک به محل حادثه، شخصا ورود کند.این در حالی است حسن روحانی، رئیسجمهور کشورمان طی دستوری علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه آتشسوزی نفتکش سانچی تعیین کرد. این کمیته شامل نمایندگان وزارتخانههای امور خارجه، نفت و راه شهرسازی است.

نظر شما