شناسهٔ خبر: 23447561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۱۷ دی بخوانید؛

شرط رفع فیلتر تلگرام/ ناپدید شدن۳۰ایرانی در آب‌های چین/ درخواست رد استعفای منتجب نیا و...

روحانی سخنران اولین سالگرد در گذشت هاشمی رفسنجانی، درخواست از کروبی برای رد استعفای منتجب‌نیا، مخالفت فراکسیون ولایی با حذف یارانه ۳۵ میلیون نفر، گزارش علوی و رحمانی فضلی از اعتراضات اخیر در مجلس، اطمینان خاطر مسئولان به نمایندگان درباره برقراری آرامش در کشور، ناپدید شدن ۳۰ ایرانی در آب‌های چین و توضیحاتی در این باره، هشدار وزیر خارجه آلمان نسبت به استفاده ابزاری از اعتراض‌ها در ایران، رسانه و انتظارات از سازمان بازرسی کل کشور و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، هفدهم دی ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با سخنرانی حسن روحانی و سید حسن خمینی نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) برگزار می‌شود. این کنگره از ساعت ۸ صبح روز سه شنبه نوزدهم دی ماه در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی رییس جمهور روحانی افتتاح خواهد شد و در آن شخصیتهای برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی سخنرانی خواهند کرد.

جمعی از فعالین انجمن‌های اسلامی و فعالین نشریات دانشجویی خطاب به رئیس جمهور برای پیگیری آزادی دانشجویان بازداشتی در پی حوادث اخیر نامه نوشتند.

در همین ارتباط دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از پیگیری‌های این تشکل برای آزادی دانشجویان دستگیر شده در پی تجمعات اخیر در کشور خبر داد وگفت: شب گذشته تعدادی از دانشجویان آزاد و امروز هم منتظر آزادی تعدادی دیگر هستیم.

جمعی از مسئولین شاخه‌ها، کمیته‌ها و دبیران استانی حزب اعتماد ملی در حمایت از حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول منتجب نیا به مهدی کروبی دبیرکل این حزب نامه نوشته و خواستار این شدند که دبیرکل اعتمادملی بااستعفای رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام این حزب مخالفت کند.

همچنین محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن دولت است گفت: ما باید از دولت حمایت کنیم تا بتواند به وعده‌های خود عمل کند.

بهروز نعمتی در نشست خبری سخنگوی هیات رییسه مجلس با تشریح جلسه غیرعلنی مجلس از رفع فیلتر تلگرام منوط به تعهد مدیران آن خبر داد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز از مخالفت این فراکسیون با حذف یارانه ۳۵ میلیون نفر و افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داد و افزود: فراکسیون نمایندگان ولایی اعتقاد دارد باید یارانه افرادی که اثبات شود وضع مالی مناسب دارند، حذف شود و اینکه باید اثبات شود کسی وضعیت مالی خوبی ندارد تا به او یارانه داده شود را متناسب با شأن مردم نمی دانیم.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ از مصوبه این کمیسیون برایتهاتر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در سال ۹۷ خبر داد.

جلسه مشورتی مجلس درباره اعتراضات اخیر

جلسه مشورتی نمایندگان مجلس درباره اعتراضات مردمی اخیر در کشور صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ دی ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور وزیران کشور و اطلاعات و شمخانی در صحن مجلس برگزار شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش علوی و رحمانی فضلی از اعتراضات اخیر در جلسه غیرعلنی امروز مجلس خبر داد. جلال میرزایی با اشاره به حضور فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان صداوسیما در این نشست گفت که قرار است نمایندگان و مسئولین حاضر در جلسه مباحث خود را در مورد اعتراضات اخیر در این جلسه مطرح کنند.

در مورد جلسه غیرعلنی امروز مجلس همچنین محمد قسیم عثمانی گفت که مسئولین حاضر در درباره برقراری آرامش در کشور پس از اعتراض‌های اخیر به نمایندگان اطمینان خاطر دادند.

***

اسحاق جهانگیری در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه و کرمان، ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق زلزله زده و میزان پیشرفت برنامه اسکان زلزله زدگان، بر ضرورت سرعت بخشی به بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان و تامین نیازهای زلزله زدگان تاکید کرد.

۳۰ ایرانی در آب‌های چین ناپدید شدند. در پی برخورد دو کشتی در آب‌های ساحل شرقی چین ۳۲ نفر از خدمه این کشتی‌ها شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شده‌اند. این نفتکش بر اثر این برخورد که شب گذشته اتفاق افتاد، آتش گرفته است.

در همین رابطه قشقاوی معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه توضیحاتی از پی‌گیری‌های وزارت خارجه درمورد وضعیت۳۰ خدمه ایرانی ناپدید شده در آب‌های چین ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه این اتفاق در ۱۶۰ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول کشورمان در شانگهای نیز در ارتباط هستیم تا از جزئیات دقیق اتفاق رخ داده، اطلاع پیدا کنیم.

همچنین همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس توضیحاتی را در خصوص آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در برخورد با کشتی چینی با توجه به پیگیری‌های شرکت ملی نفتکش ارائه کرد وگفت: احتمال دارد خدمه نفتکش ایرانی با قایق نجات از محل دور شده باشند.

وزیر امورخارجه آلمان خواهان گفت‌وگوهای صریح و جدی با جمهوری اسلامی شد و نسبت به استفاده ابزاری از اعتراض‌ها در ایران هشدار داد و گفت: از ناآرامی‌های داخلی ایران نباید در عرصه سیاست بین‌الملل استفاده ابزاری شود.

«رسانه و انتظارات از سازمان بازرسی کل کشور»

بررسی خروجی اخبار از سازمان بازرسی کل کشور در دهه ۸۰ و مقایسه آن با فضای رسانه‌ای در سال‌های اخیر دهه ۹۰ حاکی از آن است که حضور سازمان بازرسی کل کشور در فضای رسانه‌ای، کمرنگ‌تر شده است.

انتهای پیام

نظر شما