شناسهٔ خبر: 23469028 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است

با شروع نسل جدید شاهد اوج گرفتن دو رقیب قدیمی و سرسخت عرصه بازی های رایانه ای بودیم. رقابتی که خیلی زود ایکس باکس وان از آن عقب ماند و به دلیل کمبود عناوین انحصاری و همینطور تعداد انبوهی از بازی های کنسل شده، از اصلی ترین رقیب خود یعنی پلی استیشن ۴ عقب ماند. حال با هم عمق این قضیه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است

با شروع نسل جدید شاهد اوج گرفتن دو رقیب قدیمی و سرسخت عرصه بازی های رایانه ای بودیم. رقابتی که خیلی زود ایکس باکس وان از آن عقب ماند و به دلیل کمبود عناوین انحصاری و همینطور تعداد انبوهی از بازی های کنسل شده، از اصلی ترین رقیب خود یعنی پلی استیشن ۴ عقب ماند. حال با هم عمق این قضیه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

مایکروسافت در این نسل از لحاظ داشتن عناوین فرست پارتی شانس کمی داشت و در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد. بسیاری از عناوین مورد انتظار این شرکت به هر نحوی یا به مشکل برخوردند و یا ساخت آن ها لغو شد؛ عناوینی نظیر Scalebound و Fable Legends از این دسته هستند. یا حتی برخی از عناوین فرست پارتی آن ها از لحاظ عملکرد ضعیف نشان دادند و قدرت فروش خود در بازار را از دست دادند که از این جمله هم می توان به سری Halo و یا Gears اشاره کرد. همچنین برخی دیگر از بازی های جدید این شرکت نیز آنطور که باید عمل نکردند و عناوین شکست خورده به حساب آمدند که برخی از آن ها Quantum Break و یا Sunset Overdrive هستند.

اما چرا مایکروسافت از نظر داشتن عناوین انحصاری تا این حد بد عمل کرد و شانس خود برای رقابت در بازار بازی های ویدئویی را تا این حد پایین آورد؟ در این رابطه از لویس وارد (Lewis Ward)، مدیر تحقیقات IDC، و یکی از صاحب نظران صنعت بازی های ویدئویی سوال شد که چرا مایکروسافت در این زمینه نتوانست پا به پای سونی و نینتندو پیش برود و رقابت شدید در نسل هشتم را به رقبای خود واگذار کرد. وارد در این زمینه اظهار کرد:

مایکروسافت مانند سونی و نینتندو یک استودیوی بزرگ برای توسعه و ساخت بازی های رایانه ای در اختیار ندارد و پیشینه ای قوی و عمیق در زمینه ساخت بازی های رایانه ای و خدمات آن ها ندارد.

وی همچنین افزود:

آن ها تعداد کمی بازی انحصاری بزرگ دارند که شامل سری بازی های Halo ، Gears of War ، Minecraft و برخی دیگر می شود. اما استراتژی مایکروسافت به گونه ای نبود که آن ها فرصت همکاری با استودیو های مستقل و یا حتی ترد پارتی را داشته باشند تا بتوانند محتویات انحصاری ارزشمند به تولید برسانند. عملکرد مایکروسافت از سونی یا نینتندو از لحاظ ارائه خدمات خارجی برای جامعه کاربران ایکس باکس سلطه جویانه تر است چرا که آن ها در زمینه ساخت ابزار سرگرمی برای رایانه های شخصی و یا گوشی های هوشمند نیز دستی بر آتش دارند و در حال تلاش هستند تا این بازی ها را روی تلویزیون های پیشرفته و مردن زیبا تر و چشم نواز تر جلوه دهند. به صورت بالقوه خرید استودیو های جدید و ساخت آی پی های تازه می تواند به آن ها در این مسیر کمک زیادی کند. شما قبل تر به Ryse اشاره کردید که توسط Crytek توسعه پیدا کرده بود. مایکروسافت سال ها قبل تر از فعالیت جدی سونی، عنوان World of Tanks را روی ایکس باکس در اختیار داشت. همینطور در فصل تعطیلات اخیر نیز توانستند عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds را به انحصار خود در بیاورند که البته ممکن است یک انحصاری زمانی باشد و پس از مدتی برای سایر پلتفرم ها هم به انتشار برسد. از آن جایی که مایکروسافت تیم داخلی کوچکتری برای توسعه بازی های رایانه ای، نسبت به رقیبان خود دارد، باید به دنبال ایجاد خلاقیت های بیشتری باشد تا محتویات انحصاری ارزشمندی به تولید برساند. من معتقدم روند کنونی مایکروسافت همچنان هم ادامه پیدا خواهد کرد که در غیر این صورت، آن ها باید هزینه های زیادی متحمل شوند.

البته برخی اعتقاد دارند که ممکن است ساخت عناوین انحصاری، آن طور که وارد اشاره کرد، هزینه زیادی برای مایکروسافت نداشته باشد. آن ها در گذشته ساخت بازی های انحصاری را بسیار خوب انجام می دادند؛ مانند چیزی که در زمان ایکس باکس و یا ایکس باکس ۳۶۰ شاهد بودیم. طبیعتاً همه ما با آن بخش از صحبت های وارد که اشاره کرد عملکرد مایکروسافت در زمینه ساخت بازی های انحصاری از سونی و نینتندو ضعیف تر بوده، موافقیم. اما سوال این جا است که بعد از ۱۹ سال فعالیت در این زمینه، موضوعات پیش آمده تقصیر چه کسی است؟

چیزی که مشخص است مسائل و مشکلات پیش آمده برای مایکروسافت نتیجه ای مانند آنچه در سال ۲۰۱۷ دیدیم خواهد داشت. جایی که سونی و نینتندو رقابت را در دست داشتند و با داشتن عناوینی مانند Horizon و Breath of the Wild برای انتخاب بهترین بازی سال با یکدیگر رقابت سنگین و پایاپای به راه انداخته بودند و در عین حال مایکروسافت فقط نظاره گر این رقابت بود چرا که چیزی برای عرضه نداشت و به راحتی از آن کنار زده شد. آیا زمان آن فرا نرسیده که مایکروسافت فکری برای این داستان داشته باشد و به دنبال راه حل کلیدی بگردد؟ وارد در بخش دیگری از صحبت هایش در این زمینه گفت:

چنین بازی هایی زمان زیادی صرف می کنند و هزینه ساخت آن ها هم بسیار گران تمام خواهد شد. همانطور که اشاره کردید، مایکروسافت در ابتدای این نسل تلاش خود برای ساخت بازی های بزرگ AAA با داستان سرایی های بسیار عالی را به کار بست اما نتوانست این روند را ادامه دهد. شاید عنوان کنسل شده Fable می توانست التیامی بر این زخم ها باشد و یا شاید Crackdown حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و یک غول بزرگ به حساب بیاید که جا دارد اشاره کنم این بازی در E3 نمایش بسیار خوبی ارائه کرد. در پایان من مایکروسافت را به دلیل تمرکزش روی موارد انحرافی مانند به انحصار در آوردن PUBG برای خود، سرزنش نمی کنم. هم اکنون در برهه ای از زمان هستیم که ورزش های الکترونیک در حال فرا گیر شدن هستند و کسب درآمد از آن ها ممکن است سال ها و سال ها ادامه پیدا کند. بازی های سینگل پلیر بسیار عالی هستند اما درخشش آن ها رو به زوال است چرا که ساخت آن ها کم کم تبدیل به یک ریسک بزرگ خواهد شد. اگر چنین چیزی عملی شود، می تواند یک استودیو را نابود کند.

این بحثی است که بار ها راجع به آن شنیده ایم اما از طرفی دیگر هنوز بازی های سینگل پلیر زیادی هستند که همه ما را هیجان زده می کنند و تصور کنار رفتن آن ها موضوعی است که ممکن تا چند سال پیش رو عملی نشود. چیزی که در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد، این است که مایکروسافت هر چه زود تر باید برای تاسیس و به راه انداختن چند استودیوی فرست پارتی دست به کار شود. زیرا دلبستن به بازی های آنلاین و فکر درآمد زایی از آن ها در ورزش های الکترونیک، دردی از جامعه بزرگ کاربران ایکس باکس را دوا نخواهد کرد.

در پایان همه ما امیدواریم که مایکروسافت این روند را هر چه زود تر تغییر دهد و با ساخت بازی های انحصاری فرست پارتی مانند گذشته به رقابت با سونی و نینتندو تازه وارد بپردازد. همه ما به شدت دلتنگ عناوین ناب این شرکت هستیم تا بار دیگر بتوانیم لذت یک بازی انحصاری عالی از طرف مایکروسافت را بچشیم. مایکروسافت نباید فراموش کند چیزی که باعث محبوبیت یک کنسول می شود، عناوین انحصاری درجه یک آن است.

برچسب‌ها:

نظر شما