شناسهٔ خبر: 23090808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مجلس:

اقدامات تروریستی در منطقه کوتاه مدت نیست/ آنالیز دقیقی از رفتار آمریکایی ها انجام شود

تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش های مجلس خواست که مسائل بخش سیاست خارجی را به خوبی رصد و رفتار آمریکایی ها را آنالیز دقیق کنند و گفت: ارزیابی ما این نیست که مسائل تروریستی در منطقه و رفتار آمریکا و برخی کشورهای منطقه کوتاه مدت است، باید در این زمینه حداقل یک برنامه میان مدت داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری افزود: با توجه به رفتار آمریکایی ها که هر روز یک ماجرایی را خلق می کنند، حتما مرکز پژوهش ها باید این بخش را مورد رصد جدی قراردهد و از آن غفلت نشود.
وی ادامه داد: در مقابل رفتار آمریکایی ها باید آنالیز درستی صورت بگیرد که این رفتار چه تاثیراتی دارد و چه اقداماتی باید در مقابل آن انجام شود.
رییس قوه مقننه همچنین گفت: بخش های دیگر در کشور این موضوع را بررسی می کنند اما مرکز پژوهش های مجلس باید با کمک آنها یک برداشت دقیقی به نمایندگان ارائه کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: واحدی در مرکز پژوهش ها باید این رفتارها را رصد کند و ارزیابی ها در این زمینه فوق العاده مهم است چرا که این ها تاثیراتی در حوزه اقتصادی، سیاسی و رفتار ایران خواهد داشت.
وی ادامه داد: ارزیابی ما این نیست که مسائل تروریستی در منطقه و رفتار آمریکا و برخی کشورهای منطقه کوتاه مدت است؛ ما باید حداقل یک برنامه میان مدت داشته باشیم که این می تواند ابعاد اقتصادی، سیاسی داشته باشد.
رییس مجلس تاکید کرد نباید منفعلانه به این موضوع نگاه کرد بلکه باید از پیش پیش بینی ها صورت بگیرد و مجلس را در جریان گذاشت.
لاریجانی در ادامه به مسائل در بخش اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم مسئولیت شناسانه به مسائل کشور نگاه کنیم حاصل آن باید حل مشکلات کشور باشد.
وی مشکلات کشور را متشکل از 38 چالش عنوان کرد که حدود 15 چالش آن بسیار بزرگ است و باید خود را با این مشکلات مواجه کنیم و خوب این مسایل را بفهمیم و برای آن راهکار ارائه دهیم چرا که اگر در این حوزه تاخیر کنیم با مشکلات بزرگتری مواجه می شویم.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: توانمندی کشور کم نیست اما درست کار کردن اهمیت دارد، با همین منابع باید بتوانیم بعضی از مشکلات را حل کنیم.
لاریجانی افزود: در بعضی امور برنامه ریزی و نکاتی را به مجلس ارائه کردند اما هنوز در ابتدای کار هستیم و باید چالش ها مورد توجه جدی قرار گیرد و در این زمینه باید از ظرفیت های مراکز انجمن های علمی استفاده کرد و مستمرا راهکارهایی را به مجلس با نگاه همه جانبه ارائه داد.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به قانون برنامه توسعه ششم اشاره کرد و گفت: این قانون تکالیفی را برای بخش‌ های مختلف ایجاد کرده است که در زمان بودجه‌ ریزی باید به این قانون توجه شود تا تحقق آن را شاهد باشیم.
لاریجانی افزود: حتی اگر دولت در این زمینه تعللی داشت باید کمبودهای آن از سوی مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی جبران شود، به عنوان مثال در این قانون تکلیف شده که باید ۱۵ درصد از استخدامی ‌ها در کشور کاهش یابد اما در لایحه بودجه سال 1397 چیزی در این زمینه مشاهده نمی کنیم در حالی که باید راهکار کاهش این ۱۵ درصد هر سال در لایحه بودجه تعیین شده تا آرام ‌آرام جلو ببریم و گرنه در پایان برنامه پنج ساله مواجه خواهیم بود با این که پیشرفت قانون برنامه فقط ۱۵ یا ۲۰ درصد است.
وی ادامه داد: بارها به مسولان گفته ‌ام که امور کشور را شفاف به مردم بگویند چرا که مردم فکر می کنند یک منابع وسیع در کشور وجود دارد و برای حل امور غفلت می شود در حالی که منابع ضیق است و باید درست مصرف شود اما روال فعلی، شرایط کشور را بهبود نمی ‌دهد.
رییس قوه مقننه تصریح کرد: این که برای کمبود منابع کشور از اوراق استفاده کنیم، شاید برای یک سال پاسخگو باشد اما استمرار آن یک دولت فرومانده برجای خواهد گذاشت لذا باید یک اصلاح مسیر صورت گیرد.
لاریجانی افزود: مرکز پژوهش‌ های مجلس همواره جزواتی را در تحلیل مشکلات کشور ارایه می‌ دهد که در این جزوه ها، پیشنهادهایی هم وجود دارد که خوب و مفید است، باید ساختاری ایجاد شود تا این پیشنهادها محقق شود.
وی ادامه داد: ما چالش های متعددی در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کشور داریم اما در این سال ‌ها کاملا روشن شده که وضعیت موجود نتیجه چه اقداماتی است و این کمک می کند که از این نوع تصمیم گیری ها پرهیز شود. ظرفیت کشور از نظر نیروی انسانی و منابع خوب است و اگر از این منابع درست استفاده شود شرایط کشور تغییر می ‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر این که توجه به درآمد و تولید باید بیشتر از دریافت مالیات از مردم باشد، گفت: ما همچنان دچار رکود در اقتصاد هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است و باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند.
لاریجانی تصریح کرد: ممکن است فشارهای درآمدی از نظر مالیات، متناسب باشد و بعد تغییر کند اما رونق ایجاد کردن در کنار این فشارها ایجاب می‌ کند که مسایل تولیدکنندگان به درستی درک شود.
وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در حوزه بانک و مالیات در تعامل باشد و آن ها را درک کند؛ باید بدانیم که تا صادرات و تولید درست نشود، شرایط برای کسب درآمد مهیا نخواهد شد.
رییس مجلس به سخن شهید مطهری مبنی بر این که برخی جوامع آرمان و اهداف متعالی دارند اما چون اقتصاد سالم برخودار نیستند به اهداف دسترسی پیدا نمی کنند اشاره کرد و افزود: مقصود ایشان از اقتصاد سالم اقتصاد ثروت زا است که برای ما مهم است.
لاریجانی ادامه داد: در مسیر حرکت ۴۰ ساله گام‌ های خوبی برداشته شده است، منابع ما در زمینه روستاها و مسایل زیربنایی روستایی به خوبی مصرف شده است اما اقتصاد کشور باید زاینده و بالنده باشد، اینکه منابعی را از نفت بگیریم و خرج کنیم اقتصاد زاینده به وجود نخواهد آمد.
وی یادآور شد: بخش تولید همچنان دچار مشکل است و اگر بخواهیم مشکلات حل شود باید قانون گذاری به این بخش کمک کند؛ هنوز در بودجه ‌ریزی گرفتار رتق و فتق امور هستیم و این کمک نمی کند که اقتصاد زاینده شود؛ یک تغییر مسیر لازم است که کار ساده‌ای نیست اما باید شروع کنیم و برنامه‌ روشنی داشته باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یک قانون گذاری خوب باید متکی به پژوهش باشد تا راه حل های درستی در این مسیر ارایه کند، گفت: امروز در زمانی قرار داریم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاه به قانون گذاری باید از نوع متعارف آن تغییر کند.
لاریجانی افزود: در حوزه سیاست خارجی در حال حاضر ما در وضعیتی قرار داریم که باید شرایط منطقه ای و بین المللی را در محاسبات مان در نظر داشته باشم که رفتار آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای به نوعی است که دنبال ضربه زدن به منافع ملی ما هستند و هر از گاهی در مجلس ملی شان و با تمهیدات بین المللی، مشکلاتی را برای ملت ایران ایجاد می کنند که این مشکلات گاهی سیاسی، گاهی اقدامات ایذایی منطقه ای و گاهی هم مشکلات اقتصادی است.
وی ادامه داد: در وضعیت اقتصادی نیز چالش های متعددی در کشور داریم که برخی از این چالش ها مزمن و مربوط به چندین دوره است، این چالش ها طوری به هم تنیده هستند که حل تک موردی آن ها حلال مشکلات نیست.
رییس قوه مقننه یکی از مشکلات عمده کشور در بخش اقتصادی را مساله بودجه دانست و گفت: تمام منابع و درآمدهایی که کشور از طریق نفت یا مالیات و روش های دیگر تهیه می کند به زور به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد بنابراین بیش از این نمی توانیم به هزینه ها اختصاص دهیم.
لاریجانی افزود: برای بودجه عمرانی پیش از این از حساب ذخیره ارزی برداشت می کردیم و پس از اینکه این حساب تعیین تکلیف و صندوق توسعه ملی ایجاد شد دولت از طریق فروش شرکت ها طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کسری بودجه خود را تامین کرد که امروز این شرکت ها نیز رو به اتمام هستند. دولت این بار برای جبران کسری بودجه خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است که این امر موجب افزایش بدهی های دولت است.
وی ادامه داد: اداره کشور با این بودجه جاری امکان پذیر نیست، بخش اجرایی کشور فربه شده است. شنیده اید که بازنشستگان می گویند درآمد ما کافی نیست، صندوق های بازنشستگی نیز توانایی و استعداد افزایش حقوق را ندارد، بنابراین باید از بودجه جاری تامین شود و این روند همچنان رو به سقوط است.
به گزارش ایرنا، ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، علی لاریجانی رییس مجلس، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش ها و شماری از نمایندگان و کارشناسان در مجلس برگزار شد.
سیام**9314**9254**1336
خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار:مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*

نظر شما