شناسهٔ خبر: 23358744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

حجتی: بی آبی مشکل آبا و اجدادیِ ایرانی‌هاست

باشگاه خبرنگاران

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل بی آبی در کشور گفت: آبا و اجداد ما نیز با همین محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و با مشکلاتی مانند قحطی و بی‌بارانی مواجه بوده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل بی آبی در کشور گفت: آبا و اجداد ما نیز با همین محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و با مشکلاتی مانند قحطی و بی‌بارانی مواجه بوده‌اند.
 
 
محمود حجتی امروز در مراسم معرفی کشاورزان نمونه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، اظهار کرد: تولیدات در بخش کشاورزی کشور باید پایدار باشد و همه امور مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی کشور در تولید رعایت شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ منابع گرانبهای آب و خاک در کشاورزی افزود: قرار نیست 4 سال تولید کنیم و هر بلایی که خواستیم بر سر آب و خاک کشور بیاوریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مهمترین بخشی که در تولید محصولات کشاورزی باید در کنار تامین امنیت غذایی کشور رعایت شود اجرای کشاورزی پایدار است که نمونه‌های ما دارای شاخص‌های کشاورزی پایدار و حفظ منابع آب و خاک کشور هستند.

حجتی تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت روزافزون کشور و تقاضا نمی‌توانیم از دستاوردهای روز دنیا استفاده نکنیم و با آنها بیگانه باشیم؛ در این سالها با محدودیت‌های زیادی در زمینه آب و خاک روبرو بوده‌ایم بنابراین باید از علم و دانش روز دنیا در کنار ظرفیت‌های داخلی خودمان استفاده کنیم و هر جا در گوشه و کنار دنیا دانشی که به کارمان آید باید با ولع از آن بهره جوییم.

وی گفت: آن چیزی که امروز به آن رسیده‌ایم و مکانی که در آن قرار داریم نیز مربوط به همان دستاوردها و یافته‌های علمی در بخش کشاورزی است؛ جوانهای خلاق و تحصیل‌کرده فراوانی نیز با فعالیتهای دانش‌بنیان در کشور وجود دارند که برای کشاورزی از ظرفیت‌های آنها استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این شائبه که مطرح می‌شود که کشاورزی در حد نهایت خود برای توسعه قرار دارد حرفی اشتباه است زیرا برای توسعه کشاورزی یا توسعه در هر امر دیگری هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و ما امروزه شاهد هستیم که در بخش کشاورزی بهره‌وری در حال افزایش است.

نهایتی در بخش کشاورزی وجود ندارد
 
 
حجتی اضافه کرد: به حدی ظرفیت مطلوب در کشور وجود دارد که ما با آن بیگانه هستیم که در برخی از زمینه‌های آن در سالهای گذشته به آن پرداخته شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: کشت در گلخانه،‌ پرورش آبزیان در قفس و زمینه‌هایی که خداوند در عرصه‌های طبیعی مانند گیاهان دارویی در اختیار ما قرار داده است که ما از بخشی از آنها استفاده می‌کنیم و از بخش زیادی غافل هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آبا و اجداد ما نیز با همین محدودیت‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند و با مشکلاتی مانند قحطی و بی‌بارانی مواجه بوده‌اند که نمونه‌های آن در کتب و متون ادبی به کرات قابل مشاهده‌ است.

حجتی افزود: اقلیم کشورمان خشک و کم آب است اما دخالت و بی‌انضباطی‌هایی که بشر بر سر اقلیم در دنیا آورده و باعث گرم شدن زمین شده را نفی نمی‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برداشت 168 تن سیب در هکتار توسط کشاورز نمونه کشور که 10 برابر متوسط تولید در کشور است گفت: من دست این کشاورز را می‌بوسم اما به نظر من این تولید حد نهایت ما نیست بلکه مسیری است که در آینده حتی امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

در بخش کشاورزی می‌توانیم جایگاه خود را ارتقاء دهیم
وزیر جهاد کشاورزی افزود: بهره‌گیری از دانش و تکیه بر ابراز روز دنیا و نگاه به تولید پایدار نتیجه مراسم امروز و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی است؛ در این راستا هر چه گام‌ها استوارتر و شتاب بیشتر باشد ما می‌توانیم از آنجایی که هستیم فراتر رویم، هر چند که تعلل بنده ما را در این مکان قرار داده است.

حجتی گفت: تک تک ما ظرفیت‌های زیادی داریم و می‌توانیم فعالیت‌های بیشتری در بخش کشاورزی انجام دهیم.

وی گفت: در 30، 40 سال گذشته که بنده در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته‌ام که عمده آن نیز در بخش کشاورزی بوده است هیچ دوره‌ای را سراغ ندارم که به این اندازه به آب و خاک توجه و سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی خدمت رهبر معظم انقلاب رفتم و ایشان فرمودند چه جایی بهتر از سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک است و ایشان بر لزوم حفظ آب و خاک کشور و افزایش بهره‌وری در این بخش تاکید کردند.

حجتی افزود: بر این اساس طرح‌های‌ آب و خاک بزرگی در کشور در حال انجام است که این امر نشاندهنده نظر مثبت مقامات کشور به این امر است.

وی با ارائه آماری در خصوص اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی کشور گفت: تا 40 روز قبل 150 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری به کشاورزان مناطق مختلف کشور تحویل داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز کسی نیست که ظرفیت و نیازی برای توسعه فعالیتهای خود مانند تراکتور دنباله‌بر به طور مکانیزاسیون در بخش کشاورزی داشته باشد و برای بهره‌گیری از آن بخواهد از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کند اما به آن داده نشود؛ این شرایط در بخش‌های دیگری مانند آبزی‌پروری، دامپروری، زراعت و غیره نیز وجود دارد و هر کسی که شرایطی غیر از این دارد و نتوانسته‌ است تسهیلات دریافت کند بیاید به ما اعلام کند.

بازار تخم مرغ باتوزیع محصولات وارداتی کنترل می‌شود
 
 
محمود حجتی در حاشیه سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره نابسامانی های اخیر بازار تخم مرغ با بیان اینکه سال گذشته و امسال با شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم گذار روبرو بودیم که موجب شد بخشی از این واحدها از بین برود، اظهار کرد: در حال حاضر به علت گسترش آنفلوانزا با کمبود عرضه تخم مرغ در بازار مواجه شدیم که بخشی از این کمبود را از طریق واردات تأمین می کنیم.

حجتی تصریح کرد: با کنترل چگونگی توزیع به بازار مصرف، تلاش می کنیم آرام آرام شرایط بازار را کنترل نماییم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه امروزه قیمت محصول نهایی طیور تولید شده در کشور از قیمت جهانی پائین تر است، گفت: در حال حاضر قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار جهانی بین ۲ تا ۲.۱۰ دلار است اما این محصولات در ایران با قیمت ارزان تری عرضه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید شیر خام از دامداران کمتر از نرخ مصوب است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از طریق یارانه بازار این محصول را به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان تغییر دهیم تا همه بتوانند این کالا را مصرف کنند البته بنده شخصا شرمنده دامداران و مردم هستم.

نظر شما