شناسهٔ خبر: 23082974 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

درباره تغییر 4 معاون وزیر ارتباطات

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 4 معاون خود را جابه جا کرد یا تغییر داد.
با احکام صادرشده از سوی محمد جواد آذری جهرمی، 4 معاونت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تغییر کردند.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه طی احکامی روسای سازمان فضایی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون فناوری و نوآوری و معاون امور دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منصوب کرد.


 مدیرعامل مخابرات، جای جهانگرد را گرفت
شاید جنجالی ترین تغییر در سازمان فناوری اطلاعات روی داد. نصرالله جهانگرد پس از 4 سال ریاست بر این سازمان، جای خود را به رسول سراییان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران داد.
این تغییرات از چند جهت قابل بررسی است. اولا اینکه شاید مهم ترین وظیفه سازمان فناوری اطلاعات استقرار دولت الکترونیکی است. برای پیشبرد این کار، نصرالله جهانگرد به عنوان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ایفای نقش می کرد. از سوی دیگر او اخیرا به عضویت شورای عالی اداری از سوی رییس جمهور منصوب شد تا بتواند با اختیارات بیشتری موضوع توسعه دولت الکترونیکی را دنبال کند. بنابراین باید دید با رفتن جهانگرد از سازمان فناوری اطلاعات، سرنوشت دولت الکترونیکی و شورای اجرایی فناوری چگونه خواهد شد. 
یکی دیگر از وظایف سازمان فناوری اطلاعات رسیدگی به کسب و کارهای نوپا بود و در این راه مراکزی هم در استان ها برپا شده است. جهانگرد و تیمش مدت ها بود برای راه اندازی سازمانی توسعه ای شبیه سازمان نوسازی و گسترش صنایع کشور برنامه ریزی می کنند و باید دید آیا همچنان این کار بر عهده سازمان فناوری اطلاعات خوهد بود یا به معاونت نوآوری و فناوری محول خواهد شد.
معانت نوآوری و فناوری بخشی کوچک تر از سازمان فناوری اطلاعات با ساختمانی مستقل و تعداد زیادی کارمند و بودجه محسوب می شود و باید دید با حضور جهانگرد، چه تغییراتی در وظایف معاونت نوآوری و فناوری روی می دهد. البته وجوه اداره شده در اختیار این معاونت است و این موضوع یکی از مهم ترین کارهای وزارتخانه در قبال بخش خصوصی محسوب می شود.
بخش مهمی از تاثیرات حکم جدید وزیر فاوا، در تغییر مدیرعامل مخابرات نهفته است. رسول سراییان بعد از مدت ها کشمکش در مخابرات ایران، این شرکت را به آرامش رسانده بود و به نظر می رسید حداقل تا پایان پیاده سازی ره نگاشت 5 ساله، به کار خود ادامه دهد. 
سراییان در حالی صندلی مخابرات ایران را ترک می کند که جز در نمایشگاه تلکام، نشست مطبوعاتی رسمی برگزار نکرد و چندان اهل مصاحبه نبود. او عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت مخابرات استان خراسان، ریاست هیات مدیره شرکت مبین نت، عضویت در هیات مدیره و معاون توسعه مهندسی شرکت مخابرات ایران و مدیرعاملی و عضویت در هیات مدیره ارتباطات سیار ایران را در کارنامه دارد و به این ترتیب تمام سوابق مهم او در حوزه ارتباطات بوده است و این نخستین تجربه اش در زمینه فناوری اطلاعات است. با این حال بسیاری می گویند مدیر برجسته ای در حوزه فناوری اطلاعات وجود ندارد و بنابراین سراییان انتخاب خوبی برای این بخش است.


 براری جای بهرامی را گرفت
محسن بهرامی با سوابق طولانی اش در حوزه هوا و فضا، عملا به خاطر کمبود بودجه و تشکیل نشدن جلسات شورای عالی فضایی، با دستانی بسته کار را ادامه داد و در نهایت هم عمر فعالیتش با وعده های عملیاتی نشده پرتاب ماهواره ها و البته گسترش کار روی ماهواره های دانشجویی همراه بود.
یکی از ماجراهای پر سر و صدای دوران بهرامی، ماهواره  مصباح بود که ایران به دلیل تحریم ها موفق به بازپس گیری آن از ایتالیا نشد. بهرامی در یک اظهارنظر جنجالی گفته بود اگر مصباح برگردد، باید به موزه برود. این موضوع با واکنش تند وزیر ارتباطات روبه رو شد تا او بلافاصله حرفش را پس بگیرد.
نه تنها بهرامی با سوابق طولانی در حوزه هوا فضا، موفقیت چشم گیری در سازمان فضایی کسب نکرد؛ بلکه مرتضی براری از معاونت امور مجلس های وزیر فاوا دیروز جای او را گرفت. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دبیری کمیسیون انجمن های علمی ایران، قائم مقام وزیر در امور فناوری و بین الملل در سال ۱۳۹۲و معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارنامه وی است.


 یک متخصص، مسوول ارتباط مجلس با وزارت فاوا
آخرین تغییر روز گذشته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور حسین دهدشتی به جای مرتضی براری در معاونت مجلس و استان ها بود.
براری در طول فعالیت خود عملکرد پر فراز و نشیبی داشت. برای مثال در بودجه سال گذشته نمایندگان بدون مشورت با تیم وزارت ارتباطات، تصمیم گرفته بودند به اینترنت کشور عوارض ببندند.
هرچند با تلاش های واعظی این تصمیم رای نیاورد، اما به هر حال تصویب آن در کمیسیون تلفیق بدون اطلاع وزارت فاوا عجیب بود.
سوابق دهدشتی برای معاونت امور مجلس و استان ها نسبت به براری مناسب تر است. او نماینده دوره های هشتم و نهم مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی بوده و با ریزه کاری های کار در مجلس و روابط آشناست. 
دهدشتی البته سوابق جالبی در مبارزه با فساد، آن هم در پرونده های جنجالی دارد. او رییس کمیته ویژه پیگیری پروند بزرگ ترین بدهکار نفتی (بابک زنجانی)، نایب رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، رییس کمیته تحقیق و تفحص از شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی، عضو فعال طراحان سوال از محمود احمدی نژاد در زمان دولت دهم، رییس کمیته ویژه پیگیری پرونده دکل های گمشده شرکت تاسیسات دریایی و رییس هیات تحقیق و تفحص ار سازمان منطقه آزاد اروند بوده است.
دهدشتی پزشک است و بدین ترتیب یک نفر دیگر به جمع پزشکان حاضر در وزارت ارتباطات افزوده شد (محمدرضا فرنقی زاد رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی نیز پزشک است).
مهم ترین نکته این تغییر این است که درست در حساس ترین روزهای رابطه دولت و مجلس، یعنی در زمان تصویب لایحه بودجه انجام شده است. (منبع:فناوران)

نظر شما