شناسهٔ خبر: 23090877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سیاست های دوگانه و متناقض ریاض درباره قدس

موضع گیری دوگانه و متناقض عربستان سعودی در موضوع بیت المقدس حکایت از دو نگاه متفاوت اعلامی و اعلانی این کشور در سیاست خارجی آن دارد. بر این اساس موضوع مهم و حیاتی مانند بیت المقدس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سعودی ها در نوع برخورد با تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس دو موضع متفاوت اتخاذ کردند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / سیاست خارجی اعلامی عربستان سعودی در موضوع قدس، آن چیزی است که در عملکرد مقامات این کشور مشاهده می کنیم. از این منظر اظهارنظر عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور در اینکه ریاض، واشنگتن و تل آویو در نقشه راه عمل می کنند، قابل توجیه است. این در حالی است که اظهارنظر انتقادی روز بعد عادل الجبیر نسبت به تصمیم دولت آمریکا درباره قدس با تاکید بر این که عربستان هیچگونه اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با اسرائیل انجام نمی‌دهد، گونه ای موضع گیری اعلامی از سوی مقامات سعودی به شمار می‌رود.

حقیقت آن است که عربستان سعودی طی سال‌های گذشته خط سازش با رژیم صهیونیستی و متحدان خود از جمله واشنگتن را در پیش گرفته است. طوری که شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ بدون اطلاع مقامات سعودی و بخشی از سران عرب انجام نگرفت. این در حالی است که در دنیای سیاست نیز کشورها الزاما به آنچه می گویند عمل نمی کنند و ممکن است در این مسیر گفتاری متفاوت از عملکردشان داشته باشند. بر این اساس مقامات سعودی نیز تلاش دارند سیاست‌های خود را با افکار عمومی داخلی و جهان همسو کنند. ریاض به خوبی می‌داند در نهایت قدس آزاد خواهد شد، چیزی که از منظر مقامات سعودی تحقق آن به دشواری انجام خواهد شد. بر این اساس ناچار است در شرایطی که خود را ام القرای جهان اسلام معرفی کرده سیاست های خود را به لحاظ اعلانی با موضع ملتهای اسلامی هماهنگ تر کند تا با در پیش گرفتن موضعی شفاف تر ضمن مقابله با چالش های داخلی، هجمه سنگین طیف سنتی داخلی و دنیای اسلام علیه خود را خنثی کند.

 از سویی دیگر نیز شاهدیم که برخی از مقامات بلندپایه عربستان از جمله "عادل الجبیر" و "محمد بن سلمان" شاهزاده جوان عربستان، با در پیش گرفتن سیاستهای رادیکال در عرصه داخلی و خارجی، تنها ضمانت بقای خود را در همراهی با سیاست‌های واشنگتن مشاهده می کنند. نمونه این سیاست‌های رادیکال در جنگ یمن مشاهده می شود. گرفتار شدن مقامات سعودی درگرداب جنگ یمن و از سویی دیگر مواجهه با طیف گسترده ای از مخالفان داخلی، شاهزاده جوان را مصمم تر کرده تا در راستای حفظ بقای سلطنت خود سیاستهایی همسو تر با واشنگتن را طرح ریزی کند. واشنگتن نیز در این مسیر هماهنگ با ریاض عمل کرده است. طوری که دیدیم ترامپ چگونه در پاسخ به فتنه انگیزی های ریاض در منطقه پاسخ داد، محمد بن سلمان می داند چه می کند. به نظر می رسد چنین همسویی گسترده ای میان واشنگتن- ریاض، می تواند فرضیه معامله پنهان اخیر مقامات دو کشور در موضوع بیت المقدس را قوت بخشیده و سیاست‌های متناقض و دوگانه عربستان سعودی را در حمایت ضعیف از مردم مظلوم فلسطین را آشکارتر کند.

نظر شما