شناسهٔ خبر: 23094977 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دادستان کل کشور:

ستاد مبارزه با قاچاق کالا تعطیل شده است!

دادستان کل کشور دیروز از تعطیلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به علت تعیین نشدن نماینده دولت در آن انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

چهارم آذرماه، روزنامه جام‌جم از نیمه‌تعطیل شدن ستاد مبارزه با قاچاق کالا با کنار رفتن مسئولان ارشد آن خبر داد و نوشت که آخرین جلسه این ستاد مربوط به شش ماه پیش (اردیبهشت) است.

این گزارش جام‌جم با جوابیه روابط عمومی ستاد مواجه شد، اما دیروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری دادستان کل کشور این موضوع را تائید کرد.

دادستان کل کشور همچنین واردات گسترده قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات را تائید کرد. این در حالی است که مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد، مدتی است از اساس، ورود قاچاق کالا از مبادی رسمی را منکر می‌شوند.

هفته گذشته نیز رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از واردات کانتینر کانتینر کالای قاچاق از گمرکات کشور خبر داد که با واکنش سازمان گمرک مواجه شد.

با این حال، دیروز دادستان کل کشور از مشاهدات عینی خود درباره ورود کالاهای قاچاق از گمرک بندر شهید رجایی خبر داد.

ورود قاچاق از مرزهای رسمی و غیررسمی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همه تلاش و مراقبت همچنان شاهد ورود قاچاق از مرزهای رسمی و غیررسمی هستیم.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم افزایش کشفیات حاکی از چیست. آیا افزایش به معنای آن است که به موازات افزایش کشف، افزایش ورودی داشته‌ایم یا حاکی از این است که بیشترین کالای قاچاق را کشف کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم وارد شود در این صورت باید مقایسه کنیم و این‌که آیا این افزایش کشفیات موجب کاهش ورودی شده است یا افزایش ورودی داشته‌ایم که اگر افزایش ورودی باشد خوشایند نیست.

دادستان کل کشور اظهار کرد: باید طوری عمل کنیم که قاچاقچیان به خود اجازه ندهند کالای قاچاق را وارد کنند، باید با عناصر خائن و وطن‌فروش که برای رسیدن به منافع خود حاضرند همه منافع را زیر پا گذاشته و از جمله این‌که جوانان را بیکار، کارخانه‌ها را تعطیل و خانواده‌ها را از هم بپاشند با تمام قدرت مبارزه کنیم.

وی با بیان این‌که مساله مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوخی‌بردار نیست، خطاب به حاضران در جلسه گفت: اگر توان خود را به‌کار گیرید بزرگ‌ترین خدمت را به مردم کرده‌اید که در این مورد با یکسری مقاومت‌ها، برخوردها و کارشکنی‌ها نیز مواجه خواهید بود؛ چراکه وقتی ببینند به منافع مالی آنها ضربه وارد می‌شود با شما مبارزه خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: می‌دانید عناصر اصلی قاچاق کالا و ارز برای این‌که بتوانند به مقاصد شوم و منافع نامشروع دست یابند و عناصر اصلی مبارزه با قاچاق را گرفتار کنند، دست به هر کاری می‌زنند. راه آنها شناخته شده است ما باید در این امر خود را مهیا کنیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: در یک تحلیل باید ببینیم چرا با وجود این‌که مقام معظم رهبری موکدا دستور دادند، قوانین لازم را در اختیار داشته و مجموعه‌ای به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تشکیلات هم داریم، چرا باید شاهد ورود این قاچاق فراوان به کشور باشیم.

نقش برخی افراد در قاچاق

دادستان کل کشور تأکید کرد: وقتی می‌بینیم بعضی از مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعال باشند، خود به نحوی سهم دارند یا خودشان یا فرزندانشان یا کسانی که وابستگی به آنها دارند در وارد کردن قاچاق کالا و ارز سهیم هستند، چگونه انتظار داریم این مبارزه به نتیجه مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: وقتی من از یک مقام مسئول مستقیم در قاچاق کالا و ارز بصراحت می‌شنوم که برخی از دست‌اندرکاران دولتی نمی‌خواهند مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز بشود که دروغ هم نمی‌گویند و آثار و نشانه‌های آن را ما حس می‌کنیم، می‌بینیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملا تعطیل شده است.

دادستان کل کشور به بازدید خود از بندر شهید رجایی در ایام تعطیلات عید نوروز اشاره کرد و گفت: بنده در یک هفته بازدید از این بندر هر آنچه مشاهده کرده بودم را در همان ایام نوروز که برای تبریک به خدمت رئیس‌جمهور رفته بودم خدمت ایشان عرض کردم و گفتم که البته کارهایی در بندر شهید رجایی انجام می‌شود، اما بندر شهید رجایی از لحاظ قاچاق کالا و ارز تقریبا رها شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت: هنوز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رئیس‌جمهور نماینده خود را معرفی نکرده‌است، چرا اینگونه باید باشد و این نشان از چیست؟ آیا اهتمام لازم نیست؟ یا شخص مناسب نیست؟ انتظار داریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مورد پیشگام باشد و همه دستگاه‌ها را به میدان بکشد و اگر دستگاهی کم‌کاری یا کوتاهی کند این ستاد بخواهد تشویق و هماهنگ و اگر هم نواقصی هست برطرف کند.

دادستان کل کشور گفت: وقتی از این ستاد گله کردم که دوستان از گله من گله‌مند بودند، گفتم اگر عرض بنده صحت ندارد اقدامات و گام‌های مؤثر انجام شده را اعلام کنید که در آن صورت ما هم مشوق و هم مبلغ می‌شویم و همراهی بیشتر خواهیم کرد، اما اگر اشکالات هست و ما می‌بینیم که همچنان در جامعه، بازارو مغازه این مقدار قاچاق کالا و ارز هست این نشان‌دهنده چیست؟

افزایش 72 درصدی کشفیات

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از افزایش 72 درصدی کشفیات پرونده‌های قاچاق بالای 500 میلیون تومان در هشت‌ماهه امسال خبر داد و گفت: استقرار در مرزها و بنادر یکی از اولویت‌های مهم ناجاست که باید با گمرک و سایر سازمان‌ها در این زمینه به تفاهم برسیم.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: آنچه که برای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اهمیت بسزایی برخوردار است، بستن ورودی کشور و مبارزه با قاچاق کلان و سازمان‌یافته است.

نظر شما