شناسهٔ خبر: 23084062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ترامپ؛ برند یا عبرتی جدید در عرصه سیاست؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ «علیرضارضاخواه» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:
ترامپ روزهای سختی را پشت سر می گذارد و البته روزهای سخت تری را هم پیش رو دارد. عرصه سیاست برخلاف آن چه وی می پنداشت چندان هم ساده وراحت نیست. در این عرصه بر خلاف بازار ملک در نیویورک، جایی که ترامپ ثروتش را مدیون آن است، قواعد بسیار پیچیده و رقابت امری مداوم است. ترامپ که آرزو داشت نام خود را همچون عرصه تجارت، به یک برند در عرصه سیاست نیز تبدیل کند، حالا در یک سالگی ورودش به کاخ سفید با سه بحران جدی مواجه است که هرکدام از آن ها به تنهایی برای نابودی آینده سیاسی یک رئیس جمهور در آمریکا کافی است. جالب این جاست که هر سه بحران ریشه در رفتارهای ترامپ پیش از حضورش در کاخ سفید دارد.

طرح فساد اخلاقی ترامپ در کنگره
بحران اول مربوط به فساد اخلاقی و تعرض وی به زنان متعدد مربوط می شود. امری که بارها و بارها در جریان انتخابات ریاست جمهوری به شیوه های مختلف مطرح شد اما هیچ وقت به یک رویه قضایی برای محکومیت دونالد ترامپ منتج نشد. اما حالا با گذشت یک سال، این ماجرا کم کم به یک بحران سیاسی جدی برای کاخ سفید تبدیل شده است.هفته گذشته زنانی که مدعی هستند توسط دونالد ترامپ، مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفتند، در یک نشست خبری جزئیات اتهام خود علیه ترامپ را اعلام کردند و خواستار بررسی سوابق آزارجنسی وی از سوی کنگره آمریکا شدند. حداقل ۱۳ زن اتهاماتی را درباره آزار و اذیت جنسی علیه دونالد ترامپ مانند بوسیدن بدون کسب اجازه و لمس کردن بدن مطرح کردند.
این اتفاقات پیش از آن که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برنده انتخابات شود، رخ داده‌اند. پس از طرح این اتهامات تعدادی از سناتورها خواستار کناره گیری ترامپ شدند. برنی سندرز، جف مارکلی و کوری بوکر از جمله آن ها بودند. برنی سندرز در حساب توئیتر خود چنین نوشت: «ما رئیس جمهوری داریم که در یک نوار ضبط شده به آزار جنسی زنان اقرار کرده است. من امیدوارم که او به این مسئله توجه کند و به استعفا بیندیشد.»
ترامپ روز سه شنبه در توئیتی درباره درخواست سناتورهای دموکرات نوشت: «دموکرات‌ها با وجود تلف کردن هزاران ساعت و میلیون‌ها دلار نتوانستند ارتباطی میان من و روسیه  نشان دهند. حالا همین‌ها به طرح اتهامات دروغین و سرهم کردن قصه‌های ساختگی از زنانی که یا نمی‌شناسم شان یا هرگز ندیدم شان، مشغول اند. [بازهم] اخبار جعلی.» با این حال درخواست کناره گیری ترامپ از سوی تعدادی از سناتورهای زن نیز مطرح شده است.
کرستن جیلیبرند سناتور نیویورک یکی از آن هاست. ترامپ روز گذشته درپیامی در  توئیتر به شدت به این سناتور دموکرات حمله کرد و نوشت: «سناتور کرستن جیلیبرند خفیف، نوکر و پادوی چاک شومر، کسی که چندی پیش برای جمع‌آوری بودجه کمپین خود به دفتر من مراجعه کرده بود و التماس می‌کرد و حاضر بود هر کاری برای جمع‌آوری بودجه کمپین انجام دهد، اکنون علیه ترامپ مبارزه می‌کند.»
پس از توئیت ترامپ سناتور الیزابت وارن، از رهبران دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، به همراه چند نماینده زن دیگر علنا خواستار تشکیل کمیته تحقیق کنگره درباره اتهامات آزار جنسی دونالد ترامپ شدند. همزمان رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس و سناتور آمریکایی از کنگره خواسته‌اند با تشکیل یک کمیته تحقیق و تفحص درباره اتهام‌های آزارجنسی رئیس جمهوری آمریکا رسیدگی کند.
بحث اتهامات آزار جنسی سیاستمداران و چهره‌های مشهور آمریکایی فراگیر شده و واکنش‌های اعتراضی بسیاری را در جامعه آمریکا و همین طور سراسر جهان برانگیخته است.  در همین زمینه، جان کانیرز، سناتور دموکرات، هفته گذشته، به دلیل اتهاماتی مبنی بر آزار جنسی و تهدید مجبور به استعفا شد. دو سناتور دیگر آمریکایی، ال فرنکن، از حزب دموکرات و ترنت فرنکز، از حزب جمهوری‌خواه نیز اعلام کردند که به دلیل اتهامات مشابه به زودی استعفا خواهند کرد.

بلند شدن صدای اعتراض جمهوری خواهان
اما اگر مشکلات ترامپ تنها مربوط به فساد اخلاقی وی بود این مسئله به راحتی قابل حل می نمود، چرا که ترامپ همچون گذشته این توانایی را داشت که با بهره مندی از ثروت افسانه ای و وکلای قدرتمند، یا با شاکیان به مصالحه برسد یا آن که آن ها را در دادگاه شکست دهد و به پرداخت غرامت های سرسام آور محکوم سازد، کاری که همسرش در انتخابات با برخی رسانه های غربی کرد و به راحتی میلیون ها دلار کاسب شد.
این روزها اختلاف میان جمهوری خواهان و کاخ سفید بار دیگر  به شدت بالا گرفته است. بحرانی که همچون مورد قبلی به دوران انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه آمریکا باز می گردد. ترامپ به شدت منفور بدنه اصلی حزب جمهوری خواه است علت آن هم فاصله بسیار زیاد او با استانداردهای محافظه کاری و جمهوری خواهی آمریکایی است. با این حال در یک سال گذشته به دلیل نقش پر رنگ رئیس جمهور در حزب از یک سو و لزوم حفظ وحدت حزبی از سوی دیگر، مخالفان درون حزبی ترامپ کمتر او را به چالش کشیدند و البته امتیازهایی را نیز کسب کردند. با این حال رفتار ترامپ در انتخابات اخیر سنا در ایالت آلاباما که به از دست دادن یک کرسی سنا برای حزب جمهوری خواه انجامید باعث شده است باردیگر صدای اعتراضات حزبی بلند شود.
به دنبال این شکست حزب جمهوری خواه شمار کرسی های این حزب در سنا به ۵۱ در مقابل ۴۹ کرسی برای دموکرات ها کاهش می یابد. این برای ترامپ خبر خوبی به حساب نمی آید چرا که از این به بعد برای تصویب برنامه های خود در سنا کار سخت تری خواهد داشت.  این اولین بار در ربع قرن گذشته است که یک نامزد حزب دموکرات از آلاباما به سنا راه می یابد و این یعنی جمهوری خواهان به دلیل رفتاریک جانبه ترامپ و حمایت وی از نامزدی که به فساد اخلاقی مشهور بود، یک ایالت مهم را به راحتی از دست دادند.

روس گیت پاشنه آشیل ترامپ
با این حال آن چه پاشنه آشیل ترامپ محسوب می شود رسوایی موسوم به روس گیت و رابطه ستاد انتخاباتی و مشاوران و نزدیکان ترامپ با سرویس های امنیتی روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است روز گذشته رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده  از در اختیار گرفتن ده ها هزار ایمیل مربوط به ستاد انتخابات ترامپ خبر داده است. امری که می تواند دایره اتهامات این پرونده را افزایش دهد.
پلیس فدرال آمریکا تاکنون درباره این تحقیقات چهار نفر را متهم کرده است. به تازگی پای جرد کوشنر داماد ترامپ نیز به این پرونده باز شده است. ترامپ متهم است که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از حمایت سرویس های امنیتی روسی برای پیروزی بر هیلاری کلینتون برخوردار بوده است. ده‌ها هزار ایمیل یاد شده بین ۱۳ مقام ارشد تیم انتقالی ترامپ ردوبدل شده است.  
در میان مقاماتی که‌ ایمیل‌های آن ها به تیم مولر ارائه شده است می‌توان به مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، اشاره کرد که به دلیل دروغگویی به ماموران اف‌بی‌آی در ماه ژانویه گناهکار تشخیص داده شد. وی با پذیرفتن خطای خود قول داده است که با تیم بازرسی ویژه همکاری کند.  پرونده روس گیت این روزها به جاهای باریک و حساسی کشیده شده است.
بازرس ویژه پرونده به تازگی، با صدور احضارنامه رسمی برای دویچه بانک آلمان، خواستار دسترسی به مدارکی در این موسسه مالی شده است. آن طور که گزارش شده، بازرس ویژه این پرونده به دنبال دسترسی اسنادی مربوط به حساب‌های دونالد ترامپ در این بانک بزرگ آلمانی است. امری که با توجه به سابقه فعالیت های اقتصادی غیر قانونی ترامپ به منزله ورود به خط قرمزهای آقای رئیس جمهور محسوب می شود.
پرونده روس گیت از یک سو با توجه به اهمیت موضوع یعنی ارتباط با روس ها که مسئله امنیت ملی آمریکا محسوب می شود و از سوی دیگر به دلیل شکاف های موجود در حزب جمهوری خواه و همچنین افزایش رسوایی های اخلاقی ترامپ می تواند مهم ترین بحران تهدید کننده آینده سیاسی ترامپ محسوب شود.
حال باید منتظر ماند و دید که پیشگویی ها درباره عمر کوتاه مدت یکی از جنجالی ترین روسای جمهور آمریکا در سال جدید میلادی تحقق می یابد؟ آیا بحران های سه گانه داخلی می تواند ترامپ را به جای یک برند سیاسی به درس عبرتی در عرصه سیاست تبدیل کند؟
 

نظر شما