شناسهٔ خبر: 23335730 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زارعی نجفدری مطرح کرد؛

گسترش دیپلماسی فرهنگی در تلطیف فضای سیاسی موثر است

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی دو مقوله جدا هستند اما گسترش مناسبات حوزه بین الملل و انتقال فرهنگ در تلطیف فضای سیاسی بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ضرورت دیپلماسی فرهنگی برای ایران امروز با حضور علی زارعی نجف دری عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر کل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

زارعی نجف دری در آغاز دوری از عقل گرایی و گرایش به شعار زدگی را از تبعات عدم به کار گیری افراد مناسب و متخصص در حوزه فرهنگ برشمرد و عنوان کرد : نگاهی به تصمیم سازان و تصمیم گیران فرهنگی جامعه نشان می دهد که غالب آنها افرادی هستند که نه در این حوزه تحصیل کرده اند و نه در گذشته کار کرده اند و متاسفانه بسیاری از آنها حتی نگاه فرهنگی نیز ندارند. بیشترین رنج در حوزه فرهنگ به این دلیل است که افرادی بدون نگاه و تجارب فرهنگی در امور فرهنگی منصوب می شوند ، که  سبب از بین رفتن عقل گرایی می شود و علت اصلی چالش های فرهنگی جامعه است.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقد هایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد است، گفت: انصاف این است که بدانیم این نهاد علیرغم نقدها ، یک مرجع سیاستگذاری است نه اجرایی  و در حوزه سیاستگذاری در طول سال های فعالیت خود سیاست های خوبی بنا نهاده است.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی فرهنگی باید سیاست های مصوب را اجرا کنند البته در بعد نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقد وارد است. در کنار دیپلماسی فرهنگی یک دیپلماسی عمومی نیز وجود دارد که متاسفانه کنشگران این عرصه متوجه تفاوت این دو مقوله نیستند.برای گسترش دیپلماسی فرهنگی بسیاری از مباحث از زاویه حوزه تمدنی فرهنگی  قابلیت فعالیت دارد.

دبیر کل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان ، گسترش مناسبات حوزه بین الملل و دیپلماسی فرهنگی را در تلطیف فضای سیاسی بسیار موثر دانست و اظهار کرد : زمانی که از دیپلماسی فرهنگی سخن به میان می آید باید با استناد به داشته های تاریخی،  به گسترش فرهنگ در کشورهای مختلف بیاندیشیم. حوزه تمدنی فرهنگ ایرانی حول زبان فارسی ، گویش ها و خرده زبان های درون تمدنی حوزه فرهنگ است . 

زارعی نجفدری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در استراتژیک ترین نقطه تلاقی ژئوپلیتیک دنیا قرار دارد، گفت: شاهراه ورود به این حوزه تمدن است و اگر از این راه وارد نشویم قطعا به بیراهه خواهیم رفت. این تمدن باید در روابط بین الملل مورد توجه قرار گیرد در کمال تاسف آنچه که رنج دهنده است این است که تا کنون از این پتانسیل استفاده نشده است.

نظر شما