شناسهٔ خبر: 23081971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

21 فروند شناور مغروقه از آبراه اروند خارج سازی شده است

خرمشهر - ایرنا - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از مجموع 39 فروند شناسایی شده در آبراه اروند، 21 فروند شناور مغروقه خارج سازی شده است.

صاحب‌خبر -

محمد محسنی دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، میزان اعتبار برای خارج سازی شناورهای مغروقه در رودخانه اروند را 600 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: طرح خارج سازی 39 فروند شناور مغروقه از نیمه دوم سال 95 آغاز شد و تاکنون 21 فروند خارج سازی و 18 فروند دیگر باقی مانده است.
وی در ادامه گفت: از سال 72 تاکنون 182 فروند شناور مغروقه از آبراه اروند و رود کارون خارج شده که 57 فروند آن از اروند و 125 فروند آن از رود کارون بوده است.
محسنی در ادامه به حوزه گردشگری دریایی اشاره کرد و افزود: بر اساس ابلاغ معاون وزیر و مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر سندهای بالادستی خواسته رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه دریامحور، در بندر خرمشهر موضوع گردشگری در رودخانه های اروند و کارون مطرح شد.
وی راه اندازی دبیرخانه دایمی گردشگری دریایی بین بنادر ایران را یادآور شد و گفت: تجمیع آرا و نظریه های افراد خلاق در حوزه گردشگری، جذب سرمایه گذار برای فعالیت های اقتصادی در اروند و کارون از کارکرد مهم این دبیرخانه است.
محسنی ، از راه اندازی مرکز آموزش گردشگری دریایی در بهمن امسال خبر داد و ادامه داد:در این راستا مرکز آموزش گردشگری دریایی اروند و کارون با مشارکت بخش خصوصی و پشتیبانی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر راه اندازی می شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: آموزش و تربیت تور لیدر گردشگری به عنوان مبلغان گردشگری در حوزه دریایی و همچنین آموزش جوانان محلی برای ایجاد اشتغال پایدار در مرکز آموزش گردشگری است.
محسنی ، با بیان اینکه به زودی فراخوان آموزش گردشگری در بندر و دریانوردی برای علاقه مند منتشر می شود، گفت: فراخوان از طریق سایت الکترونیکی دیبرخانه و یا از طریق گروه تلگرامی به علاقه مندان به آموزش در حوزه گردشگری اطلاع رسانی می شود.

*** توسعه ترمینال کانتینری خرمشهر
مدیرکل اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، طرح توسعه ظرفیت ترمینال کانتینری را از طرح های بزرگ بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود: به منظور آسان سازی خدمات رسانی و رضایت مندی مشتریان در بندر دریایی طرح توسعه ترمینال کانتینری از نیمه دوم سال 1395 آغاز شد.
محسنی، اعتبار تخصیص یافته برای افزایش ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر را معادل 861 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ترمینال کانتینری در مساحت 15 هکتار برای تخلیه و بارگیری بیش از 250 هزار کانتینر تا نیمه نخست سال 1397 به بهره برداری می رسد.

*** زیرساخت هشت پست اسکله در بندر خرمشهر
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهارکرد: به منظور داشتن زیرساخت های لازم گردشگری دریایی و پهلوگیری شناورهای استاندارد برای تردد گردشگران پیشنهاد ساخت و بازسازی هشت پست اسکله در کارون به سازمان بنادر و دریانوردی داده شد.
وی، ساخت اسکله ها در 2 طرف ساحل کارون را از ضرورت های ساکنان محلی خواند و گفت: در نقاطی از ساحل کارون که تراکم جمعیتی دارد، ساکنان 2 طرف رودخانه می توانند از شناورهای مسافری استفاده کنند.
وی حوزه گردشگری را از حوزه های غنی، کارساز و مشکل گشای بیکاری جوانان عنوان کرد و افزود:گردشگری نقش موثری در اشتغال مردم و ارگان های غیردولتی است و فعال سازی این حوزه به طور قطع سایر صنوف و حرفه های مرتبط را نیز تقویت می کند.
محسنی ، با بیان اینکه همراهی و همکاری سازمان های مرتبط می تواند به اجرای طرح های گردشگری سرعت بخشد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای حمایت و رونق بخشی به حوزه اروند و کارون آمادگی کامل برای هر گونه حمایت لازم را دارد.
وی در ادامه اظهارکرد: سازمان منطقه آزاد اروند اجرای طرح های اقتصادی در حوزه گردشگری دریایی را پذیرفته و هشت درصد از سود فعالیت، صنایع و پروژه های سرمایه گذاری گردشگری دریایی را تقبل کرده است.
محسنی راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی فروش بلیت گردشگری دریایی را از دیگر برنامه های بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد و افزود: این آمادگی وجود دارد که بخش خصوصی را در این زمینه حمایت کنیم.
به گزارش ایرنا خرمشهر به دلیل واقع‌ شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است.
نخستین اسکلهٔ خرمشهر در سال 1308 خورشیدی و در جریان پهلوگرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید.
بندر خرمشهر یکی از بنادرکانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است.
توسعه پایانه بندر خرمشهر و ساخت یک پایانه استاندارد در زمینی به وسعت 30 هکتار در دستور کار قرار دارد.
7100/7165 / 6037
خبرنگار: کمیله حجازی ** تنظیم: حمید رضا ترابی فرد **انتشاردهنده:عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*

نظر شما