شناسهٔ خبر: 2311460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرمانده سپاه ناحیه امام صادق (ع) آبیک:

بسیج طلایه‌دار تولید، حرکت و جهش علمی است

فرمانده سپاه ناحیه امام صادق (ع) شهرستان آبیک، بسیج را طلایه‌دار تولید، حرکت و جهش علمی دانست و گفت: علم، مهم‌ترین مؤلفه قدرت کشور محسوب می‌شود که بسیج در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد، بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گل‌دسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.

بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.

تشکیل بسیج مستضعفین، ارتش 20 میلیونی به فرمان امام خمینی(ره) هوشیاری و درایت بی‌نظیر حضرت امام خمینی(ره) از جمله اساسی‌ترین عوامل در راستای خنثی‌سازی توطئه‌ها به حساب می‌آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و برملا شدن ماهیت سلطه‌جو و تجاوزکارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه‌ای سخت و جبران‌ناپذیر مواجه شد.

به بهانه گرامیداشت سی و پنجمین سالروز تشکیل نهاد مقدس بسیج، با حمزه برین فرمانده سپاه ناحیه امام صادق (ع) شهرستان آبیک گفت‌وگویی ترتیب دادیم که از نظر می‌گذرد.

فارس: شجره طیبه بسیج با چه هدفی تشکیل شده است؟

واقعیت این است که امروز دنیا علی‌رغم پیشرفت‌های فراوانی که دارد برای اینکه بتواند به کشورهای دیگر نفوذ یابد و به خواسته‌های مادی خود تحقق ببخشد به ابزار، تجهیزات و امکانات مختلف روز متوسل شده است.

حال، آنچه که می‌تواند قدرت و عامل بازدارنده از دشمن محسوب شود، خیل عظیم مردم هستند که با آموزش و سازماندهی این خیل عظیم، می‌توان با دشمن مقابله کرد به همین منظور امام راحل با همین تفکر و نگاه، نسبت به تشکیل بسیج در نظام اسلامی اقدام و فرمان تشکیل آن را صادر کرد.

با تشکیل بسیج به تدبیر امام راحل بر مبنای روحیه اعتقادی، مردم برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های انقلاب سازماندهی و ساماندهی شدند.

فارس: بسیج در زمینه نظامی چه کارکردی در نظام اسلامی دارد؟

کارکرد نظامی و دفاعی بسیج در روزهای آغازین انقلاب اسلامی به‌ویژه دوران دفاع مقدس کاملاً نمود داشت و احساس شد و با نقش پیش‌برنده خود در این زمینه، به فتوحات بسیاری دست یافتیم.

در شهرستان آبیک چهار گردان واکنش سریع الی بیت‌المقدس، دو گردان کوثر خواهران و یک گردان نظامی امام حسین (ع) آماده هستند و آمادگی دفاع همه‌جانبه از انقلاب را دارند.

گردان‌های‌ یاد شده شهرستان آبیک همچنین در زمینه فعالیت‌های غیرنظامی نیز مانند فعالیت‌های فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، سازندگی، روشنگری و بصیرت‌بخشی  و حضور در صحنه‌های مختلف با پشتوانه مردمی و مدیران و مسئولان بسیجی و خدوم، به ایفای نقش می‌پردازند.

فارس: در خصوص کارکرد غیرنظامی بسیج توضیح دهید.

به واسطه تغییر تاکتیک‌ها و حرکات دشمن به‌ویژه تهاجم فرهنگی، کارکرد غیرنظامی بسیج قابلیت پیدا کرد و خود را نشان داد.

مهم‌ترین کارکرد غیرنظامی بسیج، کارکرد علمی و فرهنگی است چراکه علم مهم‌ترین مؤلفه قدرت کشور محسوب می‌شود و بسیج طلایه‌دار تولید، حرکت و جهش علمی است و در این زمینه نقش بسزایی دارد.

بسیج همچنین در راستای فرهنگ‌سازی فرهنگ غنی اسلام گام‌های ارزنده‌ای برداشته و حافظ اسلام و فرهنگ اسلامی است البته بسیج در اشاعه فرهنگ ایثار، تکریم، احترام، مقاومت، ایستادگی و مجاهدت نیز رسالت مهمی دارد و در این زمینه‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

در عرصه سازندگی نیز بسیج پس از دفاع مقدس، فعالیت‌های خوبی را به منصه ظهور رسانده و به دولت، مردم و محرومان کمک شایانی کرده است.

در عرصه اقتصادی نیز که از مؤلفه‌های قدرت نظام محسوب می‌شود، بسیج نقش‌آفرینی می‌کند و در این عرصه شاهد بروز توانمندی‌های مختلفی هستیم.

فارس: در عرصه سیاسی، بسیج چه نقشی دارد؟

بسیج در عرصه سیاست خارجی و سیاست داخلی نیز نقش دارد و یکی از وظایف آن محسوب می‌شود که می‌توان به بصیرت‌بخشی و آگاه‌سازی مردم اشاره کرد.

البته در عرصه اطلاعاتی و امنیتی که از مقوله‌های مهم در نظام است، از ظرفیت بسیج به مردم استفاده می‌شود.

راز ماندگاری و اساس شکل‌گیری بسیج این است که با مردم گره خورده است که مردمی بودن بسیج، قابلیت بسیاری دارد که می‌توان به قابلیت اجرایی و راهبردی بسیج اشاره کرد.

بسیج به اقتضای زمان و مکان و متناسب با تهدیدات، وارد عمل می‌شود و با برگزاری برنامه‌های زیاد و متصل به مردم، مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

فارس: ریشه تفکر بسیجی از کجا نشأت می‌گیرد؟

مقام معظم رهبری در فرمایشی بیان کرده است: «بسیجی یعنی امام علی (ع) که تمام وجودش را وقف اسلام کرد.» که بیانگر تعریف جامع از بسیج است یعنی بسیج بر اساس نقش ائمه‌اطهار (ع) و انبیای الهی در طول تاریخ شکل گرفته است و می‌توانیم از ظرفیت وجودی مردم و بسیج با سازماندهی، برای دفاع از انقلاب استفاده کرد.

فارس: آیا تفکر بسیجی مرز دارد؟

همان طور که کمال انسانی مرز ندارد و هرچه قدر بندگی خدا شود ظرفیت برای عمق‌بخشی به عبادت و بندگی وجود دارد و بدون مرز است؛ تفکر بسیجی هم مرز ندارد و غرق شدن در فرهنگ بسیجی بدون مرز است؛ قله بسیج امام علی (ع) است که همه باید تلاش کنند به این جایگاه نزدیک شوند.

فارس: آیا بسیجی بودن در تشکیلات معنا می‌یابد؟

افرادی که دل در گرو انقلاب، اسلام و ارزش‌های نظام دارند و در راستای حفظ منافع نظام و انقلاب گام برمی‌دارند، بسیجی هستند ولی اگر بخواهیم از ظرفیت وجودی چنین افرادی در مواقع ضروری به‌موقع و درست استفاده کنیم نیاز به تشکیلاتی دارند و باید در قالب «بسیج» سازماندهی شوند.

به تعبیر مقام معظم رهبری همه آحاد جامعه بسیجی هستند، ولی باید گفت که با سازماندهی و آموزش بسیجیان می‌توان در عرصه کارزار وارد شد و منسجم، با برنامه و هدفمند حرکت و عمل کرد.

گفتنی است؛ در شهرستان آبیک بیش از 25 هزار نفر بسیجی سازماندهی شده‌اند.

انتهای پیام/77006/ذ40/ظ1004

نظر شما