شناسهٔ خبر: 23093672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی‌ اسلامی:

اسلام هیچ واهمه‌ای از مواجه با افکار و اعتقادات دیگران ندارد/ استخراج مفاهیم بلند قرآن جز از راه اجتهاد امکان‌پذیر نیست

حوزه/ رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی‌ اسلامی گفت: اساس پیام‌رسانی و رویارویی قرآن با افکار گوناگون، بر برهان استوار است و هیچ واهمه‌ای از مواجه با افکار و اعتقادات دیگران ندارد، چراکه معتقدیم این امر، موجب بالندگی اسلام در بین جوامع نیز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام رضا غلامی شامگاه دوشنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرآن نبود، بشر نمی توانست مسائل پیچیده را حل کند و هرگز شناخت صحیحی از محیط خود نداشت.

رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: بدون فهم حقایق اعم از فهم حضوری و حصولی، امکان رشد و تعالی انسانی و اسلامی وجود ندارد، قطعاً مقدمه ایمان و باور، فهم عمیق و صحیح حقایق عالم است.

وی با بیان اینکه مادامی که انسان در اسارت شِرک و ادراکات حسی باشد و به مقام آزاداندیشی نرسد، توان درک حقایق و حرکت  در مسیر تعالی را ندارد، ادامه داد: فرعون‌ها در این عالم، همواره برای تداوم سلطه‌گری و گسترش انواع استکبار، به دنبال بسط جهالت و نادانی بوده و هستند. اصولاً سلطه گری و سلطه پذیری، توأم با خردستیزی بوده است.

رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه خردهای بیدار، سلطه را بر نمی‌تابند، گفت: بنای اسلام بر اساس دعوت به خردورزی و مبارزه با سلطه‌جو و خردستیزان است.

وی با بیان اینکه خردورزی مقدمه دین‌داری است، اظهار کرد: هیچ‌گاه ساحت حیات فردی از حیات اجتماعی تفکیک نشده است، لذا اسلام آمده که جامعه انسانی را در مسیر سعادت قرار بدهد و دنیا و آخرت را توأمان، آباد کند.

حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: قرآن مجید وقتی سرنوشت اقوام گذشته را روایت می کند، عبرت گیری از آنان را یک سرنوشت مطرح می سازد. فهم ظاهر قرآن برای همه عموم میسر است و هدف از وحی قرآن، هدایت انسان‌هاست و فقط برای تلاوت نازل نشده است. بر این اساس، مهم‌ترین مأموریت اهل‌بیت(ع)، زمینه‌سازی برای فهم و سپس عمل به وحی الهی است. یکی دیگر از اصول این است هرآنچه که برای هدایت لازم باشد در قرآن آمده است. قرآن از هیچ هدایتی برای رساندن انسان‌ها به سعادت، فروگذاری نکرده است.

رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی یادآور شد: اساس پیام رسانی و رویارویی قرآن با افکار گوناگون، بر برهان استوار است و اسلام، هیچ واهمه ای از مواجه با افکار و اعتقادات دیگران ندارد، چراکه معتقدیم این امر، موجب بالندگی اسلام در بین جوامع نیز می شود.

وی در پایان گفت: عقل‌هایی می توانند از قرآن بهره ببرند که تهذیب نفس کرده و از گناه دوری کنند، هرچند فهم ظاهر قرآن برای عموم مردم می تواند میسر باشد، ولی برای استخراج مفاهیم بلند آن جز از راه اجتهاد، امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام.

 

نظر شما