شناسهٔ خبر: 23260755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

روش‌هایی که کیفیت زندگیتان را بالا می برد!

خبرگزاری میزان- نتایج مجموعه‌ای از تحقیقات علمی یک روتین از کار‌هایی که در شروع روز باید انجام شود، پیشنهاد کرده است.

صاحب‌خبر -
روزتان باید این‌گونه آغاز شودبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، بیزنس اینسایدر گزارش داد، اکثر روتین‌های روزمره ما عادت دیرینه ما هستند که به ندرت به تغییر آن‌ها فکر می‌کنیم. اما بسیاری از عادت‌های صبحگاهی به خلاقیت و نشاط ما ضربه می‌زند.

بررسی تعداد کثیری از تحقیقات در مورد روتین آغاز روز، از صبحانه گرفته تا ورزش صبحگاهی منجر به یک برنامه صبحگاهی شده که به ما کمک می‌کند کیفیت زندگی‌مان را بهبود بخشیم.

این مقاله را بخوانید تا بدانید چه وقتی و چگونه قهوه بنوشید، چه نوع حرکات ورزشی را در اولویت صبحگاهی قرار دهید و حتی اینکه آیا مصرف روزانه مولتی ویتامین ارزشش را دارد یا خیر؟

هر روز دوش نگیرید

اگر روز گذشته حمام کردید، امروز آن را رها کنید. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دوش گرفتن بیش از حد می‌تواند به پوست آسیب برساند و مو‌ها را خشک کند، چرا که حمام بیش از حد می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها و روغن‌های طبیعی را که باعث حفظ سلامتی پوست و مو می‌شوند، بشوید و از بین ببرد.

"لین گلدبرگ" متخصص پوست و مدیر کلینیک مو در مرکز پزشکی بوستون می‌گوید: شاید برایتان عجیب باشد، اما افرادی که مو‌های خود را زیاد می‌شویند تا چربی مو‌ها را از بین ببرند، پوست سر و بدن خود را خشک می‌کنند و باعث می‌شوند پوست روغن بیشتری تولید نکند.

برای سلامت مو و پوست دو چیز را در نظر بگیرید: خشکی متوسط پوست سر و بدن و بافت موهایتان. اگر آن‌ها نه خیلی چرب و نه بسیار خشک هستند، احتمالا فقط یک یا دو بار در هفته لازم است که آن را بشویید.

اگر مو‌های شما مجعد و ضخیم باشد، ممکن است لازم باشد آن را حتی کمتر بشویید، زیرا مو‌های ضخیم موجب کاهش سرعت رسیدن روغن از ریشه مو به تمام مو‌های شما می‌شود.

قهوه را دم کنید، اما فورا ننوشید

وقتی از خواب بیدار می‌شویم، بسیاری از چیز‌ها به طور طبیعی در بدن ما اتفاق می‌افتند. بدن شروع به پخش هورمون کورتیزول، نوعی کافئین طبیعی می‌کند. بیشترین میزان کورتیزول در افراد بین ۸:۰۰ تا ۹:۰۰ صبح است؛ بنابراین طبق گفته "استیون میلر" دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی در بتسدا مریلند، نوشیدن قهوه در این زمان ممکن است اثرات طبیعی کورتیزول را خنثی کند.

وی توصیه می‌کند به جای مصرف کافئین در این زمان، یک ساعت پس از بیدار شدن آن را بنوشید.

با شکم خالی ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش صبحگاهی به صورت پیاده‌روی یا دویدن خارج از خانه با معده خالی باعث کاهش وزن و افزایش سطح انرژی می‌شود و بدن را برای سوزاندن چربی در تمام روز آماده می‌کند.

انجام ورزش با شکم خالی موجب می‌شود بدن به جای سوزاندن چربی صبحانه، چربی ذخیره شده در بدن را بسوزاند.

به علاوه، ورزش کردن زودهنگام می‌تواند به این معنی باشد که شما نور خورشید بیشتری دریافت می‌کنید که کلیدی برای تنظیم درست ریتم بیولوژیکی روزانه بدن شما است.

در یک مطالعه، افرادی که تا ۲ ساعت پس از بیدار شدن زیر نور خورشید قرار می‌گرفتند نسبت به افرادی که هیچ نور طبیعی دریافت نمی‌کردند، صرف نظر از آنچه که در طول روز می‌خوردند، تناسب اندام بیشتری داشتند و توانایی مدیریت وزن بیشتری داشتند.

ضربان قلب خود را بالا ببرید

هرگونه ورزش یک راه سالم برای شروع روز است، اما نوعی که بیشترین مزایا را برای بدن و مغز شما ارائه می‌دهد، ورزش هوازی است.

نویسندگان مقاله‌ای در وبلاگ دانشکده پزشکی هاروارد تحت عنوان "ذهن و روحیه" نوشتند: تمرینات هوازی کلید سلامتی سر و قلب شما است.

حرکات هوازی نزدیک‌ترین چیز به دارو‌های معجزه‌گر است. مطالعات نشان می‌دهد که دویدن یا شنا کردن کمک می‌کند تا روحیه خود را بالا ببرید و ذهن را پاک کنید. حتی ممکن است از برخی از اختلالات شناختی که با بالا رفتن سن آغاز می‌شود، محافظت کند.

همچنین قلب و ریه‌ها را تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا عضلات را تقویت کند؛ بنابراین ترجیحا حداقل ۴۵ دقیقه مستمر ورزش هوازی انجام دهید.

غذای مقوی بخورید

اگر معمولا صبحانه می‌خورید، سه عنصر اساسی را باید در نظر بگیرید: پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم.

بسیاری از صبحانه‌ها فاقد این سه مورد هستند. در عوض آن‌ها پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده (نوعی کربوهیدرات ناسالم) هستند که در بدن به سرعت به قند تبدیل می‌شود. پنکیک، شیرینی، کلوچه و حتی غلات همگی در این دسته قرار دارند.

به جای این غذا‌های مضر، چند تخم مرغ را با چند تکه آووکادو یا کمی ماست یونانی (نوع ساده) را با میوه و آجیل امتحان کنید. هر دوی این گزینه‌ها شما را پر انرژی می‌کند و به هضم آسان نیز کمک می‌کند و همچنین قدرت عضلات را افزایش می‌دهد.

می‌توانید از خوردن صبحانه صرف نظر کنید.

اگر رژیم‌های غذایی شما با شکست مواجه شده است، ممکن است بخواهید پس از هماهنگی با دکتر خود از یک برنامه غذایی که به عنوان "روزه متناوب" شناخته می‌شود، استفاده کنید.

چند نسخه از این رژیم غذایی وجود دارد، اما یکی از محبوب‌ترین آن شامل روزه گرفتن به مدت ۱۶ ساعت و خوردن غذا برای هشت ساعت است. اکثر مردم بازه ۱۲ ظهر تا ۲۰ را انتخاب می‌کنند که به این معنی است که عملا از خوردن صبحانه صرف نظر می‌کنند، اما هر آنچه را که می‌خواهند در آن پنجره هشت ساعته می‌خورند.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که "روزه متناوب" نسبت به رژیم‌های سنتی روش قابل اعتمادتر و کارآمدتری است و برای کاهش وزن مناسب است.

همچنین چند مطالعه در حیوانات نشان می‌دهد که می‌تواند منافع دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص و حتی افزایش طول عمر داشته باشد، اما این مطالعات باید در انسان بررسی شوند.

مصرف مولتی ویتامین را کنار بگذارید

موادی که می‌خواهید از مولتی ویتامین دریافت کنید، وقتی از غذا دریافت شود، بدن آن‌ها را بهتر پردازش می‌کند. اگر شما به درستی غذا نخورید، مصرف ویتامین به هیچ وجه به شما کمک زیادی نمی‌کند.

به همین دلیل و به دلایل دیگر، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد مصرف بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها را متوقف کنند، زیرا آن‌ها بخشی از صنعت غیرمجاز هستند که نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

"برایان آستین" استاد علوم رفتاری دانشکده سلامت عمومی چان دانشگاه هاروارد به بیزنس اینسایدر گفت: مصرف کنندگان نباید از مکمل‌ها انتظاری داشته باشند، زیرا ما هیچ شواهدی را در این زمینه نداریم که مفید باشند. مردم باید احتیاط کنند که خود را در معرض خطر قرار ندهند.
 
منبع :ایسنا
 
انتهای پیام/
 
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما