شناسهٔ خبر: 23432962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پشت پرده فتنه‌های 88 و 96 در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمودی بررسی شد؛

انتقاد مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌جاست / کسانی که پس از فتنه توبه کردند، باید برای مردم روشنگری کنند / مطالبات مردم در بحث اقتصاد مقاومتی روی زمین مانده است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر آشوبگران، اعتراض و گله‌مندی مردم را به‌جا دانست و از مسئولان خواست تا اقتصاد مقاومتی را در دستور کارشان قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، قبل از انتخابات سال ۸۸ بود که طرفداران یک جریان خاص به شایعه «تقلب در انتخابات» دامن زدند و شایعه‌پراکنی کردند. بعد از انتخابات نیز به بهانه همین موضوع به خیابان‌ها آمدند و به تخریب اموال عمومی و تجمع‌های غیرقانونی پرداختند اما غافل از اینکه در حال ریختن آب به آسیاب دشمن هستند.

 
اما این پایان کار نبود و ۸ سال بعد، تاریخ تکرار شد. فتنه‌ای که رنگ و بوی فتنه ۸۸ را می‌داد اما به بهانه اعتراض مردم به وضع معیشتی آغاز شد. فتنه‌ای که باعث شد تا صدای مردمی که به وضعیت اقتصادی معترض بودند به گوش مسئولان نرسد و در بین شعارهای «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» ناپدید شود.
 
فتنه‌ای که مانند سال ۸۸ با تخریب اموال عمومی، به آتش‌کشیدن مساجد و هیئات مذهبی، کشته‌سازی و سلب امنیت جامعه همراه بود و البته مرکزیت آن را هم می‌شد از حمایت‌های سران کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل و انگلیس حدس زد.
 
اتفاقات ۸ سال اخیر یا به روایتی موضوع «از فتنه تا فتنه» باعث شد تا به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی بنشینیم. آن چه که در ادامه پیش روی شماست، مشروح گفت‌وگو تهران نیوز با رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران است.
 
 
 
تهران نیوز: در ابتدا بفرمایید که فتنه ۸۸ چگونه شکل گرفت؟
 
ما در زمانی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنیم که خیلی از مسائل پشت پرده فتنه ۸۸ آشکار شده است. برخی از مسائل هم به دلیل محرمانه بودن هنوز فاش نشده است. همین مقداری که تا الان مواضع و اعترافات توسط آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و انگلیسی‌ها برای ما کافی است.
 
ما می‌توانیم قسم حضرت عباس(ع) بخوریم که خارجی‌ها پشت فتنه ۸۸ بودند و نمی‌توان اسم آن اجتماعات را مشکلات داخلی گذاشت. امروز بسیاری از افراد معاند می‌خواهند آن فتنه را در حد یک درگیری داخلی و جناحی جلوه دهند ولی اشتباه است چرا که اسناد نشان می‌دهند که هم فتنه داخلی بود و هم پادوهای فتنه افراد داخلی بودند ولی مدیریت اصلی در خارج از کشور صورت می‌گرفت.
 
 
 
کسانی که عالمانه یا جاهلانه در فتنه به سربازی خارجی‌ها درآمدند، فتنه‌گر بودند. هدفشان هم با شعارهای ساختارشکنانه‌ای که سر دادند مشخص شد. آن‌ها باصراحت بر علیه ولایت فقیه شعار دادند و مساجد را به آتش کشیدند. به آتش کشیدن خانه خدا از نشانه‌های بارزی است که ثابت می‌کند فتنه‌گران به هیچ چیزی اعتقاد نداشتند.
 
خانم رایس هم در دعواهای انتخاباتی آمریکا عنوان کرد که ای کاش بیشتر از فتنه‌گران حمایت کردیم. امروز بر همگان روشن است که فتنه ۸۸ یک فتنه تمام خارجی بود ولی داخلی‌ها فریب خوردند و به عامل فتنه تبدیل شدند. آن‌ها علی‌رغم نصایح و دلسوزی‌های مکرر رهبر معظم انقلاب هم باز هم راه خودشان را ادامه دادند و نتیجه آن چیزی شد که امروز ما شاهدش هستیم.
 
 
*هیچ دستگاهی توانایی جمع‌آوری فتنه ۸۸ را نداشت
 
اگر ۹ دی در این کشور اتفاق افتاد، به خاطر نگرانی مردم از فتنه‌ای بود که اصل نظام و ارکان اساسی آن را هدف داشت. اگر ۹ دی و حضور مردم نبود، هیچ دستگاه حکومتی توانایی مقابله با فتنه و جمع‌آوری آن را نداشت.
 
تهران نیوز: نقش و عملکرد رسانه ملی در فتنه ۸۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
رسانه ملی در آن مقطع در بحث اطلاع‌رسانی عملکرد خوبی داشت. رسانه ملی به نوعی حلقه وصل و وسیله اطلاع‌رسانی بود و تجلی حماسی ۹ دی را به خوبی به تصویر کشید.
 
صدا و سیما در آن مقطع مواضع سران فتنه و بیاناتشان را برای مردم منعکس می‌کرد. صحنه پاره کردن عکس امام خمینی(ره)، خلع سلاح کردن بسیجیان و جسارتشان به عاشورا را که صدا و سیما به معرض نمایش گذاشت، باعث روشنگری و افزایش آگاهی مردم شد.
 
برخی از جنایت‌ها و اتفاقات فتنه باعث شد تا حتی خشم افرادی که به جبهه مقابل رای داده بودند هم برانگیخته شود. ما باید همیشه این حماسه را زنده بداریم و نگذاریم فراموش شود.
 
تهران نیوز: چرا شورای نگهبان برخی از افرادی که در فتنه دست داشتند را تایید صلاحیت می‌کند؟
 
فقیه و مجتهد براساس شرایط و مصالحی که وجود دارد حکم می‌دهد و چه بسا حکم جدید برخلاف حکم قبلی باشد. به عنوان مثال، اسلام به وجوب حج حکم می‌دهد ولی اگر جان یا ناموس کسی در معرض خطر قرار گرفت همین حج حرام می‌شود و این نوع احکام، حکم ثانویه نام دارند.
 
از دید فردی، کسی که با فتنه همراه بوده است قطعا لیاقت تصدی مقام و مسئولیت را ندارد. وقتی در بحث رقابت انتخاباتی قرار می‌گیریم، شاید تشخیص مصلحت نظام یک مسئله مهم‌تر و بزرگ‌تری را می‌بیند و صلاحیت فرد را تایید می‌کند.
 
تایید صلاحیت افرادی که در فتنه تابلو بودند و جنایت و خیانت آن‌‎ها اثبات شده است که کلا رد می‌شود ولی صلاحیت برخی از افرادی که خاکستری بودند و شاید توبه کرده باشند، براساس مصالح نظام تایید می‌شود.
 
تهران نیوز: نقطه پایان فتنه ۸۸ را کجا می‌دانید؟ با چه اتفاقی بساط فتنه ۸۸ برچیده شد؟
 
۹ دی را پایان فتنه ۸۸ می‌دانم. ۹ دی در واقع تیر خلاص ملت بر فتنه ۸۸ بود. البته رهبر معظم انقلاب پس از آن وقایع فرمودند «این فتنه تمام شد ولی فتنه تمام نشده است». هنوز هم وجود دارند افرادی که در حال فتنه‌انگیزی هستند و ما درگیر آن‌ها هستیم.
 
تهران نیوز: برخی از مسئولان در سال‌های اخیر کم‌رنگ جلوه دادن حماسه ۹ دی را داشتند. دلیل اقداماتی نظیر جلوگیری و مخالفت از برگزاری نشست‌های بصیرتی در این ایام چیست؟
 
هرکدام از مناسبت‌های انقلاب دارای پیام‌های خاصی هستند. برخی از مناسبت‌ها هستند که برای کسی حساس نیست و تشکیل یا عدم تشکیل آن فرقی به حال مردم ندارد اما برخی از مناسبت‌های انقلابی مرز بین حق و باطل و جریان انقلابی و غیرانقلابی هستند و ۹ دی جزو دسته دوم مراسم‌های انقلابی است.
 
 
*نمی‌شود کسی هم نماینده ملت باشد و هم از سران فتنه حمایت کند
 
نمایندگانی که این‌گونه سخن می‌گویند، یا بصیرت ندارند یا به جاهایی وصل هستند. نمی‌شود کسی نماینده ملت باشد، به قانون اساسی سوگند خورده باشد، به ولایت فقیه معتقد باشد و از سران فتنه هم حمایت کند. چرا نمایندگانی که از تربیون مجلس برای حمایت از سران فتنه استفاده می‌کنند، بحث عذرخواهی فتنه‌گران از مردم را مطرح نمی‌کنند؟
 
این سخنان نمایندگان مجلس در حمایت از سران فتنه نشان می‌دهد که این‌ها قائل به وحدت نیستند و هدف دیگری دارند. یادآوری فتنه و برپاکنندگان آن برای جداسازی خط انقلابی و غیرانقلابی ضروری است. رسانه‌ها باید اسناد را منتشر کنند و مخاطبان را در جریان روابط سران فتنه با کشورهای خارجی و نقشه‌هایشان قرار دهند. آرزو می‌کنیم که این‌ها توبه کنند و به خیل عظیم ملت بازگردند. ما نمی‌خواهیم هیچ کسی دچار لغزش شود ولی خط و مواضع باید مشخص باشد.
 
 
 
 
*کسانی که پس از فتنه توبه کردند، باید برای مردم روشنگری کنند
 
تهران نیوز: رهبر معظم انقلاب از حضور افراد شاخص و قدیمی انقلاب در فتنه در برابر نظام با عنوان سختی‌های فتنه یاد می‌کنند. به‌طور کلی سکوت خواص را تا چه حد باعث پیشروی و رشد فتنه می‌دانید؟
 
آحاد جامعه اسلامی به‌ویژه خواص در هر جایگاهی که باشند، مسئولیت سنگینی را برعهده دارند. کسانی که تریبون و مرید دارند و سرشناس هستند، وظیفه خطیری متوجه آنان است. اگر کسی کوتاهی کند در پیشگاه خداوند و مردم مسئول است و در هر عوارضی بر اثر سکوت وی به وجود بیاید باید پاسخگو باشد.
 
بعد هم با توبه درست نمی‌شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «توابین هم بعد از عاشورا حرکت کردند اما چه فایده؟». کشته شدن بعد از عاشورا دیر است و پشیمانی آن‌ها به خاطر سکوتشان بود.
 
کسانی که توبه کردند، باید روشنگری کنند. سکوت خواص به هیچ وجه قابل توجیه نیست چرا که سکوتشان به معنای موید اشتباهات و باعث سرگردانی عوام می‌شود. از باب روشنگری و روشن کردن دیدگاهمان نسبت به جریان‌های غیرانقلابی باید موضع بگیریم و حرف بزنیم. هر کس کوتاهی کند باید هم در دنیا و هم در آخرت پاسخ بدهد.
 
* ۹ دی؛ مناسبت تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی
 
۹ دی جزو مناسبت‌های تعیین‌کننده انقلاب است و به همین دلیل خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا به فراموشی سپرده شود. مردم پای کار هستند و ما هم در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تمام وجود سعی کرده‌ایم تا این مناسبت را زنده نگه داریم چرا که پیام این حماسه برای امروز ما کارآمد است.
 
تهران نیوز: امروزه طیف انقلابی و مردم حق‌طلب به یادآوری مکرر اسامی سران فتنه و جنایت‌هایشان تاکید دارند تا اتفاقاتی نظیر عوض‌شدن جای شهید و جلاد رخ ندهد. این در حالی است که امروز شاهد حمایت علنی برخی از نمایندگان مجلس از سران فتنه در صحن علنی هستیم. باید چه کارهایی انجام دهیم تا دست داشن برخی از سران فتنه به فراموشی سپرده نشود؟
 
مرور جریان‌های تاریخی برای الهام‌گیری امروز ما ضروری است. چرا تاکید داریم تا اسم طلحه و زبیر برده شود؟ چرا تاکید داریم اسم ابوموسی اشعری برده شود؟ اولا که باید تاریخ را بازگو کنیم و ثانیا مشخص شود که چه کسانی بودند، کجا رفتند و چه شدند؟ باید کسانی که تابلودار جریانات انحرافی هستند را معرفی کنیم مگر اینکه توبه کنند.
      
تهران نیوز: طبیعت فتنه از بین نمی‌رود بلکه نوع آن تغییر می‌کند. چه جریان و اتفاقاتی را مصداق فتنه امروزی می‌دانید؟
 
فتنه امروزی مثل تیر چند شبعه است. اولا همان جریان فتنه ۸۸ هنوز هم ادامه دارد. برخی از عناصر فتنه در برخی از دستگاه‌های دولتی منصب گرفتند و اهدافشان را در جایگاه مسئولیتی که دارند، پیاده می‌کنند.
 
به مردم وعده می‌‎دهند ولی عمل نمی‌کنند. فتنه جریان حصرنشینان هم مطرح است. البته بست‌نشینان نیز بخش دیگری از فتنه جدید را تشکیل می‌دهند. هر کس در برابر ارزش‌های ملت موضع‌گیری کند، در جریان فتنه دسته‌بندی می‌شود.
 
فتنه فضای مجازی امروز وظیفه را سنگین‌تر کرده است. اگر چه بسیاری از جوانان انقلابی در حال فعالیت و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان هستند ولی هر چه‌قدر کار کنیم باز هم کم است. فتنه‌های چندگانه تلاش و پشتکار شبانه‌روزی را هم می‌طلبد. کسانی که در مسند قدرت هستند و امکانات در اختیارشان هست نیز باید تلاش مضاعف کنند.
 
 
*فتنه ۹۶ از فتنه ۸۸ پیچیده‌تر است
 
تهران نیوز: تحلیل و ارزیابی شما از اغتشاشات اخیر که به بهانه گرانی و وضع معیشتی شکل گرفت، چیست؟
 
۹ دی امسال را در حالی گرامی داشتیم که فتنه جدید در حال رخ دادن بود. فتنه‌ای که شاید از بعضی جهات از فتنه ۸۸ پیچیده‌تر بود. انقلاب اسلامی همیشه با فتنه‌های مختلف مواجه بوده و ۹ دی باید این بیداری را برای ما به ارمغان آورد که همین‌طور هم بوده است.
 
تهران نیوز: اصلی‌ترین دلیل یا دلایل شکل‌گیری اغتشاشات چند روز گذشته چیست؟
 
فتنه‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، چندضلعی است. یک بخش از آن به بهانه مشکلات و مطالبات اقتصادی مردم است که واقعا هم وجود دارد و جامعه از گرانی، تورم و بیکاری رنج می‌برد. بخش دیگر آن هم دشمنان بیرونی هستند که فکر موج سواری بر شرایط فعلی را در سر دارند. لذا می‌بینیم که آمریکا، انگلیس، منافقین و تمام کسانی که از جمهوری اسلامی عقده داشتند به میدان آمده‌اند.
 
جالب است آمریکایی که در برابر این همه جنایات در کشورهای مختلف از جمله میانمار، بحرین و یمن دیده و درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت نکرده، در برابر اتفاقات اخیر موضع گرفته‌ و درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت کرده است.
 
*برخی از کانال‌های معاند نظام و مخرب نیز از  نفوذی‌ها خط می‌گیرند
 
ریشه این فتنه در خارج از کشور است و داخلی‌ها هم پادوی دشمن هستند. ضلع دیگر فتنه فعلی نیز نفوذی‌هایی هستند که در برخی از دستگاه‌ها حضور دارند. امروز ثابت شده که برخی از نفوذی‌ها به داخل دستگاه‌های جمهوری اسلامی رخنه کرده‌اند و نمونه بارز آن نیز نفوذی‌های هسته‌ای هستند. برخی از کانال‌های معاند نظام و مخرب نیز از همین نفوذی‌ها خط می‌گیرند.
 
 
*وقتی سعودی‌ها برای حمایت از اغتشاشات دست به جیب می‌شوند
 
از طرفی دیگر هم رسانه‌های سعودی، مسئولان کشور عربستان و جریان‌های تکفیری مشغول به تحریک اغشاشگران هستند و حتی طبق اسناد مسئولان عالی‌رتبه نظام، هزینه این اغتشاشات را هم سعودی‌ها پرداخت کرده‌اند.
 
این فتنه برعلیه ارزش‌ها و مبانی انقلاب شکل گرفته ولی خداوند را شاکریم که این ملت بیدار وقتی دشمن را شناخت و فهمید که دشمنان قصد موج سواری دارند، خط‌‌‌‌شان را جدا کردند و این راهپیمایی‌ها و تظاهرات باشکوه در سراسر کشور بیانگر بصیرت بالا و بینش آن‌ها هستند.
 
*انتقاد مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌جاست
 
تهران نیوز: روی صحبت شما با مسئولان که عمده اعتراضات متوجه آنان هستند، چیست؟
 
مسئولان هیچ وقت مغرور نشوند و فکر نکنند که راهپیمایی‌های اخیر مردم به خاطر دفاع از عملکرد آن‌هاست. امروز مردم از عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی انتقاد دارند و انتقادشان هم به جاست. ما امروز شاهد کوتاهی برخی نهادها در بحث اقتصاد مقاومتی هستیم. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بحث واردات و قاچاق کالا اجرایی نشده است.  
 
اقتصاد مقاومتی
 
علی‌رغم اینکه حامی کلیات دستگاه قضا هستیم و از آن حمایت می‌کنیم اما انتظارات مردم در دستگاه قضایی برآورده نشده است. رسیدگی به دادرسی‌ها سرعت ندارد و با مجرمان برخورد قاطعی صورت نمی‌گیرد. امروز فضای مجازی با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب به فضایی رها تبدیل شده است. شورای عالی فضای مجازی باید به مردم پاسخ و توضیح بدهد.
 
 
*امیدوارم حضور مردم در راهپیمایی‌های اخیر باعث شود تا مسئولان به خودشان بیایند
 
امروز مجلس که جنبه نظارتی دارد باید پاسخگو باشد و وزیران، مدیران و سایر مسئولان را زیر ذره‌بین ببرد. مجلس در واقع حق مطلب را ادا نکرده است. مسئولان نظام و قوا بدانند که مردم همیشه حاضر در صحنه حامی نظام اسلامی و مطیع رهبر معظم انقلاب هستند. مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند و امیدواریم که حضور پرشور مردم در صحنه باعث شود تا مسئولان به خودشان بیایند و به وعده‌هایشان عمل کنند.
 
تهران نیوز: تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی لحاظ کردن اقتصاد مقاومتی در همه امور است. دولت در بحث اقتصاد مقاومتی انتظارات را برآورده کرده است؟
 
من نمی‌توانم در باب اقتصاد مقاومتی درصد تعیین کنم اما حداکثر مطالبات مردم و نظام در بحث اقتصاد مقاومتی بر روی زمین مانده است و دولت و مسئولان اجرایی در این قضایا تحرک جدی نداشته‌اند. مردم از حرف‌های مسئولان در بحث اقتصاد مقاومتی خروجی ندیده‌اند. در بخش تولید و اشتغال آمار داده می‌شود اما آثار آن دیده نمی‌شود و مردم این موضوع را حس نمی‌کنند.
 
 
انتهای متن/
 

نظر شما