شناسهٔ خبر: 23225104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از تحولات بازار سرمایه گزارش می‌دهد

عوامل سرکوب 16 ماهه بورس

با ارائه لیست کابینه دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهور و همگام با رشد کامودیتی‌ها، بازار سرمایه در روزهای آخر هفته گذشته، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به روزهای نخست هفته پیدا کرده و نهایتا شاخص کل طی پنج روز کاری رشد 314 واحدی را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

سیاست‌زدگی، بازار بدهی و نقدینگی سه عامل سرخورگی بورس معرفی شدند

گروه بورس  علی رمضانیان  

با ارائه لیست کابینه دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهور و همگام با رشد کامودیتی‌ها، بازار سرمایه در روزهای آخر هفته گذشته، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به روزهای نخست هفته پیدا کرده و نهایتا شاخص کل طی پنج روز کاری رشد 314 واحدی را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل» صعود نماگرهای بازار سرمایه برای ورود به کانال 82هزار واحدی در 16 ماه گذشته با سقف محکمی برخورد کرده و هنوز نتوانسته این سقف شیشه‌یی را بشکند تا عاملی برای جذب نقدینگی شود. دلیل عدم این شکست، نبود نقدینگی، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و بی‌ثباتی در بازار پول مانند انتشار اسناد خزانه در خارج از بازار سرمایه و عدم کنترل آن از سوی بانک مرکزی است. در همین رابطه، سعیده فرهمند کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: در حال حاضر بازار پول نه به عنوان رقیب جدی برای بازار سرمایه بلکه به عنوان نابودگر عمل می‌کند. بی‌نظمی در بازار پول بر همه بازار‌ها از جمله بورس تاثیر مخربی داشته است. انتشار اسناد خزانه با سودی معادل 40 تا 46درصد عاملی شده است تا نقدینگی از بورس و حتی شبکه بانکی به این سمت حرکت کند.

این کارشناس در ادامه گفت: با این وجود خبرها حاکی از آن است که دولت در نظر دارد 40هزار میلیارد تومان دیگر نیز از این اوراق منتشر کند، بنابراین تصور کنید اوراقی به اندازه 5هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه را با بحران روبه‌رو کرد حال اگر 40 هزار میلیارد تومان منتشر شود چه اتفاقی رخ خواهد داد.

باقر خادمی دیگر کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحولات بورس در هفته‌های پیش‌رو به «تعادل» گفت: بازار سرمایه تا پایان تابستان با تحولات زیادی روبه‌رو خواهد شد که از بیرون به آن تحمیل خواهد شد. موضوعاتی چون افزایش احتمالی نرخ ارز، رشد قیمت نفت و رخدادهای سیاسی احتمالا بازار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و اگر تحولات سیاسی خاصی را شاهد نباشیم، احتمال افزایش نماگرها و شکست سطح مقاومتی وجود دارد هرچند موضوعات سیاسی در هفته‌های پیش‌رو تاثیرگذار خواهد بود. این کارشناس گفت: نباید خوش‌بینی‌ها را به این معنی قلمداد کرد که بازار سرمایه رشدی جهشی خواهد داشت بلکه احتمالا فضای بهتری نسبت به هفته گذشته را شاهد خواهیم بود.

در خصوص رشد نماگرهای بازار سرمایه با حمایت کامودیتی‌ها مهران اعجمی تحلیلگر مستقر در منطقه معاملاتی اصفهان به «تعادل» گفت: به عقیده کارشناسان، امسال سال فلزات است و بار رشد شاخص بورس بر دوش این گروه است. بر همین اساس هفته گذشته قیمت‌های جهانی به رشد خود ادامه داده و رکوردهای ۶ ساله گذشته را شکسته است.

این کارشناس در ادامه گفت: قیمت جهانی فولاد رشد کرده و به تبع آن در داخل نیز قیمت‌ها جهش کرده و با بودجه شرکت‌ها فاصله معناداری پیدا کرده است به‌طور مثال ذوب آهن اصفهان این هفته میلگرد را در بورس کالا ۲۱۰۰ تومان و تیرآهن را ۲۲۵۰ تومان فروخت در حالی که در بودجه خود ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ پیش‌بینی کرده است بنابراین در آینده این افزایش نرخ‌ها صورت‌های مالی شرکت‌های فلزی خصوصا تولیدکنندگان فولاد را دستخوش تغییرات مثبتی خواهد کرد و بازار به استقبال خرید سهام در این گروه خواهد رفت.

 رشد بورس تهران به مدد فلزات اساسی

بورس تهران در پنج روز کاری با ۳۱۴ واحد رشد در دماسنج بازار سرمایه مواجه شد؛ همچنین در روزهای گذشته فلزات اساسی با هدایت شاخص به سمت بالا، لیدر بازار شدند. طی پنج روز گذشته بورس و اوراق بهادار تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست از تراز ۸۱ هزار و ۲۶۵ واحدی تا تراز ۸۱ هزار و ۵۷۹ واحدی بالا رود و رشد ۳۱۴ واحدی را تجربه کند. همچنین شاخص آزاد شناور که در تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری در رقم ۸۹ هزار و ۶۲۰ واحدی قرار داشت با ۲۶۰ واحد رشد به عدد ۸۹ هزار و ۸۸۰ واحدی دست یافت.

شاخص بازار اول نیز که در تاریخ مذکور ۶۳ واحد تا کانال ۵۷ هزار واحدی راه داشت، توانست ۲۳۶ واحد رشد کند و به رقم ۵۷ هزار و ۱۷۳ واحدی برسد. شاخص بازار دوم نیز با رشد ۵۹۶ واحدی در تراز ۱۷۷ هزار و ۷۵۳ ایستاد. همچنین شاخص صنعت با ۳۵۰ واحد رشد از رقم ۷۰ هزار و ۱۳۵ واحدی به عدد ۷۰ هزار و ۴۸۵ واحدی رسید.

ارزش معاملات بورس تهران در آخرین روز معاملاتی به رقم ۲۱۲ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۶۲ میلیون سهم طی ۴۳ هزار و ۹۰۶ تومان داد و ستد بود. در این روز در گروه خودرو ۵۴ میلیون و ۸۴۳ سهم به ارزش ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در 6هزار و ۳۷ نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه کلیه نمادها با روند رو به کاهشی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی مواجه شدند. همچنین در گروه فلزات اساسی بیش از ۶۴میلیون سهم جابه‌جا شد که ارزش آن به رقم بیش از ۱۵میلیارد تومان می‌رسید. اما در این گروه مخالف خودرویی‌ها تعداد بیشتر نمادها مقداری در قیمت پایانی رشد کردند.

 در آخرین روز کاری هفته گذشته چه گذشت

در آخرین روز کاری هفته بیش از 220میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران مبادله شد. در پایان معاملات تالار‌های بورس و اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ 18 مرداد96، در 50هزار دفعه، تعداد 848 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 271میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 322 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

شاخص کل با 265 واحد افزایش به رقم 81579 واحد رسید. شاخص بازار اول با 234 واحد افزایش به رقم 57173 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 318 واحد افزایش رقم 177753واحد را تجربه کرد.

 بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تبریز، توسعه معادن و فلزات، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی و فولاد آلیاژی ایران به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول2)، موتوژن (بموتو2)، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو دیزل، فولاد خوزستان، گل‌گهر، حق تقدم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، پالایش نفت تبریز، سخت آژند، زامیاد و پلی اکریل به نام خود اختصاص دادند.

 بازگشایی و توقف نماد معاملاتی

این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تبریز (شبریز) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی- تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1396، ایران خودرو دیزل (خاور) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی - تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1396، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) باتوجه به ارائه اطلاعات منتشر شده در سایت کدال بازگشایی شدند. همچنین نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن (وصنعتح) باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند.

 معاملات بازار بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 13 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 1.3 میلیارد تومان معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، بیش از 3میلیون و 524 هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش کل 3.5 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق مشتقه تعداد 30 قرارداد به ارزش بیش از 13.9 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

 عملکرد سبز بازار اول فرابورس

نخستین هفته معاملاتی مردادماه با افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران همراه بود به‌گونه‌یی که شاهد دست به دست شدن یک هزار و 17 میلیون ورقه بهادار به ارزش 750.8 میلیارد تومان در بازارهای فرابورس ایران بودیم.

 افزایش 3 و 19 درصدی حجم و ارزش مبادلات فرابورس در حالی در هفته منتهی به 6 خردادماه رخ داد که تعداد مبادلات انجام‌ شده نسبت به هفته گذشته 9 درصد کاهش یافت اما این رقم در مقایسه با ابتدای سال جاری 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در 5 روز معاملاتی هفته، در روز آغازین مبادلات بیشترین حجم مبادلات معادل 410میلیون ورقه بین سهامداران جابه‌جا شد و بیشترین ارزش مبادلاتی به میزان بالغ بر 330میلیارد تومان به روز سه‌شنبه سوم مردادماه اختصاص داشت. بازار اول با دادوستد 156 سهم به ارزش 28.4 میلیارد تومان عملکرد سبزی را در این هفته به ثبت رساند و افزایش 22 و 6 درصدی ارزش و حجم مبادلاتی در این بازار رخ داد. این در حالی است که در بازار دوم حجم و ارزش مبادلات با کاهش مواجه شد به‌طوری که 178 میلیون سهم به ارزش 88.6 میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد که حاکی از کاهش 65 و 36 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار نسبت به هفته پیش است.

در مجموع 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز شاهد افزایش حجم و در مقابل کاهش ارزش مبادلاتی بودیم اما در مقایسه با ابتدای سال جاری حجم و ارزش مبادلات بازار پایه به ترتیب با رشد 8 و 98 درصدی همراه بوده است.  در همین حال دادوستد 22 میلیون ورقه بهادار به ارزش 353 میلیارد تومان نتیجه جابه‌جایی‌های صورت‌ گرفته میان خریداران و فروشندگان سهام در بازار ابزارهای نوین مالی بود که این ارقام نشانگر افت 41درصدی حجم و رشد 50 درصدی ارزش مبادلات این بازار است. در این میان، اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب با افزایش 60 و 12درصدی حجم و ارزش مبادلاتی همراه شدند و در سمت مقابل حجم و ارزش معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به هفته منتهی به سی‌ام تیرماه با کاهش مواجه شد. اما به لحاظ جایگاه از نظر میزان حجم و ارزش اوراق بدهی و ETFها رتبه‌های نخست و دوم را کسب کردند.  همان‌گونه که اشاره شد این هفته استقبال از اوراق گواهی تسهیلات مسکن بیشتر از هفته پیش بیشتر بود. بدین‌ترتیب معامله‌گران 42 هزار ورقه تسهیلات مسکن را در 22 هزار نوبت داودستدی خریدوفروش کردند که ارزشی معادل 32.4 میلیارد تومان را رقم زد. در میان صنایع فرابورسی نیز گروه محصولات غذایی جز قند و شکر با ارزش مبادلاتی 18.7میلیارد تومان و دارا بودن 11 درصد از ارزش کل، بیشترین ارزش معاملات خرد را در میان بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به خود اختصاص داد.

جایگاه‌های دوم تا چهارم از نظر ارزش مبادلاتی نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و سایر محصولات کانی و غیرفلزی به‌ترتیب با 7، 7 و 6 درصد از ارزش کل تعلق گرفت. در نهایت و در جریان بازار آخرین روز معاملاتی این هفته، شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد عقب‌نشینی کرد و در پله 920 واحدی دادوستدهای هفته را خاتمه بخشید در حالی که همچنان بازدهی 5درصدی خود را از آغاز امسال حفظ کرد.

 

نظر شما