شناسهٔ خبر: 23171831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

شروط اهدای کانکس و دفترچه جیره به زلزله‌زدگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با تشریح آخرین وضعیت خدمت رسانی به زلزله زدگان استان، شرایط و سازوکار توزیع کانکس و دفترچه‌های جیره هلال احمر را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

مجتبی نیک کردار روز جمعه سوم آذر گفت: با توجه به کوچک بودن روستاها، امکان شناسایی راحت‌تر ساکنان آن و نیز اینکه بسیاری از روستاهای زلزله زده در مناطق کوهستانی و سردسیر واقع شده اند، توزیع کانکس در روستاها آغاز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،‌ این مسئول اظهار داشت که اولویت دریافت کانکس با زنان بدون سرپرست و خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده اند، است.

به گفته او توزیع کانکس در روستاهای زلزله زده توسط سپاه پاسداران آغاز شده است اما این کار در مناطق شهری پس از ارزیابی فنی واحدهای خسارت دیده انجام می شود.

نیک کردار از همه مردم و نهادهای نیکوکار و خیریه درخواست کرد که کانکس های اهدایی خود را برای توزیع در اختیار سپاه پاسداران قرار دهند که در این زمینه هماهنگی لازم با پایگاه مقاومت شهید جعفری در سرپل ذهاب برای دریافت و توزیع کانکس صورت گرفته است.

نیک کردار افزود: این کار در شهرها از جمله سرپل ذهاب به دلیل وسعت منطقه و مشکل بودن شناسایی و ساکنان واقعی آن نیازمند برنامه ریزی و زمان بیشتری است.

**به مالکان واحدهای تعمیری کانکس تعلق نمی گیرد

آنچنان که او بیان کرد، پیش از توزیع کانکس باید ارزیابی و کارشناسی تمام واحدهای خسارت دیده در مناطق زلزله زده انجام شود؛ طبق این ارزیابی‌، واحدهای خسارت دیده یا تعمیری هستند و یا احداثی. واحدهای تعمیری یعنی واحدهایی که خسارت آنها جزئی و غیر سازه ای باشد.

به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، به مالکان واحدهای تعمیری کانکس تعلق نمی گیرد و آنها می توانند پس از دریافت کمک بلاعوض دولت، نسبت به تعمیر و ترمیم خسارت های وارده به واحد خود اقدام کنند.

نیک کردار گفت: این کمک بلاعوض به صورت فوری پرداخت می شود اما وام های دولتی پس از معرفی به بانک و تشکیل پرونده قابل پرداخت است که البته قسط اول وام هم فوری به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

**شرط دادن کانکس

او افزود: اگر خسارت های وارده به واحدها به صورتی باشد که قابل تعمیر و ترمیم نباشد و نیاز به بازسازی داشته باشد، به مالکان آنها کانکس داده می شود.

نیک کردار در عین حال گفت: واحدهای احداثی نیز 2 دسته و شامل واحدهای ویلایی و آپارتمانی هستند؛ در واحدهای تخریب شده ویلایی با توجه به نظر مالکان آنها، کانکس اهدایی در حیاط یا نزدیکی واحد قرار داده می شود اما برای واحدهای تخریب شده آپارتمانی باید حتما یک اردوگاه تهیه و زلزله‌زدگان در آنجا در کانکس اسکان داده شوند که البته این کار هم نیاز به ایجاد زیرساخت دارد.

آن چنان که نیک کردار بیان کرد، جزئیات اختصاص و توزیع کانکس در مناطق شهری در جلسه عصر امروز جمعه در استانداری نهایی خواهد شد.

**توزیع دفترچه هلال احمر پس از شناسایی ساکنان

نیک کردار در ادامه در باره آخرین وضعیت توزیع دفترچه های جیره توسط هلال احمر نیز گفت: شهرهای زلزله زده توسط هلال احمر منطقه بندی شده و ساکنان واقعی آن در حال شناسایی هستند که پس از این کار توزیع دفترچه ها آغاز خواهد شد.

به گفته او هلال احمر تمام کمک ها از جمله سبد غذایی 72 ساعته و جیره خشکه یک‌ ماهه را از طریق این دفترچه‌ها توزیع خواهد کرد.

**بخاری اهدایی، 500 وات بیشتر نباشد

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه همچنین کمبود وسایل گرمایشی در مناطق زلزله زده را یادآور شد و خطاب به کسانی که از اهدای این وسایل را دارند، گفت: مردم نیکوکار بخاری های برقی 500 وات تهیه و اهدا کنند تا سیستم برق رسانی دچار فشار و سوختگی نشود.

او از مردم خواست که وسایل گرمایشی اهدایی را به هلال احمر تحویل دهند تا از طریق آنها به صورت مناسب و برنامه ریزی شده توزیع شود.

**وضعیت مناسب نظافت شهرها

نیک کردار درباره آخرین وضعیت نظافت و بهداشت محیط در مناطق زلزله زده نیز گفت: یک تیم بزرگ توسط از سوی شهرداری منطقه 14 تهران در شهر سرپل ذهاب مستقر شده و با همت آنان اکنون سطح این شهر بسیار تمیز شده است؛ همچنین تیمی از شهرداری منطقه 20 تهران در شهر تازه آباد در حال نظافت و پاکسازی این منطقه هستند.

آنچنان که این مسئول بیان کرد، پخت و توزیع غذای گرم هم توسط سپاه پاسداران در روستاهای زلزله زده و با همت خیریه های مردمی در مناطق شهری همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه آستان قدس رضوی نیز تاکنون به تهیه و توزیع غذای گرم اقدام کرده است.

**مردم را بی‌دلیل در خیابان‌ها نگه نداریم

از نظر نیک کردار یکی از مهمترین موضوعات کنونی این است که با اقدام های لازم بتوانیم بخشی از زلزله زدگانی را که صدمات کمتری خورده اند و واحدهای آنها قابل تعمیر است، هرچه زودتر به خانه هایشان برگردانیم و آنان را بی دلیل در خیابان ها نگه داریم تا هر چه زودتر فعالیت و زندگی عادی را از سر بگیرند.

او تاکید کرد این کار از نظر روحی و روانی هم لازم و ضروری زیرا مشغول شدن زلزله‌زدگان به زندگی روزمره منجر به بازسازی روحی آنان خواهد شد.

زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون 444 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.

در این زلزله حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.

نظر شما