شناسهٔ خبر: 23081767 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

قول حل مشکل کانکس مستاجران مناطق زلزله‌زده پس از رسانه‌ای شدن موضوع

کانکس به دوش

پس از پیگیری‌های «فرهیختگان استاندار کرمانشاه گفت: «در جلسه‌ای که عصر دیروز برگزار شد این موضوع به تصویب رسید که به مستاجران علاوه‌بر کمک بلاعوض که از ابتدا قرار بود اهدا شود، 5 میلیون تومان نیز جهت اجاره خانه جدید داده ‌شود. پس آن التهاب ایجاد شده از نامه بنیاد شهید و اولویت‌بندی دریافت کانکس ابتدا توسط صاحب‌خانه‌ها به این صورت رفع شد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بعد از اظهارات سخنگوی دولت مبنی‌بر عدم تعلق کمک بلاعوض به آنهایی که کانکس می‌گیرند (همان کانکس‌هایی که خیلی‌هاشان در اولین باد زمستانی فروریخت) و تصحیح و حاشیه‌هایی که بر آن افزود که منظور ما چیز دیگری است، همین روزها عکسی از نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که از طرف ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در سرپل ذهاب خطاب به فرمانداری سرپل ذهاب نوشته شده بود: «احتراما به استحضار می‌رساند با توجه به درخواست خانم (بیوه‌ای که شاید تمام دارایی‌اش را در زلزله از دست داده است) با کد ملی(مندرج روی کارت ملی‌ای که زیر آوار دفن شده است) مستاجر بوده امکان تحویل کانکس طبق ضوابط امکان‌پذیر نیست. و من ا... توفیق و امضا!»

خیلی ساده بدون حاشیه‌نگاری و مقدمه‌نویسی، یک خانم که در زلزله کرمانشاه سرپناه و احتمالا اعضای خانواده خود را از دست داده است، درخواست دریافت یک کانکس کرده است تا بتواند در سرمای زمستان در آن اسکان داشته باشد. اما طبق ضوابطی که معلوم نیست در کدام اتاق گرمی نوشته و تصویب شده است از دریافت این کانکس محروم است، چرا؟ چون قبل از وقوع زلزله به دلایل گوناگون در یک خانه‌ای در منطقه زلزله‌زده مستاجر بوده است و از خودش خانه‌ای نداشته است.

 توافق بنیاد مسکن و فرمانداری از ابتدا همین بود!

فرهاد تجری، نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اولین مسئولی بود که به تماس «فرهیختگان» پاسخ داد، انتظار این بود که بعد از شنیدن خبر یا حتی هنگام بیان آن کلام ما را قطع و به سرعت صحت چنین متنی را تکذیب کند اما متاسفانه این چنین نشد و گفت: «در بحث اهدای کانکس‌ها دو نهاد مسئول ساماندهی و تخصیص کانکس شدند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و فرمانداری سرپل ذهاب که به علت حجم بالای درخواست‌ها و اهمیت موضوع بنیاد مسکن اصفهان نیز به‌عنوان نیروی کمکی وارد عمل شد تا بخشی از کار را برعهده بگیرد. البته باید بگویم که همچنان به دلایل مختلفی که خواهم گفت کارها به کندی صورت می‌پذیرد و انتظارات آن‌گونه که باید برآورده نمی‌شود.»

وی درخصوص ایرادات موجود در روند خدمت‌رسانی و پاسخگویی دستگاه‌ها به مردم آسیب‌دیده و زلزله‌زده خاطرنشان کرد: «بروکراسی پیچیده و حجیم بنیاد مسکن و سایر ادارات و بحث‌های غیرضروری در روند کمک به آسیب‌دیدگان عامل اصلی کندی خدمت‌رسانی است و باید هرچه سریع‌تر برخی موانع قانونی رفع شود تا در این فصل سرما خدمات سریع‌تر و بهتر به مردم ارائه شود.»

تجری در پاسخ به سوال دوباره ما در ارتباط با نامه‌نگاری بنیاد مسکن اصفهان با فرمانداری سرپل ذهاب افزود: «این توافقی بود که از ابتدا بنیاد مسکن و فرمانداری قرار اجرای آن را با هم گذاشتند؛ یعنی اینکه اول افراد صاحب خانه کانکس دریافت کنند و بعد نوبت به مستاجران برسد. البته بنده به شخصه با این موضوع مخالف هستم و آن را نمی‌پذیرم چراکه قاطبه مردم در این شهرستان مستاجر هستند و حتی خیلی از آنهایی که در مسکن مهر هم ساکن بودند، سکونت استیجاری داشتند و نباید به این شکل باشد. در این مکاتبه، نه مضمون و متن صحیحی وجود دارد و نه نگارش درستی در آن به‌کار برده شده است.»

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این نکته که بارها از این نهادهای مسئول خواستیم که فعالیت‌های خود را دو برابر کنند، گفت: «بنده و اکثریت نمایندگان بارها از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر نهادهای مسئول خواسته‌ایم که سرعت و حجم خدمات‌دهی را افزایش بدهند و دو برابر کنند اما متاسفانه همچنان کمبودهای زیادی وجود دارد و کسی پاسخگو نیست.»

یکی از دلایلی که برای عدم تعلق کانکس به مستاجران از سوی مسئولان مطرح شده است مشکلاتی است که بعدها ایجاد خواهد شد، مشکلاتی از قبیل عدم‌تمکین صاحبان کانکس از درخواست تخلیه زمینی که اشغال کرده‌اند و موضوعاتی از این دست. اما هر علتی که در پس چنین مکاتبه و ضابطه‌ای باشد عدم تخصیص کانکس به مستاجرانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند و در اولویت نبودن آنها در مسیر دریافت کانکس راه‌حل منطقی و صحیحی نمی‌تواند باشد و به نوعی پاک کردن صورت مساله و عدم توجه به بخش عظیمی از جمعیت بی‌خانمان شده این شهرستان زلزله‌زده است. فلذا باید اقدامات موثرتر و کارآمدتری صورت گیرد تا شاهد برخوردهای غیرمنطقی و تبعیض‌آمیز در مسیر خدمات‌دهی به آسیب‌دیدگان نباشیم.

در نهایت و پس از پیگیری‌های «فرهیختگان» هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با انتقاد نسبت به چنین مکاتبه‌ای گفت: «در جلسه‌ای که عصر دیروز برگزار شد این موضوع به تصویب رسید که به مستاجران علاوه‌بر کمک بلاعوض که از ابتدا قرار بود اهدا شود، پنج5 میلیون تومان نیز جهت اجاره خانه جدید داده ‌شود. پس آن التهاب ایجاد شده از نامه بنیاد شهید و اولویت‌بندی دریافت کانکس ابتدا توسط صاحب‌خانه‌ها به این صورت رفع شد.»

وی در ادامه با اشاره به شرایط موجود در سرپل ذهاب ادامه داد: «به‌طور کلی ما با سه گروه متقاضی دریافت کانکس و تسهیلات مواجهیم. گروه اول آنهایی هستند که اماکن و املاکی را در روستا دارند و امکان برگشتن به روستا و دریافت وام و کمک و کانکس برای آنها وجود دارد. گروه دوم افرادی هستند که ساکن روستا نیستند یا تمایلی برای برگشت به روستا ندارند. اینها همان‌هایی هستند که علاوه‌بر کمک بلاعوض پنج میلیون تومان هم جهت اجاره مکان جدید در شهر دریافت می‌کنند. گروه سومی هم وجود دارد که این پنج میلیون تومان را نیز نمی‌خواهند و فقط اصرار به دریافت کانکس دارند. تدبیری اندیشیده شده است مکانی را که معارضی نداشته باشد و در اختیار ارگان و سازمانی همچون شهرداری باشد تحت نظارت و کنترل نهادهای مسئول در اختیار این گروه از افراد قرار داده تا کانکس‌های آنها در اینجا قرار بگیرد.»

استاندار کرمانشاه با اشاره به ویرانی‌هایی که در شهر ایجاد شده است نیز افزود: «دو نوع ویرانی برای منازل زلزله‌زدگان وجود دارد. خانه‌هایی که کاملا ویران شده است و خانه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند و اولویت با دسته دوم یعنی خانه‌های تعمیری است. اوضاع در حال بهبود است و به‌زودی مشکلات کاملا برطرف خواهد شد.»

نظر شما