شناسهٔ خبر: 23362241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر کشاورزی: ۷ هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک سرمایه گذاری شد

صاحب‌خبر -
 

تولید پایدار مهمترین بحثی است که باید در بخش کشاورزی مد نظر قرار بگیرد زیرا باید منابع گرانبهای آب و خاک را حفظ و به‌گونه‌ای با محیط زیست و منابع طبیعی رفتار کنیم که برای آیندگان گرفتاری ایجاد نشود.
به گزارش خبرنگار ما، وزیر جهاد کشاورزی در سی‌ و دومین مراسم تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی یکی از ارکان اساسی پیشرفت در کشاورزی را دانش‌ بنیان بودن آن دانست که باید در این مسیر از نیروهای جوان تحصیل‌کرده در چارچوب تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.
محمود حجتی با اشاره به اینکه نمی‌توان نسبت به پیشرفت علم و دانش روز بی‌تفاوت بود، خاطر نشان کرد: دستاوردهای بشر در علم و فناوری پایان ناپذیر است و هر روز توسعه می یابد؛ بنابراین رسیدن به هر مرحله‌ای نباید ما را از تلاش مضاعف بازدارد، زیرا همیشه مراحل بالاتری هم در تمامی حوزه‌ها وجود دارد؛ البته نباید در این مسیر تلاش محققان را نادیده گرفت.
وی افزود: سومین اصلی که در تولید باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش بهره‌وری است. زیرا اکنون با ابزار و فناوری هایی که در اختیار کشاورزان است، حتی با آب کمتر و محدودیت‌های پیش رو می‌شود تولید را افزایش داد و نهایتی در این حرکت وجود ندارد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این کشور ظرفیت های فوق العاده ای همچون کشت گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس، گیاهان دارویی و موارد دیگری وجود دارد که تاکنون به جد به آنها نپرداخته ایم. در واقع ظرفیت‌های مغفول زیادی در بخش کشاورزی به چشم می‌خورد که می‌توانند بخش عمده مشکلات را از سر راه این بخش بردارند. تنوع اقلیمی هم امکانات زیادی را در اختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم به شکل مناسبی از ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: اقلیم ایران در گذشته‌های دور کم‌آب و خشک بوده و تاریخ کشور مملو از بحث‌های بی‌ بارانی و قحطی است. با این حال اجداد ما با همین محدودیت‌های اقلیمی روزگار گذرانده و شرافتمندانه در این مملکت زندگی کرده‌اند. البته نباید دخالت‌های بی‌مورد انسان‌ها را در طبیعت نفی کرد و امید می‌رود که با تفاهمنامه‌های بین‌ المللی، نسل بشر خسارت‌های عرصه طبیعی را به حداقل برساند.
این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه هیچ دوره‌ای به اندازه دوره فعلی در بخش آب و خاک به‌ویژه در مزرعه به این اندازه سرمایه‌گذاری نشده بود، ادامه داد: حتی وقتی اعتبارات کشور اندک بود، مسئولان ارشد نظام برای این بخش کم نگذاشتند و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی برای افزایش بهره‌ وری آب و حفظ منابع طبیعی صورت گرفت.
وی یادآور شد: به‌عنوان نمونه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، ۲۳۰ هزار هکتاری استان‌های غربی و شمال غربی و سطح ۴۶ هزار هکتاری سیستان از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها است که تمامی آنها با سیستم‌های نوین آبیاری و زهکشی برای کشاورزان مهیا می‌شود.
حجتی تصریح کرد: طبق آخرین آمارها، ۱۵۴ هزار هکتار از سطح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان تحویل کشاورزان شده و به‌نظر می‌رسد این عدد تا پایان امسال از ۲۰۰ هزار هکتار هم عبور کند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، از آذر ۱۳۹۲ تاکنون یک خط اعتباری پیوسته برای مکانیزاسیون زیربخش‌های کشاورزی ایجاد شده و امروز کشاورزی نیست که برای تهیه ابزار مورد نیاز خود با مشکل تأمین اعتبار روبرو باشد.
وی همچنین در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار از سال گذشته تاکنون را مد نظر قرار داد و با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ از طریق واردات در حال متعادل شدن است، افزود: امروز به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با کسری تخم مرغ مواجه هستیم که تلاش می شود با تامین بخشی از آن از طریق واردات و کنترل چگونگی توزیع در بازار مصرف آن را متعادل کنیم .
وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: امسال با گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رو به رو شدیم که بخش عمده ای از مزارع پرورشی را از بین برد و کمبود این محصول در بازار را رقم زد.
به گفته وی، این در حالی است که بیماری یاد شده برای دومین سال واحدها و مزارع پرورشی مرغ تخمگذار را با مشکل مواجه کرد؛ سال گذشته بخش عمده ای از مزارع از دست رفت، اما توانستیم با اقدام های تکمیلی و توسعه ای و افزایش ظرفیت ها با کمک مرغداران، در نهایت عرضه و تقاضای این محصول را متناسب کنیم. همچنین با توجه به ادامه‌ این مشکل در سال ۹۶، تناسب و تعادل عرضه و تقاضا امسال بر هم خورد، اما از واردات برای کنترل بازار استفاده کرده‌ایم که امروز وضع بهتری را شاهد هستیم.
حجتی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سطح وسیعی از کشور را در بر گرفته و مشکلات عدیده‌ای برای مرغداران به وجود آورده است، چراکه آنها بیشترین آسیب را در این میان دیده‌اند و امیدواریم از طریق بیمه بتوانیم بخشی از خسارت‌های وارد شده به آنها را جبران کنیم.
وی درباره شرایط تولید و بازار شیر و لبنیات هم گفت: در این زمینه خرید شیر خام از دامداران از نرخ خرید تعیین شده پایین‌تر است و دامداران متضرر می‌شوند و شخصا شرمنده آنها و مردم هستم. با این وجود باید از تولید هر چه بیشتر شیر ،مرغ و تخم‌مرغ حمایت کنیم که امیدواریم بتوانیم به گونه‌ای به ویژه در زمینه لبنیات اقدام کنیم که همه اقشار مردم بتوانند آن را مصرف کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ادامه حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت از همه کشاورزان و دامداران گفت: امیدواریم از طریق حمایت‌های مالی و اعتباری بتوانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزان با نگاه به تولید پایدار و استفاده از علم، دانش و فناوری روز از آب و خاکی که به عنوان یک فرصت در اختیارشان قرار دارد، بهتر استفاده کنند و با نگاه اقتصادی بتوانند افزایش بهره‌وری بیشتری در عرصه خود ایجاد کنند، چرا که هنوز ظرفیت‌های مغفول زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند و موجب توسعه تولید شود.
وی همچنین در زمینه یارانه‌های بخش کشاورزی اظهار داشت: یارانه‌هایی که در بخش کشاورزی پرداخت می‌شود عمدتا در بخش آب و خاک است. در سال گذشته حدود هفت هزار میلیارد تومان در شاخه‌های مختلف و مناطق مختلف هزینه شده و در حال هزینه است و در زمینه آب و خاک ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌شود تا بتواند بنیان تولید را تقویت کنند.
حجتی ادامه داد: تاکید رئیس جمهوری همواره بر حفظ آب و خاک، محیط زیست و تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی است و در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های بزرگ آب و خاکی را در سراسر کشور ایجاد کرده است.
وی درباره حمایت‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صادرات گفت: در صادرات محصولات کشاورزی یارانه‌های متعددی البته با قدری تاخیر پرداخت شده است، اما در زمینه صادرات طیور توافقی به عمل نیامده و امروز محصول نهایی طیور قیمت پایین‌تری از نرخ‌های جهانی دارد، چرا که به عنوان مثال هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار جهانی ۲ تا ۲ر۲ دلار است که در ایران ارزان‌تر است، بنابراین نیازی به یارانه صادراتی نداریم.
گفتنی است: در پایان این مراسم از ۱۵۳ کشاورز و نمونه بخش کشاورزی تقدیر شد.

نظر شما