شناسهٔ خبر: 23099787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات:

هیئات مذهبی بحران آسیب‌های عزاداری را پشت سر گذاشته‌اند

سمنان - مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیئات مذهبی دوران بحران آسیب‌های عزاداری را پشت سر گذاشته‌اند و مشکلات گذشته در هیئات وجود ندارند.

صاحب‌خبر -

رضا معممی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راه‌های ارتقای هیئات مذهبی ضمن بیان اینکه ما امروز از مرحله بحران آسیب‌های عزاداری عبور کرده‌ایم، افزود: زمانی شاهد اشکال مختلف وهن آلود نسبت به عزاداری بودیم که این برهه از سال۷۹ تا ۹۵ به‌طول انجامید اما در عناوین احصاء شده تبلیغات اسلامی، به‌جز دو مورد، همه مصادیق و شاخص‌های موارد آسیب‌های عزاداری به زیر ۱۰ درصد رسیده که از خط بحرانی و نگران‌کننده عبور نمی‌کند.

وی افزود: فقط در بحث برگزاری عزاداری خارج از ساعت موظف و استفاده از بلندگوها شاهد هستیم که شاخص‌ها عددی نزدیک به ۲۰ درصد را نشان می‌دهد اما مابقی مناسبات نادرست عزاداری مدیریت‌شده که امثال آن در مقوله قمه‌زنی، شمایل‌های منتسب به ائمه(ع)، مداحی‌های سخیف و ... به‌وضوح کاهش‌یافته‌اند.

پوشش ۷۰ درصدی فعالیت هیئات مذهبی در حسینیه‌ها و مساجد

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه برکت حضور مردم در هیئات مذهبی انسان‌ساز است، گفت: پوشش مکانی هیئات مذهبی در حسینیه‌ها و مساجد ۷۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند و این مورد حضور عزاداران در تکایا، خیابان‌ها و ... در کمتر از ۱۰ درصد هیئات مذهبی دیده می‌شود.

معممی مقدم بیان کرد: سازمان تبلیغات از پژوهشگرانی که در بخش‌های مختلف علوم انسانی تلاش دارند، می‌خواهد تا با توجه به نزدیکی ماه محرم به فصل گرما، و مقوله آینده‌پژوهی، ما کمک کنند تا تقارن فصل گرما و ایام محرم و حضور جوان‌ها در خیابان‌ها باعث نشود که مساجد خالی شود لذا ما باید بدانیم که راه حال‌های برطرف کردن این امر چیست‌اند و نگذاریم حاشیه‌ها فربه‌تر از مسائل مذهبی باشد.

وی درباره اربعین نیز افزود: در مقوله اربعین نیز باید گفت زمانی مقوله برگزاری اجتماعات باشکوه در ایران بسیار موردتوجه قرار می‌گرفت و حتی برخی استان‌ها می‌خواستند چنین اجتماعاتی را الگوبرداری کنند اما به نظر می‌رسد چون خداوند یک موهبت بی‌بدیلی را به نام اربعین در منظومه مناسب و مناسک شیعیان قرار داده، ما باید در تلاش باشیم که اجتماع اربعین در کربلا را ترویج دهیم.

همگرایی مهمترین رکن مراسم اربعین

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی همگرایی را رکن اربعین توصیف کرد و گفت: ما باید به دنبال همگرایی ادیان ابراهیمی در بستر اربعین باشیم یعنی فراتر از بحث شیعه و سنی باید بدانیم که ظرف اربعین آن‌چنان گسترده و عمیق است که همه آزادیخواهان دنیا می‌توانند در آن حضور یابند و ما می‌توانیم از بستر این ظرفیت خوب، امام زمان (عج) را به جهانیان بشناسانیم.

معممی مقدم با تاکید بر اینکه اگر ما در حوزه اربعین بدعمل کنیم به واگرایی خواهیم رسید، بیان کرد: همچنین اگر به دنبال ایرانیزه کردن اربعین باشیم و بخواهیم خدمات صوری (مقصود خدمات غیر معنوی مانند اغذیه و ...) را به زائران دهیم برازنده نیست، دغدغه‌های فرهنگی خیلی مهم‌تر از این مسائل است که بتوانیم در اربعین، بُعد تربیتی را تقویت کنیم که می‌توانیم آن را از مبدأ تا مقصد در ابعاد اخلاقی تقویت کنیم.

وی در دیگر بخش سخنان خود به‌ضرورت ترویج فرهنگ دینی در هیئات مذهبی اشاره کرد و افزود: بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و یکی از بسترهای مناسب برای این امر، هیئات مذهبی هستند چراکه از مثلث مکان، مخاطب و روحانی برخوردارند اما متأسفانه در این بخش چندان توجهی نشده است، ما به بعد عترت نگاه خاصی داشته‌ایم اما به مقوله قرآن در هیئات مذهبی چندان فعالیت نداشته‌ایم که درصددیم این خلأ را جبران کنیم.

هیئات مذهبی تقویت شوند

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه هیئات مذهبی باید تقویت شوند، تأکید کرد: بدون داشتن دو بال عترت و قرآن نمی‌توانیم اسلام را به اوج برسانیم لذا اگر می‌خواهیم نماد خوبی برای جهان اسلام باشیم می‌بایست به ارتقای هیئات مذهبی‌مان بیندیشیم , وقتی قرآن وارد هیئت مذهبی شود، آسیب‌های اجتماعی بیرون می‌رود.

معممی مقدم تاکید کرد: تربیت روحانی هیئت مذهبی نیز یکی از دغدغه های سازمان تبلیغات اسلامی است چرا که این یک مقوله تخصصی محسوب می شود، ممکن یک مبلغ روحانی بسیار خوبی باشد اما در یک مجموعه به نام هیئت مذهبی نداند که باید چه اقداماتی را صورت دهد لذا این امر نیز مورد نظر سازمان تبلیغات اسلامی است.

نظر شما