شناسهٔ خبر: 23345588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به آینده؛ وقایع مهم سال 2018 از نگاه گاردین

تهران - ایرنا - روزنامه گاردین چاپ لندن با اشاره به رویدادهای مهم سال 2018، فهرست مختصری از این وقایع ارایه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای روزنامه ی گاردین نوشت: فهرست وقایعی که پیکره ی سال 2018 را شکل می دهند باختصار از این قرار می باشد:

روابط بین الملل
15 ژانویه، توافق هسته ای ایران
دونالد ترامپ تا اواسط ژانویه جدیت خود را در مورد تقابل با برنامه ی هسته ای ایران بصورت کاملا آشکارا به نمایش خواهد گذاشت.
پس از آن که در اکتبر 2017 پایبدی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ تایید نشد، وی از اعضای کنگره و همچنین متحدان ایالات متحده خواست تا ضعف ها و اشتباهات فاحش موجود در برجام را برطرف کرده چرا که در غیر اینصورت توافق هسته ای را فسخ خواهد کرد. از آن پس مجلس سنا از ورود به موضوع خودداری کرد و متحدان آمریکا برعدم برگزاری مجدد مذاکرات برجام اصرار ورزیدند.
در صورتیکه ترامپ پس از اتمام مهلت 6 ماهه خود در رابطه با عدم تایید توافق هسته ای تحت قانون اختیارات خاص ریاست جمهوری، پایبندی ایران به برجام را تا 15 ژانویه تایید نکند، تحریم های هسته ای علیه ایران از حالت تعلیق خارج و در سوی مقابل آمریکا با خطر نقض توافقنامه روبرو خواهد شد و تصمیم گیری در مورد سرانجام برجام (ادامه برجام بدون آمریکا یا فروپاشی آن) بر عهده سایر امضاکنندگان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، واگذار خواهد شد. در هر دو صورت، گام بعدی دولت ترامپ برای مواجهه رو در رو با ایران، بسیار تعیین کننده می باشد.

9 ژانویه، المپیک زمستانی
المپیک زمستانی کره جنوبی از دو جنبه حایز اهمیت است. اول آنکه جشنواره ای ورزشی است و در درجه دوم عیاری برای سنجش صلح شکننده و رو به افزایش این منطقه محسوب می شود.
در صورت کاهش تنش های لفظی مابین دو کشور آمریکا و کره شمالی، المپیک زمستانی 'گرمی' در انتظارمان خواهد بود.
کره جنوبی برای برقراری این روابط دوستانه و کاهش تنش ها میان دو کشور پیشنهاد وقفه ای موقت در مانورهای مشترک با ایالات متحده ارایه داده است که میتوان آن را آغاز فصل مذاکرات و گفتمان نامید.
در صورتیکه رهبران دو کشور به این بازی خطرناک ادامه دهند، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این بازی ها را با حملات موشکی و آزمایشات هسته ای و سایر ابزارهای تحریک آمیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

ماه فوریه، روند صلح خاورمیانه
جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ، مسیولیت پی ریزی روند صلح در منطقه خاورمیانه را بر عهده دارد. رژیم صهیونیستی خود را مدیون آمریکا می داند. به همین دلیل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، امتیازاتی خاص در اختیار آمریکا قرار داده است. محمد بن سلمان پادشاه قدرتمند و در حین حال دمدمی عربستان سعودی نیز خرسند ازمیان برداشتن سنت های پیشین، ظاهرا به ایجاد منافع مشترک با آمریکا و اسرائیل علیه ایران علاقمند است.
با در نظر گرفتن این اتفاقات، سالی پر بار همراه با مسیولیت هایی خطیر در انتظار این جوان 36 ساله خواهد بود.

18 مارس، انتخابات روسیه
18 مارس به مناسبت الحاق کریمه، انتخابات روسیه نیز برگزار خواهد شد. انتخاباتی که برنده ی آن از مدت ها پیش مشخص شده است و ولادمیر پوتین که ابقای خود برای مدت 6 سال دیگر را اعلام کرده است تا پایان سال 2024 حکمران این کشور خواهد بود.

9 جولای، همه پرسی استقلال سودان جنوبی
انقضای تاریخ حکم ریاست جمهوری سودان جنوبی و مجلس این کشور، خلا بالقوه و خطرناکی را موجب خواهد شد.
تبعید اپوزسیون و همچنین عدم تلاش برای ایجاد صلح و خاتمه ی درگیری های داخلی در سال 2015، برگزاری همه پرسی را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

28 اکتبر، انتخابات برزیل
برزیل همزمان با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، برای غلبه بر رسوایی سیاسی و فساد به دنبال یافتن راه حلی است. این نخستین رای گیری عمومی پس از انتقال ریاست جمهوری به میشل تمرمی باشد. تمر در این دور انتخابات از محبوبیت کمتری برخوردار است. در حال حاضر گزینه محتمل و محبوب برای پیروز شدن در انتخابات، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهوری پیشین است. اما هنوز شرکت وی در انتخابات قطعی به نظر نمیرسد.

6 نوامبر، انتخابات میان دوره ای ایالات متحده
وجود رای اکثریت مجلس سنا در آلاباما، تنور انتخابات میان دوره ای ایالات متحده را داغ کرده است. انتخاباتی که طی آن تمام 435 عضو مجلس نمایندگان و یک سوم مجلس سنا با رای دهندگان مواجه هستند.
انتخابات میان دوره ای، به مثابه مهر تایید مردم بر حکم ریاست جمهوری است. از آنجا که محبوبیت ترامپ کاهش یافته، دمکرات ها بر این عقیده اند که در صورت بدست آوردن رای ایالت آلاباما در انتخابات میان دوره ای پیروزی را از آن خود خواهند کرد.

بریتانیا؛ ژانویه و مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
اگر فکر می کنید مذاکرات طولانی برکسیت (Brexit) در سال جاری پایان خواهد پذیرفت، ادامه آن را در سال 2018 دنبال کنید. مرحله دوم مذاکرات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا همزمان با دریافت حکم سایر کشوررهای عضو، جهت بحث درباره روابط آتی بریتانیا با این اتحادیه، ماه ژانویه به طور جدی از سر گرفته خواهد شد.

3 مه، انتخابات محلی
در انتخابات محلی، شهر ها، شوراها و مراجع زیربط بیش از 150 کرسی خود را آماده برای تصدی می بینند. بی شک تمرکز عمده بر چهار شهر بیرمنگام، لیدز، منچستر و نیوکاسل به همراه 32 بخش شهر لندن می باشد، جایی که همه کرسی های آن قابل تصدی می باشد.
نکته ای که این انتخابات را از سایر انتخابات متمایز می سازد اجرای طرح آزمایشی ارایه شناسنامه رای دهندگان انگلیسی است، طرحی که در پنج شهر به اجرا گذاشته خواهد شد. در صورت بروز جنجال و درگیری ناشی از اختلاف نظر در رابطه با این موضوع در روز رای گیری، افراد مسن و آسیب پذیر در معرض خطر بیشتری خواهند بود.

19 مه، ازدواج خانواده سلطنتی
برای دنبال کنندگان خاندان سلطنتی، بهار فصل پرمشغله ای خواهد بود. زیرا پرنس هری قصد دارد مراسم ازدواج خود را با مگان مرکل، مدل و بازیگر آمریکایی برگزار کند.

ورزش
24 ژانویه، قرعه کشی لیگ ملت های اروپا
این مسابقات به شکل لیگ برگزار می‌شود. 54 عضو یوفا بسته به ضریب یوفای خود پس از مقدماتی جام جهانی 2018، در چهار لیگ C ,B ,A و D قرار می‌گیرند. لیگ A و B هر کدام شامل چهار گروه سه تیمی، لیگ C شامل دو گروه سه تیمی و دو گروه چهار تیمی و لیگ D شامل چهار گروه چهار تیمی است. تیم‌های آخر هر گروه در لیگ‌های A تا C به دسته پایین‌تر سقوط کرده و تیم‌های نخست هر گروه در لیگ‌های B تا D به دسته بالاتر صعود می‌کنند. تیم‌های اول هر گروه به شکل حذفی با هم دیدار می‌کنند تا قهرمان لیگ معلوم شود. پیش بینی شده است که مرحله گروهی در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر و مرحله حذفی، ژوئن سال بعد برگزار شود.

فوتبال
14 ژوین تا 15 جولای، جام جهانی روسیه
با مشخص شدن برنامه بازی های جام جهانی 2018 روسیه، بسیاری از علاقه مندان به فوتبال در حال برنامه ریزی برای تابستان آینده هستند. رقابت های جام جهانی روسیه 4 روز دیرتر از جام جهانی های قبلی یعنی روز 14 ژوئن (24 خرداد 97) آغاز می شود و تا 15 جولای (24 تیر 97) ادامه دارد. دیدارهای مرحله گروهی تا روز 28 ژوئن (7 تیر) ادامه خواهد داشت و پس از آن تیم ها در مراحل حذفی روبروی هم قرار می گیرند. دیدار افتتاحیه جام جهانی بین روسیه و یکی از هم گروهی هایش در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برگزار خواهد شد و دیدار فینال هم در همین ورزشگاه برگزار می شود.
1379

انتهای پیام /*

نظر شما