شناسهٔ خبر: 23095060 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اصناف

رییس اتاق اصناف بندرعباس در نشست رییس و هیات رییسه اتاق اصناف با مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس، مشترکات و دغدغه‌های صنفی براساس چالش‌های موجود را مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

چالش‌های اقتصادی در بنادر

رییس اتاق اصناف بندرعباس در نشست رییس و هیات رییسه اتاق اصناف با مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس، مشترکات و دغدغه‌های صنفی براساس چالش‌های موجود را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف ایران، مسعود محمدشاهی، نایب‌رییس اول اتاق مسوول پیگیری طرح‌های ساماندهی مشاغل صنفی در این جلسه با بیان چالش‌ها به ارائه راهکار در رفع مشکلات پرداخت. مهندس عامری مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل با اعلام برنامه‌ها ابراز امیدواری کرد هم اندیشی و تعامل به یقین سبب رفع و تسریع در خدمات‌رسانی شهرداری به جامعه شهروندی و اصناف خواهد شد. عبدالمجید جلالی رییس اتاق اصناف بندرعباس نیز گفت: به برنامه‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری امیدواریم و ضمن رعایت حقوق قانونی اصناف، توقعات منطقی خود را در شورای شهر مطرح خواهیم کرد. جلالی افزود: هرگز حقوق شهروندی و کرامت انسانی دست فروشان را نادیده نمی‌گیریم و در طرح‌های ساماندهی این قشر را بر اساس قانون و با حفظ حقوق طرفین دنبال می‌کنیم. جلالی تصریح کرد: چگونگی اجرای طرح ساماندهی دستفروشان از حریم مراکز تجاری وبررسی نیاز مناطق و محلات برای ایجاد بازارچه‌های محله‌یی مطابق ماده ۸۵ قانون نظام صنفی و همکاری در ایجاد مشاغل و حمایت از تولیدات خانگی و صنایع دستی و کمک به عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ازمزرعه تا خانه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. رییس اتاق اصناف بندرعباس افزود: همچنین تسریع در بهره‌برداری میدان جدید تره بار با جلب مشارکت فعالان این صنف، هم افزایی درجذب درآمد برابر تعرفه‌های مصوب نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

رکود؛ بلای جان اصناف

رییس اتاق اصناف سمنان از فعالیت‌های تازه‌یی که برای آگاهی دادن به صاحبان واحدهای صنفی در زمینه بلایای طبیعی چون زلزله انجام شده است می‌گوید و چگونگی آن را شرح می‌دهد. به گزارش اتاق اصناف ایران، علی اکبر صیادجو، اظهار می‌کند: «بعد از حادثه تلخ پلاسکو در حوزه استانی حرکتی با هدف حفاظت و ایمنی با محوریت اتاق اصناف ایران انجام گرفت که با تعامل با مقامات سیاسی، مسوولان شهرداری و سازمان همیاری شهرداری شکل گرفت و در انتها به این نتیجه رسیدیم با تشکیل کارگروهی با محوریت بازرسی از اصناف در نقاط زلزله خیز و شناسایی واحدهای صنفی ناایمن، احتمال خطر و آسیب را به کمترین حد خود برسانیم.» او در ادامه می‌گوید: «پس از شناسایی تمام واحدهای صنفی در پاساژها و مجتمع‌های تجاری از صاحبان واحدهای صنفی دعوت کردیم تا در کلاس‌هایی که در ۲ نوبت عملی و تئوری با حضور ماموری از آتش‌نشانی و استادی از دانشگاه، تمام آموزش‌های لازم را به اعضای‌مان آموزش بدهیم. خوشبختانه این موضوع با استقبال مواجه شد و به یکی از شروط سالانه برای اعضای اتاق اصناف بدل شده است که باید ۲ جلسه ۲ ساعته عملی و تئوری را بگذرانند.»

رییس اتاق اصناف سمنان با اشاره به تعداد زیاد واحدهای صنفی و از بین رفتن رقابت میان‌شان و مقایسه این تراکم با دیگر کشورهای جهان می‌گوید: «مهم‌ترین معضل اصناف، رکود است که خود دلایلی دارد و فکر می‌کنم مهم‌ترین آن وجود واحدهای هم‌رسته است که به ازای هر ۲۷ نفر در کشورمان شکل گرفته‌اند. این در حالی است که تعداد واحدهای صنفی در کشور ترکیه به ازای هر ۲۲۰ نفر است و در اوراسیا (کشورهای حاشیه دریای خرز و آسیای دور) هم به ازای هر ۲۰۰ نفر است. جالب است که این رقم در کشورهای اروپایی به ازای هر ۷۰۰ نفر است و امریکا به ازای هر

۱۰۰۰ شهروند یک واحد صنفی وجود دارد. این موضوع اهمیت این معضل و نقش منفی آن را نشان می‌دهد.»

 

نظر شما