شناسهٔ خبر: 23090545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

كيت استخراج DNA و RNA در دانشگاه علوم پزشکی کاشان توليدشد

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:توليد كيت استخراج DNA و RNA برای نخستین بار در کشور به روش نانو مگنت برای شناسایی آیتم های سرطان سینه و پروستات به زودی به تولید انبوه می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر ابوالفضل اعظمی،  امروز به مناسبت هفته پژوهش (21 تا 27 آذرماه) در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: این طرح هم اکنون نیز سفارش تولید برای یکی از دانشگاه‌هادارد.

وی، با اشاره به تصویب 17 طرح تحقیقاتی فناور از سال 89 تاکنون در شورای فناوری دانشگاه  گفت:سه طرح از این طرح‌ها به مرحله اجرا و تولید رسیده‌است.

به‌گفته‌وی، تولید این کیت در مقایسه با نوع آمریکایی آن که برای 100 تست استفاده می شود با 50 درصد صرفه جویی ارزی و به عنوان تولید داخل و بی نیازی به بیگانه در حوزه سلامت و درمان مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی و از دغدغه های مقام معظم رهبری است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با تاکید بر اینکه این کیت تولید شده با نوع آمریکایی آن هیچ تفاوتی در کیفیت ندارد گفت: حتی به لحاظ قیمت 50 درصد ارزانتر از قیمت مشابه آمریکایی است.

اعظمی، توليد مدل هاي كمك آموزشي در نمونه هاي اوليه اطلس مغز انسان و لام هاي بافت شناسي را دو طرح اجرایی دیگر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآورشد و گفت: دانشجویان این دانشگاه سال گذشته با طرح کمک آموزشی توليد مدل هاي كمك آموزشي در نمونه هاي اوليه اطلس مغز انسان در جشنواره آموزشی تهران رتبه دوم را کسب کردند.

وی، تهیه سری کامل لام هاي بافت شناسي را که درس بافت شناسی نیز برای آموزش دانشجویان وجوددارد خاطرنشان کرد و گفت: هر چه جستجو کردیم این لام ها تولید داخل ندارد.

به گفته وی، بررسي اثر كپسول حاوي عصاره چاي سبز، فلفل قرمز و زنجبيل بر وزن افراد چاق،بررسي تاثير مكمل غذايي عسل فرآوري شده بر پارامتر هاي اسپرم در بيماران مبتلا به واريكوسل، جمع آوري  آماده سازي ويال فريز شده اسپرم جهت لقاح مصنوعي، راه اندازي مركز آموزشي، طراحي و توليد پد ماساژور موضعي زخم پاي بيماران ديابتي،پژوهشي و مشاوره اي طب روان تني بر اساس رويكرد موج سوم رفتار درماني در كاشان و ساخت ذرات مگنت به منظور توليد كيت استخراج اسيد هاي نوكلئيك تعدادی از 17 طرح‌ تصویبی شورای فناوری دانشگاه است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزود: طراحي و توليد پروب دمايي ركتال، طراحي و توليد زانو بند الكتريكي ويبره جهت افراد ناتوان جسمي و حركتي، تعيين قرابت ژنتيكي در اسب، توليد كيت تشخيص مولكولي  Her2، توليد كيت تشخيصي آلبومينوري، توليد مدل آزمايشگاهي واريكوسل و وازكتومي، توليدكيت تشخيص مولكولي HER2 و توليد مدل هاي حيواني سكته مغزي، پاركينسون، آلزايمر و ديابت از دیگر طرح‌های این شورا است.

اعظمی،در ادامه کسب رتبه دوم توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در شاخص های فناوری در بستر زمان بین دانشگاه های آمایشی قطب 7 را تاکید کرد و گفت: توسعه فناوری این دانشگاه در شاخص های فناوری در بستر زمان در بین دانشگاه های همتراز در سطح کشور نیز رتبه هشتم را کسب کرده است.

وی فعالیت  11 واحد فناور این دانشگاه را خاطرنشان کرد و گفت: پد ماساژور موضعی جهت پیشگیری ازایجاد و بهبود زخم پای دیابتی، پد ویبره میکروماساژ، پروب دمایی رکتال مخصوص حیوانات آزمایشگاهی، کاست های رنگ آمیزی شده مغز، لام های بافت شناسی و کیت استخراج  DNAبه روش نانو مگنت از محصولات تولیدی این 11 واحد است.

به گفته وی،اضافه شدن بار فناوری که خوشبختانه زنجیره انجام کار علمی با پایه و اساس دانش و مکان و تجهیزات خاص و معمولا در دانشگاه‌ها باشد می تواند در کشور حتی در دنیا یک تولیدکننده یبین یک بازرگان صرف صنعتی با یک تولیدکننده دارای بنیه دانشی به صورت متمایز رقابت کند.

اعظمی تصریح‌کرد: تولیدکننده دارای بنیه دانشی دانشگاه را از حالت آموزش و تولید مقاله به جایگاه دانشگاه نسل 3 ارتقا می دهد یعنی کارش را از آموزش و پژوهش به ثروتزایی ارتقامیدهد و مهمترین از این مطلب ترغیب پژوهشگران، دانشجویان و دانش آموختگان در رسیدن به باور انجام دادن و توانایی تولید و فناوری است.

وی اظهارداشت: کارهای دانش بنیان منجر به ایجاد شغل، ثروت از علم و بار علمی مفید جامعه برای اقشار دانشجویان و دانش آموختگان می شود با توجه به اینکه وضعیت اشتغال و استخدام دولتی دیگر وجود ندارد.

شایان ذکراست: دانشگاه علوم پزشکی کاشان دارای 217 نفر عضو هیئت علمی و 10 مرکز تحقیقاتی فعال ترومـــا، علوم تشریحی و فیزیولوژی دارای موافقت قطعی و مراکز تحقیقاتی بیوشیمی و تغذیه، پرستــــــاری ترومـــا، تولید سلول های جنسی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،  مدیریت اطلاعات سلامت، بیماری های اتوایمیون و بیماری های عفونی دارای موافقت اصولی است.

 

انتهای پیام/م

 

اجرای سه طرح تحقیقاتی فناور در دانشگاه علوم پزشکی کاشان

نظر شما