شناسهٔ خبر: 23412013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روح‌الله‌زاد: اقدامات کنونی ریاض در منطقه بر اساس مانیفست ترامپ انجام می‌گیرد

R1396/P36439/S8,95,1128/CT3

به ‌اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، رئیس‌جمهور آمریکا از ریاض درخواست کرده بود که با گروه­‌های مقاومت و ایران بر اساس یک اتحاد عربی، عبری، آمریکایی مقابله شود. تحرکات عربستان در حال حاضر بر اساس همین مانیفست دنبال می‌شود.

صاحب‌خبر -

«احمدرضا روح‌الله‌زاد»، کارشناس مسائل غرب آسیا و دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص چرایی افزایش فشارهای ریاض بر ابومازن، با اشاره به اینکه اقدامات کنونی ریاض در منطقه بر اساس مانیفست ترامپ انجام می­‌گیرد، بیان داشت: جریان سازش فلسطینی با چالش­‌هایی روبه­ رو شده است.

وی با توجه به استراتژی واشنگتن در قبال گروه­‌های مقاومت در منطقه گفت: ترامپ در سفر خود به ریاض نکته‌ای را به عنوان مانیفست خود در سطح منطقه مطرح و مسئولیت‌ها را نیز تعریف کرد. او اعلام کرد حماس به عنوان شاخه­‌ای از اخوان ‌المسلمین و حزب‌الله گروه­های تروریستی هستند. ترامپ ایران را نیز متهم کرد که از کشورهای حامی تروریست است.

دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تأکید بر اقدامات خصمانه ریاض در قبال جبهه مقاومت اشاره داشت: رئیس‌جمهور آمریکا درخواست داشت که باید با گروه‌های مقاومت و ایران بر اساس یک اتحاد عربی، عبری، آمریکایی مقابله کرد. تحرکات عربستان در حال حاضر بر اساس همین مانیفست دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ناکامی سعودی­‌ها در پیشبرد جریان سازش علی‌رغم افزایش فشارها بر ابومازن تأکید داشت: عادل الجبیر پس از خروج ترامپ از منطقه طی بیانیه‌ای حماس را جنبشی تروریستی اعلام کرد. با این حال جریان سازش فلسطینی در حال حاضر با مشکلاتی در درون مواجه است.

روح‌الله‌زاد با توجه به تصمیم اخیر ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: رژیم صهیونیستی بدون توجه به توافقات پیشین همچنان به تجاوزهای خود ادامه می‌داد. دولت کنونی آمریکا نیز اراده‌ای برای فشار بر این رژیم نشان نمی­‌دهد.

وی با تأکید بر توافق فتح و حماس اشاره داشت: شرایط حاکم بر تشکیلات خودگردان فلسطین موجب شد که درصدد پیگیری توافق آشتی ملی باشد که این توافق با پادرمیانی مصر شکل گرفت. این در حالی است که تحلیل‌گران معتقد بودند آشتی ملی به دلیل سابقه‌ تشکیلات خودگردان، کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و خیانت‌های کشورهای عربی با هدف توافق انجام نشده و اهدافی غیر از آشتی ملی مد نظر است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تأثیر فضای کنونی بعد از تصمیم واشنگتن در مورد قدس بر مواضع ابومازن در رابطه با سلاح مقاومت تأکید داشت: ابومازن پیش از این بحث سلاح مقاومت را مطرح می‌کرد که با مخالفت‌هایی مواجه شده بود. رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز موضوع خلع سلاح مقاومت را مطرح می‌کنند. هرچند دولت مصر اشاره می­‌کرد که بحث سلاح مقاومت در دستور کار نیست؛ اما مشخص بود که توافق با هدف فشار بر حماس و افزایش تهدید­ها علیه این جنبش به نفع رژیم صهیونیستی انجام شده بود.

انتهای پیام/

نظر شما