شناسهٔ خبر: 23093356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منطقه آزادانزلی دروازه صادرات کالاهای تولیدی کشور است

انزلی-ایرنا-رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه ای برای صادرات کالاهای تولیدی کشور به کشورهای اروپایی و آسیای میانه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرهاد دلق پوش غروب دوشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارزشمند دانستن دیدگاه ها و عملکرد این سازمان در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار کرد: تلاش های این سازمان برای فعال سازی واحدهای راکد و توسعه صادرات واحد های تولیدی منطقه آزاد انزلی قابل تقدیر است.
وی منطقه آزاد انزلی را دارای ظرفیت های مناسبی برای فعالان اقتصادی دانست و افزود: تلاش همه دستگاه های اجرایی مرتبط در حوزه تولید و صادرات باید در راستای توسعه و تثبیت تحرک و پویایی این منطقه در حوزه صنعت و تجارت باشد.
دلق پوش با اعلام آمادگی سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان در جهت افزایش همکاری برای توسعه صنعتی و تجاری با انجام اقدامات مشترک تاکید کرد: با توجه به سوابق صنایع تولیدی و صنعتی چون صنایع نساجی و سلولزی در گیلان،زمینه های توسعه صنعتی و تجاری این صنایع برای تولید و درنهایت صادرات آن از مبدا منطقه آزاد انزلی وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان پیوند بخش های تولیدی استان با منطقه آزاد انزلی و انعقاد تفاهم نامه مشترک را به منظور رونق صادرات در گیلان را مهم برشمرد و تصریح کرد: باید با استفاده از نظرات نخبگان این حوزه ظرفیت های مشترک با هدف گذاری درست و اصولی شناسایی شود.
دلق پوش یاد آور شد: جهش منطقه آزاد انزلی در حوزه صادرات نشان از توانمندی ها و مزیت های این منطقه برای استان و کشور است و لازم است که با شناخت دقیق بازارهای هدف صادراتی و با برنامه ریزی مناسب از این منطقه به عنوان دروازه صادراتی کالاهای تولیدی کشور به اروپا و آسیای میانه بهترین بهره وری را داشته باشیم.

***بندر کاسپین قابلیت تبدیل به بندر نسل سوم را دارد
در ادامه این نشست رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی بااشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در راستای حمایت از واحد های تولیدی و صادراتی اظهار کرد : با انجام تمرکز بر روی مزیت های رقابتی و نسبی گیلان در حوزه صادرات در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهبود فضای کسب و کار با اعمال قوانین و معافیت های مناسب از سوی این سازمان ، 55 واحد راکد مجدد به چرخه تولید و صادرات بازگشتند.
رضا مسرور افزود: در همین راستا میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه از حدود 500 هزار دلار در سال 91 به 55 میلیون دلار در سال 95 افزایش یافته که علاوه بر رشد شاخص های اقتصادی موجب جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف شده است.
وی با اشاره به اهمیت شناسایی بازارهای هدف صادراتی تاکید کرد: با شناسایی درست بازارهای روسیه و کشورهای حاشیه خزر به عنوان بازارهای هدف صادراتی، گیلان و منطقه آزاد انزلی به پایگاه صادراتی کشور ها تبدیل می شود .
مسرور با اشاره به احداث مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی تصریح کرد: در حال حاضر با سرمایه گذارای بخش خصوصی ساخت سیلو ، سردخانه و انبار در پسکرانه این بندر در حال انجام است.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی پسکرانه مجتمع بندری کاسپین را یک ظرفیت مناسب جهت استقرار واحد های تولیدی و صنعتی بیان و خاطرنشان کرد: با استقرار صنایع در پسکرانه بندر کاسپین این بندر به یک بندر نسل سوم تبدیل می شود.
مسرور با تاکید بر لزوم افزایش همکاری مشترک به عنوان زنجیره ارزش در بخش صنعت گفت: با ایجاد این زنجیره کالاهای تولیدی در استان به کشورهای مختلف صادر شوند .
وی با اشاره به ضرورت تمرکز موضوعی در حوزه صادرات افزود:با توجه به وجود مزیت های رقابتی در حوزه صنایع فناوری پیشرفته (high tech ) دانش بنیان، کشاورزی، بسته بندی، پوشاک و گل و گیاه در گیلان ، باید از این مزیت نهایت استفاده را ببریم .
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است.
خبرنگار:رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما