شناسهٔ خبر: 23487893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی کیهان

روزی که اصرار 80 مجتهد بر خواسته آیت‌الله خامنه‌ای غلبه کرد!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی-
اخیرا بخش‌هایی از فیلم انتخاب تاریخی مجلس خبرگان رهبری پس از ارتحال امام‌خمینی‌(ره) در فضای مجازی منتشر شده است که در پی القای شبهاتی در ذهن مردم است در حالی که نگاهی به محتوای فیلم منتشر شده نشان دهنده واقعیاتی است که عظمت کار مجلس خبرگان و انتخاب مهم و اثر گذار این مجلس را نشان می‌دهد.
در حالی که پیش از این و از سوی برخی شخصیت‌ها از جمله آیت‌الله منتظری بارها مطرح شده بود که روند برکناری وی از قائم‌مقامی رهبری توسط افرادی چون آیات و حجج اسلام خامنه‌ای، هاشمی و سیداحمدخمینی مدیریت شد تا فرد مطلوب این جمع به رهبری برسد فیلم منتشر شده به عیان نشان می‌دهد که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با انتخاب خود و قرار گرفتن در جایگاه رهبری امت اسلامی مخالفت کرده و در حالی که اکثریت اعضای خبرگان بر انتخاب ایشان تصریح داشتند معظم‌له متواضعانه و با اصرار زیاد از تصدی این سمت ابا می‌کردند.
دو نکته مهم نامه اردیبهشت 1368 امام به آیت‌الله مشکینی
امام خمینی(ره) در 9 اردیبهشت 1368 در نامه‌ای به آیت‌الله مشکینی رئیس‌مجلس خبرگان رهبری به دو موضوع بسیار مهم‌اشاره کردند؛ نخست آنکه «نمی توانیم نظام اسلامی‌مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامی مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند.» و از سوی دیگر «از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تایید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت می‌کند. اگر مردم به خبرگان رای دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم می‌شود و حکمش نافذ است.» این نامه چنان‌چه ذکر آن رفت دو نکته بسیار مهم را به اعضای مجلس خبرگان رهبری گوشزد می‌کرد، نخست آنکه کشور نمی‌تواند بدون رهبر بماند و دوم اینکه در انتخاب رهبری شرط مرجعیت لازم نبوده و مجتهد عادل منتخب خبرگان ولی منتخب و حکم او نیز نافذ است.
شهادت امام درباره اجتهاد آیت‌الله خامنه‌ای
در آن روزهای حساس برخی مقامات کشور پیش امام رفته و از آینده اظهار نگرانی کرده بودند که پس از شما چه خواهد شد و امام امت در دیدارهای مختلف به این بزرگان گفته بودند زمانی که آقای خامنه‌ای را دارید جای نگرانی نیست. این شهادت که در دیدار شخصیت‌های بزرگی از جمله سران وقت قوا و مرحوم حاج سیداحمد خمینی بیان شده بود ناظر بر این واقعیت است که
امام خمینی(ره) بر اجتهاد و شایستگی آیت‌الله خامنه‌ای برای تصدی مقام رهبری ایمان و اعتقاد داشته ولی به استناد نامه‌ای که به آیت‌الله مشکینی در اردیبهشت 1368 نوشتند مرجعیت را شرط لازم برای تصدی چنین سمتی نمی‌دانستند.
پس از فوت امام خمینی(ره) خبرگان منتخب ملت در جلسه‌ای تاریخی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر آینده نظام اسلامی برگزیدند ولی از آنجایی که قانون اساسی به همه پرسی گذاشته نشده بود، این انتخاب به قید موقت صورت گرفت تا اینکه در 6 مرداد 1368 همه پرسی انجام شد و پس از تائید قانون اساسی از سوی مردم «مجلس خبرگان رهبری» در جلسه‌ای فوق‌العاده در 15 مرداد همین سال انتخاب پیشین خود را با اکثریت قاطع قریب به اتفاق آرا مورد تصویب مجدد قرار دادند.
رئیس‌جمهوری که خود را برای خدمت در یک روستا آماده کرده بود!
روند ماجرا چنان چه ذکر شد بسیار مشخص و واضح بوده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ملت در ماه‌های پایانی تصدی ریاست جمهوری نه تنها به فکر مقام بزرگتری نبودند که به شدت در جلسه تاریخی پس از فوت امام خمینی(ره) در مقابل تصمیم خبرگان برای معرفی و انتخاب ایشان مقاومت کردند.
خاطرات منتشر شده از آن روزها بسیار جالب و تکان‌دهنده است، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در بیان خاطره‌ای می‌گوید: «پس از آنکه شورای رهبری در مجلس خبرگان رای نیاورد و مجلس خبرگان تصمیم به انتخاب رهبر پس از رحلت امام(ره) گرفت نام آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبری مطرح شد که ناگهان ایشان به‌خاطر این مسئله شدیدا عصبانی شد و با تلخی و بدون اجازه خود را به تریبون مجلس رساند.»
آن مرحوم در ادامه به ذکر خاطره‌ای دیگر پرداخته و می‌گوید: «زمانی از آیت‌الله خامنه‌ای سؤال کردم پس از اتمام دوران ریاست جمهوری چه خواهید کرد، ایشان در پاسخ با قاطعیت بر شغل آخوندی و فعالیت‌های حوزوی تاکید کردند و ادامه دادند مگر اینکه امام بنده را از این کار نهی کنند. آیت‌الله خامنه‌ای سپس به بنده گفتند اگر امام پس از پایان ریاست جمهوری از بنده بخواهند که مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشوم هیچ‌گاه تردید نخواهم کرد.»
جالب آنکه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر نیز با اصرار و خواسته بزرگان نامزد ریاست جمهوری شدند در حالی که بنا به خاطرات مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی دلایل متعددی را برای عدم قبول این سمت در سال 1360 در مقابل اصرار بزرگان ارائه می‌کردند.
این همه نشان می‌دهد که اجتهاد رهبر معظم انقلاب در آن شرایط به استناد شهادت امام‌خمینی(ره) که بارها در پاسخ به سؤال و خواسته بزرگان ذکر شده بود محرز بود، از سوی دیگر معظم‌له عضو مجلس خبرگان رهبری بودند که یکی از شرایط حضور و عضویت در این مجلس اجتهاد بوده و از سوی دیگر نیز انتخاب ایشان از سوی بیش از 80 مجتهد عادل خود بیانگر شهادت اعضای خبرگان به اجتهاد و توان علمی ایشان بوده است.
نکته پایانی آنکه فیلم‌ها و به ظاهر مستندات منتشر شده از سوی ضد انقلاب هر چند که بتواند عده‌ای ساده اندیش را بفریبد و یا دچار شبهه سازد ولی مستندات و شواهد متقن تاریخی به عیان واقعیات و هر آنچه که اتفاق افتاده است را نشان داده و روایت می‌کند و در این میان جای هیچ‌گونه تفسیر و تاویلی نیست.




نظر شما