شناسهٔ خبر: 23420683 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

فارس خبر می دهد

رفع فیلتر پیام رسان چینی پس از ۴ سال/ ۲ قابلیت مورد مناقشه وی چت کماکان در دسترس است

پیام رسان چینی وی چت که دیشب رفع فیلتر شد مثل ۴ سال پیش هنوز دارای قابلیتها و دچار به ضعف‌هایی است که حریم خصوصی را به خطر می اندازد و کاربران باید از اعتماد چشم بسته و کامل به نمونه‌های خارجی برحذر باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، پیام رسان چینی وی چت که 4 سال پیش با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) فیلتر شده بود شب گذشته رفع فیلتر شد.

شب گذشته کاربران اینترنت در ایران اعلام کردند که قادر به دانلود، نصب، فعال سازی و استفاده از این اپلیکیشن شده اند.

4 سال پیش علت فیلتر شدن این پیام رسان نقض حریم خصوصی افراد اعلام شد. همچنان که واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم در این باره این طور توضیح داد که: «در دو سه روز گذشته در ارتباط با وی چت سوالات متعددی از من شده است. اول اینکه وی چت یک شبکه چینی هست و با تصمیم هفته گذشته کمیته تعیین مصادیق این سایت فیلتر شده و ارتباطی به من به عنوان وزارت ارتباطات ندارد. دوم؛ دلیلی که می آوردند این است که به حریم خصوصی افراد وارد شده است؛ به طوریکه در کشورهایی که شبکه های مجازی و چت زیاد فعال است، از این شبکه استقبال نشده است. گویا کمیته تعیین مصادیق با بخشی از استفاده از وی چت مشکل داشته و با بقیه موارد مشکلی نداشته است. امیدواریم در آینده بتوان از نرم افزاری استفاده کرد که به طور هوشمند این کار را انجام دهد. مثلا اگر شبکه ای فعالیت مثبت هم دارد بتوان استفاده کرد و فقط بخش های مشکل دار فیلتر شود.»

بنابراعلام رسمی کارگروه فیلترینگ که از طریق سایت www.Internet.ir منتشر شد، دلایل فیلتر شدن اپلیکیشن موبایلی «وی‌چت» نیز چنین اعلام شد که: «به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقض نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده های آسیب دیده ناچار به فیلتر و مسدود سازی نرم افزار مذکور گردیده است.»

براساس شنیده هایی گویا امروز نیز قرار است توضیحاتی در این باره از سوی کارگروه فیلترینگ اعلام شود. حداقل پیش از ارائه اطلاعات رسمی درباره این پیام رسان، لازم است کاربران به مواردی در رابطه با وی چت توجه کنند.

در آن زمان بیشترین انتقادها به دو امکان shake (تکان دادن) و People Nearby مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی کاربر بود.

در امکان shake با تکان دادن گوشی تلفن همراه در یک لحظه، کسانی که در حال تکان دادن گوشی خود هستند می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند. با امکان People Nearby نیز کاربر می‌تواند تمام کسانی که از نرم‌افزار وی‌چت استفاده می‌کنند و در حوالی او قرار دارند را شناسایی کند که ایراداتی به این دو امکان اختیاری وی چت بابت نقض حریم شخصی و فراهم کردن زمینه ایجاد مزاحمت ها وارد بود.

این دو قابلیت هنوز نیز در این پیام رسان وجود دارند و بنابراین کاربران لازم است نسبت به وجود و امکان غیرفعال سازی این دو قابلیت در این پیام  رسان آگاه باشند.

از سوی دیگر در گزارش هایی رده پایین امنیتی وی چت بین پیام رسان‌های مطرح جهان مطرح شده که فعلا درباره صحت و سقم این گزارش‌ها نمی توان با قطعیت صحبت کرد،اما با توجه به سابقه این پیام رسان در «نقض حریم شخصی» به گفته وزیر وقت ارتباطات و «جمع‌آوری تمامی اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء» با استناد به بیانیه کارگروه فیلترینگ، کاربران باید در مراجعه به این پیام رسان تازه رفع فیلتر شده جانب احتیاط را رعایت کنند و از اعتماد چشم بسته به نمونه های خارجی بپرهیزند.

در مجموع به نظر می رسد در میان گزینه‌های خارجی و داخلی پیام رسان ها، نمونه‌های داخلی از قابلیت ویژه تطابق با نیازهای امروز کاربران ایرانی برخوردارند و این امر می تواند مزیت رقابتی خوبی برای انتخاب شدن از سوی کاربران ایرانی باشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما