شناسهٔ خبر: 23161469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهره برداری از طرح ملی پاتاوه دهدشت تا پایان سال۹۷ +فیلم

خبرگزاری صداوسیما

محور ارتباطی پاتاوه ـ. دهدشت تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -
گزارش مکتوب : به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، محور «پاتاوه به دهدشت» بهره برداری از طرح ملی پاتاوه دهدشت تا پایان سال ۹۷ که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ به کهگیلویه و بویراحمد است همچنان نیمه تمام مانده و چشم امید مردم این استان به تدابیر مسئولان است.
این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.
این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که هنوز بخشی از آن باقی مانده و پس از ۲۰ سال به دلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.
با این حال بازدید وزیران راه دولت قبلی و کنونی نتوانست گره از انبوه مشکلات این پروژه باز کند و هنوز نیمی از جنوب کشور در انتظار بهره برداری از این پروژه ملی هستند.
معاون وزیر راه در بازدید از جاده پاتاوه ـ. دهدشت با بیان اینکه این محور نقش موثری بر توسعه منطقه و راه‌های ارتباطی کشور دارد گفت: این طرح از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان بوده که سال ۱۳۷۳ کلنگ زنی شد، اما به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
خیرالله خادمی با اشاره به اینکه برای تکمیل این طرح ملی هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: تلاش می‌شود این اعتبار با هماهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب تامین شود.
وی گفت: این جاده به طول ۱۳۷ کیلومتر از مهمترین طرح‌های ملی در حوزه راهسازی است که با بهره برداری آن ضمن کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی کشور، بیش از ۴۰۰ روستا در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
خادمی افزود: این جاده دارای چهار مرحله است که قطعات یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فاز‌های ۲ و ۴ آن نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.
وی گفت: در جاده ملی پاتاوه – دهدشت ۱۲ دهنه پل به طول سه کیلومتر و ۵ دهنه تونل به طول ۹ کیلومتر در حال ساخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: باید برنامه زمان‌بندی خاصی برای ساخت پل‌ها و تونل‌های این طرح انجام گیرد.
خیرالله خادمی افزود: با توجه به سخت گذر بودن این منطقه باید در ساخت ابنیه و مقاوم سازی این محور ارتباطی توجه ویژه‌ای شود.
وی گفت: برای ساخت جاده ملی پاتاوه- دهدشت ۶ هزار تن آرماتور، ۳۵ هزار تن سیمان، ۲۵۰ هزار تن مصالح سنگین و ۴۰۰ تن سیمان نیاز است.
خادمی با بیان اینکه پیشرفت کاری این طرح حدود ۷۰ درصد است افزود: حجم خاک برداری و خاک ریزی در این جاده به ترتیب افزون بر ۱۶ و ۴ میلیون متر مکعب بوده و بیش از ۴۰۷ دستگاه پل بزرگ و کوچک در این جاده ملی اجرایی و عملیاتی شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه بهره برداری از این جاده مهمترین راه حل برون رفت این منطقه از بن بست است گفت: از این جاده ارتباطی تاکنون بیش از ۵۶ کیلومتر به بهره برداری رسیده است.
عدل هاشمی پور افزود: تلاش می‌شود این طرح تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد.
آقای فیلی معاون عمرانی استاندار هم این طرح را یکی از طرح‌های اولویت دار دولت اعلام کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
یکی از ساکنان منطقه دشمن زیاری در کهگیلویه می‌گوید: این محور موجب شد تا مسیر یک ساعته این منطقه تا دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) به کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش یابد.
دیگر روستایی ساکن قلعه رئیسی هم گفت: بهره بردرای از این محور موجب کاهش میزان تصادفات شده است.
دیگر روستایی ساکن منطقه چنار در بویراحمد نیز گفت: زیر بار ترافیک رفتن این محور موجب رونق اقتصادی در این منطقه شده است و این موجب شد تا برخی از روستائیان که به شهر‌ها مهاجرت کردند به زادگاه خود برگردند.
از جمله اهداف نهایی احداث این محور، کاهش مسافت، افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی استان و منطقه، افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال است.
اکنون نیمی از مردم جنوب کشور چشم انتظارند تا مسئولان تدابیر برای تکمیل این طرح اتخاذ کنند.

نظر شما