شناسهٔ خبر: 23182884 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد توصیه های رهبری در سال"اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"

نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما،  نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:"  دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."
 
همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."
 
  برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است .در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.

مدیریت پژوهش­ های خبری معاونت سیاسی تلاش دارد اقدامات مسئولان رادر خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص تولید و اشتغال - در سال 1396 – را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهمترين محورهاي مهم و برجسته مورد بررسي در2509/ 96 الي2809/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسي، از نکات ده گانه تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري به موارد ذيل پرداخته شده است:

"دخالت دادن مردم در کار توليد"، "گسترش صادرات و طرف هاي صادراتي" ، "تامين امنيت سرمايه گذاري" ، "ثبات سياست­ها و قوانين و حذف قوانين دست و پاگير" ، "جلوگيري از واردات کالاهايي که يا در داخل توليد مي­شوند يا قابل توليد کردن است." ،" مبارزه با باندهاي قاچاق"،  " اشتغال " .

 و مهم ترين محورهاي رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

  • 70 هزارمیلیارد تومان برای تکمیل طرح های نیمه تمام در نظر گرفته شد/ اهرم کردن بخشی از بودجه عمرانی برای اشتغال زایی .
  • بانک کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید، در 100 روز نخست دولت دوازدهم با پرداخت 132 هزار میلیارد ریال تسهیلات در زیر بخش های مختلف، سهم بزرگی در تامین امنیت غذایی کشور و توسعه پایدار بخش کشاورزی داشته است.
  • امسال تا پایان آبان ماه، 357 هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت رونق تولید در نظام بانکی پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از 9.5 درصد رشد برخوردار بوده است.
  • در هشت ماهه امسال صادرات آهن اسفنجی 14 درصد، کنسانتره ۱۸ درصد و گندله 26 درصد رشد داشته است.
  • میزان صادرات صنعتی کشور در شش ماهه نخست سال جاری معادل ۷۶۵۴ میلیون دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته که ۷۴۶۱ میلیون دلار صادرات صنعتی صورت گرفته با رشد ۲.۶ درصدی روبرو بوده است. در میان مهم‌ترین اقلام صنعتی صادراتی ساخت رادیو، تلویزیون، وسائل ارتباطی با ۱۵۹ درصد رشد در رتبه اول قرار گرفته است.
  • یک بخش ویژه برای جلب و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد کرده‌ایم تا شاهد ورود و جذب سرمایه‌گذاران خارجی به درون کشور باشیم.
  • تا زمان حصول اطمینان کامل از ایجاد تعادل در بازار ممنوعیت واردات برنج ادامه دارد. دولت به گونه ای برنامه ریزی کرده تا از تولیدات کشاورزی داخل همانند محصول استراتژیک برنج که مهم ترین محصول استان های گیلان و مازندران است، حمایت شود.
  • تهیه طرح «ایفای نقش نیروهای مسلح در مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و اعلام آن به ستاد کل - طرح تشکیل پلیس گمرک به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شده و ستاد کل نیز موافقت کرده است.
  • با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و با پیش‌بینی ورود حدود 840 هزار متقاضی کار به بازار دولت برنامه گسترده اشتغال را در لایحه بودجه سال 1397 با هدف صیانت از اشتغال موجود و همچنین ایجاد 980 هزار فرصت شغلی جدید طراحی کرده است.
  • لایحه بودجه 97 و حرکت در مسیر فقرزدایی و بهبود توزیع درآمد از سوی رییس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد این لایحه با رویکرد «رشد اقتصادی فراگیر، اشتغالزا و ضد فقر» تنظیم شده است.
  • تاکید بر لزوم توجه به منابع انسانی تحصیلکرده و توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار براساس دانش، راه توسعه کشوراست .
  • مکلف هستیم حداقل ۶۰۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را تا پایان سال به اتمام برسانیم تا شاهد ایجاد اشتغال خوبی در این زمینه در کشور باشیم.
  • نقطه قوت لایحه بودجه 97 ایجاد اشتغال است ، در بخشی از آن برای ایجاد اشتغال پایدار منابعی درنظر گرفته شده است که با برنامه ریزی اجرایی اشتغالزایی خوبی به همراه خواهد داشت .
  • بر اساس لایحه دولت و مصوبه مجلس، در سال جاری مجوز اختصاص معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار به میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق روستایی، عشایری و سرمایه در گردش برای شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر دریافت شد.

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

پژوهش خبری// گروه اقتصاد

 

 

 

 

 

نظر شما