شناسهٔ خبر: 2342592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی زنجان:

ورود مرغ زنده به زنجان ممنوع شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به نابسامانی‌های به وجود آمده در بازار مرغ زنجان گفت: به منظور حمایت از تولیدکنندگان طیور ورود مرغ زنده به زنجان ممنوع شد.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی احمدنیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با بیان اینکه بیش از 25 درصد تولیدات گوشت مرغ در کشور مازاد بر نیاز مصرف داخلی است اظهار کرد: علاوه بر ممنوع شدن ورود مرغ زنده به داخل استان، شرکت پشتیبانی امور دام موظف شده است تا با قیمت مصوب شده جدید نسبت به خرید مرغ از تولیدکنندگان اقدام کرده و از عرضه مرغ منجمد به بازار ممانعت کند.

وی تصریح کرد: هر چند در روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ در سطح استان زنجان تا حدودی متعادل شده است اما روند نوسانات بازار این محصول پروتئینی تا خرداد ماه سال آینده ادامه دارد.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان زنجان ابراز کرد: افزایش قیمت نهاده های موردنیاز طیور و افزایش سایر هزینه های جاری از جمله دستمزد کارگر و غیره در افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار است.

خط تولید شماره 2 در کشتارگاه های استان زنجان ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه 5 کشتارگاه مرغ در استان زنجان فعال است خاطرنشان کرد: به منظور ورود به بازار خارج از کشور باید خط تولید شماره 2 در کشتارگاه های استان زنجان ایجاد شود.

احمدنیا با بیان اینکه به ترتیب تولیدکننده‌ها، کشتارگاه‌ها و فروشندگان زنجیره‌های تولید گوشت مرغ را تشکیل می‌دهند اظهار کرد: متاسفانه کشتارگاه‌ها به هنگام خرید مرغ از مرغداری‌ها هزینه‌های افت را در هنگام عرضه محصول حساب می‌کنند که این اقدام آنان سبب متضرر شدن مرغداران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سیستم حق العمل کاری در استان زنجان باید اجرایی شود افزود: در سیستم حق‌العمل کاری اتحادیه‌های مرغداری با خرید مرغ از مرغداری‌ها و سپس ارائه آن به کشتارگاه‌ها می‌تواند سبب کنترل بازار شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: اگر اتحادیه‌های مرغداری در فرآیند یاد شده وارد شوند کشتارگاه‌ها تنها هزینه حق‌العمل کشتار را می‌گیرند.

وی افزود: اگر اتحادیه مرغداران واسط بین مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها شود به راحتی می‌تواند علاوه بر بازار مصرف بازار خرده فروش ها را هم نیز در دست بگیرد.

عراق، بازار خوبی برای محصولات کشاورزی به ویژه گوشت مرغ زنجان است

وی ابراز کرد: کشور عراق، بازار خوبی برای محصولات کشاورزی به ویژه گوشت مرغ زنجان است که انتظار می‌رود تدابیر لازم از جمله ایجاد خط شماره 2 تولید در کشتارگاه‌ها، برچسب یا لیبل گذاری روی محصولات و غیره توسط مسئولان ذیربط اندیشیده شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی لازم برای صادرات گوشت مرغ زنجان توسط مسئولان انجام شود به راحتی می توان بر روی کشور عراق به عنوان بازار مصرف مطمئن حساب باز کرد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا برخی از 5 واحد کشتارگاه فعال در استان زنجان به خط تولید شماره 2 مجهز شوند.

قیمت گوجه فرنگی تا یک ماه آینده در زنجان ثابت می‌شود

احمدنیا با اشاره به افزایش قیمت محصول گوجه فرنگی در استان زنجان، خاطرنشان کرد: قیمت گوجه فرنگی 20 روز تا یک ماه آینده در زنجان ثابت می‌شود.

وی در مورد دلایل گران شدن قیمت محصول گوجه فرنگی به تسنیم گفت: پایین بودن قیمت گوجه فرنگی در سال قبل و عدم استقبال مردم از خرید این محصول، سرمازدگی و بالا رفتن هزینه های تولید از جمله افزایش کرایه حمل و نقل، دستمزد کارگر، بعد مساحت و غیره سبب افزایش قیمت این محصول در سال 93 است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان زنجان که عرضه محصول گوجه فرنگی در شهریورماه حتی بیش از نیاز استان هم هست در برخی موارد شاهد افت قیمت در هر کیلو 250 تومان هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت ماهیانه قیمت انواع میوه در شهرستان‌های زنجان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری می‌شود افزود: خوشبختانه در محصولاتی نظیر سیب، پرتقال و نارنگی شاهد افزایش قیمت قابل محسوسی نبوده‌ایم.

احمدنیا گفت: به جز محصول گوجه فرنگی قیمت تمامی اقلام امسال روند کاهشی داشته یا افزایش قیمت شان در حد نرمال نرخ تورم کشور بوده است.

پرتقال و سیب به مقدار کافی در زنجان ذخیره شده است

وی ابراز کرد: خوشبختانه پرتقال و سیب به مقدار کافی در زنجان ذخیره شده است و مردم در زمستان با کمبود میوه مواجه نمی‌شوند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: زنجان به عنوان استان معین 600 تن محصول سیب را به سایر استان های کشور صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار تن محصول سیب با محوریت اتحادیه تعاونی روستایی استان زنجان خریداری شده است افزود: 400 تن از مقدار یاد شده برای مصرف داخلی استان است.

احمدنیا خاطرنشان کرد: پرتقال موردنیاز استان زنجان هم از استان‌های شمالی توسط اتحادیه تعاون روستایی در حال خریداری است.

وی در مورد افزایش احتمالی قیمت شیر در استان زنجان به تسنیم گفت: افزایش قیمت شیر در سال 93 بعید است.

گفت‌وگو از لیلا محمدی

انتهای پیام/ ی

نظر شما