شناسهٔ خبر: 23249844 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارائه پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام به ستاد تنظیم بازار

قائم مقام معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی: پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را برای بررسی و تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کردیم.

صاحب‌خبر -

جهاد کشاورزي : پيشنهاد افزايش قيمت شيرخام را  به ستاد تنظيم بازار ارائه کرديممحمدرضا ملاصالحي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداو سيما؛ با اشاره به اينکه قيمت نهايي خريد شيرخام را ستاد تنظيم بازار اعلام خواهد کرد افزود: ستاد تنظيم بازار در سال 93 قيمت خريد هرکيلو شيرخام را با چربي 3 و 2 دهم درصد و بارميکروبي کمتر از 100 هزار 1440 تومان اعلام کرد اما اين مصوبه هيچوقت اجرا نشد در قيمت پيشنهادي جديد حداقل انتظار اين است که بايد از اين عدد عبور کنيم.

وي گفت: ميانگين قيمت خريد شير خام در کشور 1280 تومان است و درحال حاضر شرايط بهتري در خريد شير از دامداران وجود دارد.

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهادکشاورزي افزود: صنعت دامداري هم مثل تمام بخش هاي توليدي با افزايش دستمزد افزايش قيمت انرژي افزايش قيمت ارز و تورم مواجه است هرچند که درسال گذشته شرايط خوبي براي تامين علوفه داشتيم اما قيمت شيرخام متناسب با شرايط ، افزايشي نداشته است.

ملاصالحي درباره افزايش قيمت فراورده هاي لبني گفت: معتقديم کارخانجات لبني و دامداران تکميل کننده يکديگرند و اگر مصرف کننده قدرت خريد نداشته باشد هر دو طرف ضرر ميکنند.

وي تاکيد کرد: افزايش قيمت را نمي توانيم رد کنيم اما بايد در حد معقول باشد و از محل افزايش قيمت سهم دامدار هم پرداخت شود.

وي تصريح کرد: اما در سناريوي افزايش قيمت حلقه مفقوده اي وجود دارد که دربخش شبکه هاي توزيع است و بيش از 30 درصد سود نصيب اين حلقه مفقوده مي شود.

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزي افزود: محل هاي عرضه به کارخانجات تعلق ندارد و در اين چرخه معيوب سود نصيب اين بخش مي شود که بايد براي ان فکر کنيم.

ملاصالحي تاکيد کرد: اگر قرار است در قيمت لبنيات تغييري ايجاد شود بايد متناسب با ان دامدار هم بهره مند شود درغير اينصورت شاهد خروج شيرخام از چرخه صنعت و ورود ان به چرخه عرضه سنتي خواهيم بود.

وي گفت: اين اتفاق به نفع هيچ کس نيست و مخاطراتي براي صنعت و مصرف کننده دارد.

قائم مقام معاون اموردام وزارت جهاد کشاورزي درباره روند اجراي طرح خريد حمايتي شير خام که از سال 93 اغاز شده است افزود: قرار بود اين طرح تا زماني اجرا شود که بازار شير خام به تعادل برسد و درحال حاضر با توجه به بهبود شرايط خريدشير خام و تعادل در عرضه و تقاضا از بازار خارج شديم.

وي گفت: در حال حاضر کارخانجات شير خام را از دامداران خريداري ميکنند و پول دارمدار را در مدت کمتر از يک ماه پرداخت ميکنند در حاليکه تا پيش از اين پول دامدار چندين ماه و با تاخير طولاني پرداخت مي شد.

قائم مقام معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزي درباره ميزان توليد شير خام نيز گفت: ميزان توليد شيرخام امسال با بيش از 500 هزارتن افزايش به بيش از 10 ميليون تن رسيده است و هيچگونه کاهشي در توليد و عرضه نداريم.

ملاصالحي درباره ميزان صادرات افزود: در هشت ماه گذشته 689 هزارتن شير خام و فراورده هاي لبني صادر شده است و تا پايان سال به يک ميليون تن خواهد رسيد.

نظر شما