شناسهٔ خبر: 23451625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

جلسه ای که نمایندگان مجلس را قانع نکرد!

وزرای اطلاعات و کشور و جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در جلسه غیرعلنی مجلس٬ درباره نا آرامی های اخیر در کشور٬ گزارش دادند. اما نماینده ایذه در مجلس،‌ می‌گوید: «نمایندگان از این گزارشات سطحی، راضی نشدند».

صاحب‌خبر -
به گزارش پارسینه،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی با حضور مقام‌های امنیتی و نظامی ناآرامی‌های اخیر را بررسی کردند.

جزئیات زیادی درباره این جلسه منتشر نشده، اما ظاهرا دلایل اعتراض ناراضیان، بررسی جزئیات کشته شدن شماری از معترضان، انتقاد از پوشش خبری صدا و سیما و فیلترینگ تلگرام از مباحث مطرح شده در این جلسه بوده است.

وزیر اطلاعات و وزیر کشور درباره ناآرامی‌ها به مجلس گزارش داده‌اند.بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در نشست خبری گفت که وزیر کشور در جلسه مجلس "اعداد و ارقام شفافی در رابطه با تعداد بازداشت‌ها ارائه نکرده است."

به گفته آقای نعمتی، قرار شده تا سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات درباره تعداد بازداشت‌شدگان به مجلس گزارش بدهند.او همچنین با نقل سخنان علی لاریجانی گفت، رئیس مجلس خواستار این شده که اگر کسی "بی‌گناه در این اتفاقات دچار اشتباه شده، به ناحق گرفتار نشود".فرمانده نیروی انتظامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران و رئیس صدا و سیما هم در این جلسه غیرعلنی با نمایندگان حضور داشته‌اند.

جز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که در یک نشست خبری جزئیات جلسه غیرعلنی امروز را به خبرنگاران گزارش داد، نمایندگان مجلس هم به طور پراکنده جزئیات بیشتری از این جلسه را به خبرگزاری‌ها گفته‌اند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون آمار مجلس ایران، به نقل از فرماندهان ناجا گفت: که نیروی انتظامی به عنوان نیرویی که در میدان بوده، "از هیچ سلاحی استفاده نکرده و تمام مأموران انتظامی بدون سلاح در تجمعات بودند."

او گفته مأموران نیروی انتظامی هشت برابر ناراضایان زخمی شده‌اند و نتیجه گرفته است که "این موضوع نشان می‌دهد که مأموران نیروی انتظامی تا چه اندازه با افراد حاضر در تجمعات مدارا کرده‌اند."

آقای رضایی کوچی به خبرگزاری مجلس گفته است: "عمده کسانی که دستگیر شده بودند شغل آزاد دارند و مدرک تحصیلی آن‌ها زیر دیپلم است. کمتر افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند دستگیر شده‌اند؛ و هیچ شخصی با مدرک دکتری بازداشت نشده است."

رفع فیلترینگ تلگرام

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران همچنین گفته است که نمایندگان خواستار آن هستند که تلگرام رفع فیلتر شود. برای همین از وزیر ارتباطات خواسته شده که "تعهدات الزام‌آور" تگلرام برای رفع فیتلر به طور جدی پیگیری شود.او نگفته که تلگرام چه تعهداتی را باید رعایت کند تا در ایران رفع فیلتر شود.

نمایندگان مجلس در این نشست غیرعلنی از صدا و سیما به این دلیل که به گفته آنها "در اوایل اعتراض‌ها گزارش ها را به صورت شفاف به مردم ارائه نکرده و برخی سایت‌های معاند در این زمینه پیشرو بودند" انتقاد کرده‌اند.
 
اما از سوی دیگر محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان از مجلس، که در نشست غیرعلنی روز یکشنبه ۱۷ دی، مجلس شرکت کرده بود،‌گفت:‌ محمود علوی٬ عبدالرضا رحمانی فضلی و حسین سلامی به نمایندگان٬ «نسبت به برقراری فضای آرامش در کشور اطمینان خاطر دادند».

جلال میرزایی٬ نماینده ایلام در مجلس، نیز در این زمینه گفت که آقای رحمانی فضلی در این جلسه٬ «گزارشی از سیر اعتراضات» روزهای اخیر٬ «به همراه آمار و ارقام» ارائه کرد.به گفته وی٬ وزیر اطلاعات هم به طرح موضوع‌هایی در زمینه «ریشه‌یابی» این اعتراض‌ها پرداخت.

آقای میرزایی به جزئیات و محتوای اظهارات این سه مقام رسمی اشاره‌ای نکرد. در همین حال، هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه در مجلس، گفت: «نمایندگان از این گزارشات سطحی که دوستان ارائه دادند، راضی نشدند».

اما بهروز نعمتی در جای دیگر از سخنانش از «تعبیه تمهیدات» برای رفع فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران خبر داد و افزود که «این اقدام به تعهدات مجموعه تلگرام به ایران بستگی دارد، زیرا فضای موجود و اقدامات معاندان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه دستگاه‌های اطلاع رسانی تلگرام انجام گرفت».


نظر شما