شناسهٔ خبر: 23401115 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد توصیه های رهبری در سال"اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"

نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما،  نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:"  دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."
 
همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."
 
  برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است .در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.

مدیریت پژوهش­ های خبری معاونت سیاسی تلاش دارد اقدامات مسئولان رادر خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص تولید و اشتغال - در سال 1396 – را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهم ترين محورهاي مهم و برجسته مورد بررسي در0910/ 96 الي1310/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسي، از نکات ده گانه تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري به موارد ذيل پرداخته شده است:

"دخالت دادن مردم در کار توليد"، "گسترش صادرات و طرف هاي صادراتي" ، "جلوگيري از واردات کالاهايي که يا در داخل توليد مي­شوند يا قابل توليد کردن است."، "مبارزه با باندهاي قاچاق" و " اشتغال " .

 و مهم ترين محورهاي رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

  • طرح نوسازی صنایع کشور یکی از رویکردها و برنامه های اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است با اجرای این طرح نوسازی، بخشی از صنایع کوچک، متوسط و حتی بزرگ کشور نوسازی خواهد شد و این امر می تواند به افزایش قدرت رقابت پذیری، صادرات محوری و ارتقای سطح کیفی تولیدات صنعتی کشور به همراه کاهش هزینه های تولید و ارتقاء زیست محیطی کشور کمک نماید .
  • تولیدکننده واقعی باید موردحمایت قرار گیرد و با تصمیم سازی درست و توان‌افزایی بانک‌ها، زمینه توان‌افزایی مردم فراهم شود.  بانک‌ها در زمینه تسهیلات پایش نمایندتسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی باید پایش، نظارت و در جهت اهداف پیش‌بینی‌شده هزینه شود .
  • صادرات یک میلیارد و 439 میلیون و 231 هزار دلار کالا به وزن سه میلیون و 193هزار و 136 تن از گمرک ها و بازارچه های مرزی استان به خارج از کشور در 9 ماه گذشته خبر داد.
  • طی هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) بیش از چهار میلیون تن صادرات فولاد تحقق یافت که با توجه به برنامه 6 میلیون تنی امسال، افزون بر 66 درصد هدف صادراتی این بخش تحقق یافت.
  • شرکت ها و صنایع تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور از آغاز امسال تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات انجام دادند.
  • رشد 80 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در دوره هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان )که به رقم 554 میلیون دلار رسید.
  • تأمین بخشی از ذخایر استراتژیک شکر از محل تولید داخل - تصمیم و سیاست‌گذاری برای تأمین و حفظ ذخایر استراتژیک شکر کشور در سال‌جاری از محل تولیدات کارخانجات چغندری - این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخلی و به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است،
  • یکی از مهمترین ویژگی‌های سامانه‌های هوشمند گمرک، ثبت اطلاعات جزئی اظهارنامه‌ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل‌های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد است که این تجهیزات امکان کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و در حین انجام تشریفات کالا را فراهم کرده .
  • لازم است از تعدد شغل‌ها در مملکت جلوگیری کنیم تا بازار کار برای نیروهای کار جوان باز شود و سیستم معیوبی که در آن عده‌ای ۱۰ شغله هستند و به هر پست و مقامی که می‌رسند آن را رها نمی‌کنند، اصلاح کنیم.
  • پیش بینی می کنیم سال آینده حدود ۸۳۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند. ۷۰ درصد از این تعداد را تحصیل کرده ها تشکیل می دهند.  
  • حفظ اشتغال موجود مهمتر و واجب‌تر از ایجاد شغل است چون اگر شغل قبلی را نگهداریم، خود به خود اشتغال بعدی را هم به دنبال دارد لذا نباید با دستورالعمل‌های متعدد اشتغال موجود را سست کنیم تا عده‌ای دوباره بیکار شوند.
  • با ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستائیان و عشایر پرداخت می شود که ۳۰۰ هزار شغل می توان ایجاد کرد.
  • صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال روستایی 1500 میلیارد تومان اعتبار دارد، بسته های آموزشی، مشاوره ای، بازاریابی و تسهیلات اداری و بانکی از جمله سازو کارهای این تسهیلات برای ایجاد اشتغال است.
  • دغدغه معیشت و اشتغال جوانان با خرید کالای داخلی برطرف می شود ، ایجاد انگیزه در مردم برای خرید کالای داخلی، دو دغدغه اصلی کشور یعنی اشتغال و معیشت را برطرف می کند. در بودجه سال ۹۷ سهم هر استان در تولید و اشتغال مشخص شده و برای استان تهران نیز پیش بینی ایجاد ۹۸۰ هزار شغل شده است.
  • اجرای طرح ضربتی اشتغالزایی در واحدهای کوچک و متوسط توسط وزارت صنعت - اگر هر کدام از ۲۰۰ هزار واحد کوچک موجود فقط یک نفر را استخدام کنند، شاهد ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در کشور خواهیم بود. برای اشتغال زایی در کشور باید صنایعی که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند را به طور کامل فعال کنیم.
  • یکی از جهت گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب کارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود. تسهیل گری و توسعه کسب و کارهای نوپای ایرانی راهکار اشتغال جوانان است.
  • دولت دو طرح اشتغال فراگیر با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان و طرح اشتغال روستایی با اعتبار ۱.۵ میلیارد دلار معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان را با عاملیت چهار بانک کشاورزی،توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای اشتغال روستایی درنظر گرفته که تسهیلات مذکور را به روستاییان و متقاضیان شهرهای کمتر از ده هزار نفر پرداخت می‌کند.
  • در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی و اشتغال امسال مبلغ 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان پرداخت شده و سه هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال جاری پرداخت می شود.
  • مذاکرات جدید ایران و عراق برای صادرات گاز از ایران به عراق - این قرارداد جدا از قرارداد قبلی صادرات گاز از ایران به عراق است و قرارداد قبلی با وزارت نیروی عراق بود، درحالی که مذاکره جدید با وزارت نفت عراق و برای تامین گاز نیروگاه های این کشور است.
  • تعداد 14 شرکت سرمایه گذاری فرآوری، بسته بندی و تولید برنج در این منطقه آزاد 347 شغل ایجاد کرده اند.
  • در ۶ ماه امسال ۷۴۹ هزار شغل ایجاد کردیم و پیش‌بینی می‌شود، سال آینده ۸۴۰ هزار نفر وارد بازار کار شوند. تبصره 18 لایحه بودجه 97 کل کشور بر اساس دغدغه اشتغال شکل گرفته و این برنامه برمبنای محصول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال 

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

 

پژوهش خبری // گروه اقتصاد

نظر شما