شناسهٔ خبر: 23093388 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنکارا به دنبال تقویت حضور در آسیای جنوب شرقی؛

نخست وزیر ترکیه برای سرکشی از اردوگاههای روهینگیا به بنگلادش می رود

دهلی نو-ایرنا- ترکیه برای تقویت نقش خود در جنوب شرق آسیا بر مساله آوارگان روهینگیا تمرکز کرده و در همین راستا قرار است بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در طی یک سفر دو روزه از پناهگاه مسلمانان رانده شده از میانمار دیدن کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ترکیه که قرار است روز سه شنبه، سفر دو روزه خود را به بنگلادش آغاز کند در مصاحبه با خبرنگاران در آنکارا گفت: صدها مسلمان روهینگیا پس از خشونت و کشتار علیه آنها مجبور به فرار از میانمار و پناه گرفتن در بنگلادش شدند. وی گفت ترکیه از دولت بنگلادش به دلیل تنها نگذاشتن مسلمانان روهینگیا قدردانی می کند.
وی گفت ترکیه خود را متعهد می داند که از مسلمانان روهینگیا حمایت کند.
وی در خصوص برنامه سفر خود به بنگلادش گفت: این سفر با هدف بررسی مسائل منطقه ای از جمله بحران روهینگیا و گسترش روابط دوجانبه میان ترکیه و بنگلادش انجام می شود.
وی قرار است در طول سفر خود با شیخ حسینه نخست وزیر و همچنین عبدل حمید رئیس جمهور بنگلادش دیدار و گفت و گو کند.
نخست وزیر ترکیه سپس به منطقه 'کاگس بازار' واقع در جنوب شرق بنگلادش برای دیدار از اردوگاه های مسلمانان روهینگیا، وضعیت مهاجران در این ارودگاه ها و بررسی کمک های امدادی و انسان دوستانه سفر خواهد کرد.
ترکیه هفته گذشته یک بیمارستان میدانی برای پناهجویان روهینگیا به بنگلادش ارسال کرد.
بیش از 623 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
پناه جویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
تاکنون 'آنگ سان سوچیگ' رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در دو ماه اخیر بیش از پیش هدف این قبیل حملات قرار گرفته اند.
آساق**267**3404**وحیده دینداری**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما