شناسهٔ خبر: 23357038 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

وزیر کشاورزی: شرمنده مردم هستم

خبرگزاری تسنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرمنده دامداران و بخش عمده‌ای از اقشار جامعه هستم که نمی‌توانند شیری که از دسترنج هموطنان خودشان تهیه شده است بخرند

صاحب‌خبر -
۸۵ درصد هزینه‌های اجرای سیستم‌های نوین آبیاری توسط دولت پرداخت می‌شود تا تولید در کشور تقویت شود.

وی درباره وضعیت بازار نهاده‌های دام و طیور در بازار و اختصاص ارز مبادله‌‌ای برای آنها اظهار کرد: تولید محصول نهایی ما در بخش طیور قیمت آن از نرخ جهانی کمتر است به طوری که نرخ جهانی مرغ ۲.۲ دلار است اما این رقم در کشور ما کمتر است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بخش مرغ تخمگذار نیز در سال گذشته عده‌ای از مزارع ما از بین رفت اما با اقدامات و تمهیداتی که با کمک خود مرغداران انجام شد توانستیم عرضه و تقاضا را متناسب کنیم اما بحث آنفلوآنزا به امسال نیز گسترش یافت و باعث شد بخشی از طیور ما دوباره از بین برود که این امر منجر به کسری تولید و عرضه کمتر به بازار شد.

حجتی گفت: برای تامین نیاز خود در بازار از طریق واردات عمل می‌کنیم اما امیداریم با افزایش تولید تخم مرغ نیاز ما به اندازه مصرف و حتی بالاتر از آن برسد.

وی افزود: نهاده‌هایی که برای تامین خوراک دام و طیور در کشور از طریق واردات تامین می‌شود سعی کرده‌ایم که ارز آن را از ارزانترین ارز در کشور (ارز مبادله‌ای)‌ بدون وقفه تامین کنیم تا با کاهش قیمت نهاده‌ها (خوراک طیور) قیمت مرغ افزایش نیابد.

وی با اشاره به تسهیلات صادراتی در بخش‌های دیگر کشاورزی گفت: در برخی محصولات مانند کشمش و سیب‌زمینی تسهیلاتی برای صادرات یا واردات داده شده است که امیدواریم منجر به تامین هزینه‌های کشاورزان و سودآوری آنها شود.

دامداران از بابت فروش شیر خام متضرر می‌شوند
حجتی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف ناشی از بیماری فراگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، یادآور شد: علیرغم همه تلاش ها این ویروس در سال جاری نیز گسترش یافت این ویروس یک شبه مانند برگ خزان تمام پرندگان را از بین می‌برد و باید توجه داشت که فصل سرما فصلی است که عامل پایداری بیشتر این ویروس به حساب می‌آید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت لبنیات نیز به تسنیم گفت: در تامین مسائلی مانند لبنیات مشکل تولید نداریم و فرآورده‌های لبنی از شیر تولیدی دامداران تامین می‌شود حتی قیمت شیر خامی که از کشاورزان خریداری می‌شود از قیمت تعیین‌شده آنها کمتر است.

وی اضافه کرد: دامداران در حال متضرر شدن هستند و محصولات خود را کمتر از نرخ‌های جهانی عرضه می‌کنند و اکنون به زحمت خود را سرپا نگه داشته‌اند.

شرمنده بخش عمده‌ای از اقشار جامعه بابت عدم قدرت مالی برای خرید شیر هستم
حجتی گفت: شرمنده دامداران و بخش عمده‌ای از اقشار جامعه هستم که نمی‌توانند این محصول (شیر) که حاصل دسترنج هموطنان خودشان است بخرند و مصرف کنند اما امیدوارم از طریق روش‌های دیگری مصرف شیر را در کشور افزایش دهیم تا همه آحاد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: دامداری باید در کشور به شکلی پایدار دنبال شود تا آنها نیز بتوانند از نتایج دسترنج خود استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما