شناسهٔ خبر: 23081765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حملات به روهینگیا با برنامه ریزی بوده است

کوالالامپور – ایرنا - 'زید رعد الحسین' کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که حملات به روهینگیا 'برنامه ریزی و تفکر شده' بوده و از 'آنگ سان سوچی' خواست تلاش های بیشتری برای توقف اقدامات ارتش انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه خبر آسیا، 'زید رعد الحسین' این اقدام ارتش را 'یک نمونه کتاب متنی پاکسازی نژادی' دانست و تصریح کرد: کسی نمی تواند 'عناصر نسل کشی' را انکار کند.
وی تصریح کرد: این عناصر نشان می دهند که شما نمی توانید احتمال اقدامات نسل کشی انجام شده را نادیده بگیرند.
'زید رعد الحسین' افزود: از آنجایی که معیار بسیار مستحکمی وجود دارد، انکار نسل کشی بسیار سخت است. اما اگر در آینده این دادگاه به چنین یافته هایی بر اساس آنچه ما مشاهده کرده ایم، دست یابد جای شگفتی برای من نخواهد بود.
وی به نام دادگاه مورد نظر اشاره ای نکرده، اما از آنجایی که میانمار عضو دادگاه بین المللی لاهه نیست، منظور کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل می تواند شورای امنیت باشد، جایی که چین به عنوان متحد میانمار حق وتو دارد.
کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل خاطرنشان کرد که در ماه ژانویه سال جاری در تماسی با 'آنگ سان سوچی' از وی خواسته بود عملیات نظامی را متوقف کند، درخواستی که تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.
بر اساس این گزارش، میانمار ارتکاب هر گونه خشونت علیه روهیگیا را رد می کند و پیشتر نیز انتقادات سازمان ملل برای 'سیاست سازی و جانبداری' را رد کرده بود. ارتش این کشور سرکوب مسلمانان را عملیات مقابله با شورشیان عنوان می کند.
'زید رعد الحسین' همچنین گفت که پاسخ نامناسب به این نگرانی جدی جامعه بین الملل این ترس را در وی به وجود آورده که بحران فعلی 'می تواند آغازی از یک مرحله بسیاری جدی تر دیگری باشد'.
وی از اینکه گروه های تروریستی در ارودگاه های پناهجویان در بنگلادش شکل گرفته و حملاتی در میانمار انجام دهند و معابد بوداییان را هدف قرار دهند، اظهار نگرانی کرده است.
حملات بوداییان میانمار به مسلمانان روهینگیا در استان راخین که از سال 2012 شدت یافته بود، از ماه اوت سال جاری وارد دور تازه ای شد که بر اثر آن تاکنون بیش از 600 هزار نفر برای نجات جان خود به بنگلادش پناه برده اند.
ارودگاه پناهجویان در مرز بنگلاش دارای شرایطی است که بسیاری نسبت به وقوع بحران انسانی و شکل گرفتن حرکت های افراطی از آنجا هشدار داده اند.
آساق**241**1599**1144* انتشاردهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما