شناسهٔ خبر: 23258035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای تازه یک مقام جنبش «فتح» درباره سلاح «حماس»/ پلونیوم 210 عامل مرگ عرفات

وزیر خارجه اسبق تشکیلات خودگردان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: بحث درباره خلع سلاح شاخه نظامی حماس در برهه فعلی مطرح نیست، اما این جنبش اعلام آمادگی کرده در جهت وحدت فلسطینی‌ها، سلاحش تحت رهبری یا مدیریت سیاسی مشترک فلسطین قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ناصر القدوه» سخنگوی جنبش فتح، وزیر خارجه اسبق و نماینده سابق تشکیلات خودگردان در سازمان ملل با حضور در برنامه «علی مسئولیتی» در شبکه مصری «صدی البلد» به برخی سوالات درباره سلاح حماس، تصمیم آمریکا علیه قدس، فوت عرفات و ... پاسخ داد.

سلاح حماس

القدوه بر ضرورت آشتی داخلی فلسطینی و ایجاد وحدت برای مقابله با اشغالگری تأکید کرد و در باره سلاح حماس گفت: در  برهه کنونی ما اصلا درباره خلع سلاح حماس صحبت نمی‌کنیم بلکه به‌عکس می‌گوییم این درخواست اسرائیل، غیرقابل قبول و مردود است اما از دیدگاه فلسطینی، ما باید به یک توافق درباره این سلاح برسیم و حتما این سلاح  در خدمت منافع ملی قرار خواهد گرفت و مسئولان عالی‌رتبه حماس نیز به ما گفته‌اند حاضرند مدیریت و استفاده از سلاح را تحت رهبری یا مدیریت سیاسی مشترک فلسطین قرار دهند.

القدوه به نوار غزه نیز پرداخت و گفت باید به توافق‌های فراگیری برای اداره جدید در نوار غزه برسیم.

قدس

وی ادامه داد ملت فلسطین همیشه برای آزادسازی فلسطین و قدس مبارزه کرده است؛ آمریکا در راستای تفرقه میان کشورهای عربی به ویژه پس از رأی آنها در سازمان ملل (علیه تصمیمات آمریکا درباره قدس) تلاش خواهد کرد. القدوه سپس به واشنگتن توصیه کرد از تهدید کشورهایی که علیه آمریکا در مجمع عمومی رأی داده‌اند دست بردارد و در ادامه گفت تا زمانی که موضع کشورهای عربی درباره قدس «یکی» است واشنگتن نمی تواند کاری انجام دهد.

این مقام فلسطینی تأکید کرد کشورهایی که تصمیم ترامپ علیه قدس را تأیید کردند به دلیل منافعی که دارند تعهد به تابعیت از آمریکا دارند. قدس، شهری برای هر عربی مسلمان یا مسیحی است و تمام جهان باید راهکار جدیدی برای پایان نقش آمریکا در گرفتن‌ تصمیم‌های یکطرفه بیابد.

القدوه تأکید کرد آمریکا پس از موضع اخیر درباره قدس، دیگر شایستگی خود برای ایفای نقش میانجی در مسأله فلسطین را از دست داده است .

پانزدهم آذرماه بود که آمریکا ، قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کرد ، این کشور (آمریکا) در 27 آذر قطعنامه پیشنهادی مصر در اعتراض به تصمیم اتخاذ شده را وتو کرد و 30 آذر مجمع عمومی قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور در محکومیت تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به تصویب رساند.

علت فوت عرفات 

القدوه در ادامه گفت یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان توسط اسرائیل و با ماده پرتوزا و بسیار خطرناک پلونیوم 210 ترور شد و این ماده در جسد عرفات  10 برابر میزان طبیعی کشف شد. عرفات  از سه سال قبل از فوتش مورد محاصره نظامی قرار گرفت و شرایطی غیرانسانی درباره او اجرا شد.

پلونیوم عنصری بسیار رادیواکتیو و سمی است و کار کردن با آن خطرناک است. پلونیوم 210 در دسترس‌ترین نوع پلونویم است که حتی مقادیر میلیگرمی یا میکروگرمی آن در این نوع بسیار خطرناک است و کار کردن با آنها نیاز به تجهیزات خاصی دارد. همچنین آسیبهای جدی از جذب انرژی توسط بافتهای سلولی از طریق ذرات آفا به وجود می‌آید. مقدار مجاز پلونیوم برای بدن تنها 0.03 میکروکوری است. 

معامله قرن

وزیر خارجه اسبق تشکیلات خودگردان به آنچه «معامله قرن» معروف شده نیز پرداخت و گفت اینکه می‌گویند عرفات اولین کسی بود که برای دولتی فلسطینی در مرزهای 1967 مبارزه می‌کرد و اینکه برخی تخلیه صحرای سینا به نفع معامله قرن (طرحی برای صلح طرفین فلسطینی و صهیونیستی) وجود دارد صحت ندارد بلکه صحرای سینا، متعلق به مصر است و هرگز قضیه فلسطین را به حساب مصر حل نخواهیم کرد.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما