شناسهٔ خبر: 23081161 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام خسروی مطرح کرد؛

انتظار ثبت نام ٣٠٠ هزار نفری در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

حجت الاسلام محمدعلی خسروی گفت: انتظار می رود امسال ٣٠٠ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت نام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خسروی دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در گفتگویی در شبکه خبر گفت: ثبت نام این آزمون از ١٨ آذرماه آغاز شده و تا ٢٠ دی ماه ادامه خواهد داشت. ویژگی خاصی که این آزمون امسال خواهد داشته این است که این آزمون با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مشترک برگزار خواهد شد.

در سال های گذشته هر یک از این نهادها و سازمان ها به صورت جداگانه این آزمون را برگزار می کردند که خوشبختانه امسال این آزمون مشترک خواهد بود و امیدواریم که مورد استقبال علاقع مندان قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی  با بیان اینکه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کرین رو ١٠ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد ،عنوان کرد: این آزمون به طور همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در کلیه شهرهایی که تعداد داوطلبان در آنها بیش از ٢٠ نفر باشد آزمون در همان شهر برگزار خواهد شد.همچنین نتیجه این آزمون روز ١١ اسفندماه اعلام و آزمون شفاهی نیز از ١٢ تا ١٧ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات روی هم رفته تا کنون به بیش از ٤ هزار موسسه قرآنی مجوز اعطا کرده اند که این موسسات تا کنون افراد زیادی را آموزش و تعلیم داده اند که نتیجه فعالیت های آنان در این آزمون قابل مشاهده و ارزیابی خواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین خسروی با شاره به اینکه مراکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه وجود دارند ،نیز در این آزمون شرکت خواهند کرد ، افزود :خوشبختانه این آزمون اختصاص به موسسه و مرکز قرآنی خاصی ندارد و همه افراد بدون محدودیت سنی اعم از خانم های خانه دار یا مردان شاغل ،دانش آموزان و دانشجوبان و ... می توانند در این آزمون شرکت و در یکی از رشته های حفظ ،مفاهیم ،ترجمه و مفاهیم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شرکت کنند.علاقه مندان برای ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم می توانند به آدرس اینترنتی Quranedu.ir  مراجعه کنند.

وی در ادامه اظهار داشت:در زمینه حفظ فعالیت های گسترده ای انجام شده و از آنجاییکه همه مردم توانایی حفظ کامل قرآن کریم را ندارند برخی جز اول ،آخر و یا برخی سوره های قرآنی را حفظ هستند امسال رشته ای با عنوان حفظ جز سی ام ،جز ١٥ م و جز ١٠ و حفظ سوره واقعه و ملک خواهیم داشت و داوطلبان می توانند در هر یک از این رشته های ١٦ گانه ثبت نام کنند. در زمینه مفاهیم قرآن فعالیت های زیادی صورت گرفته  اما در زمینه مفاهیم قرآن کارهای زیادی صورتی انجام نشده است ،البته هدف از حفظ قرآن کریم درک معانی و مفاهیم این کتاب آسمانی است و قرآن نیز از این رو انسان ها را به تدبر و تامل در آیات دعوت کرده است. تدبر و اندیشیدن نتیجه نهایی است که باید در اعمال و رفتار ما نمود پیدا کند،بنابراین یکی از رشته هایی که بر آن تاکید می شود رشته مفاهیم قرآن کریم می باشد که منابع آزمون در این خصوص مشخص شده و در پایگاه اینترنتی که داوطلبان ثبت نام می کنند کاملا مشخص شده است.رشته بعدی مفاهیم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می باشد که برای منابع این آزمون نهج البلاغه.،صحیفه سجادیه و به دلیل همزمان بودن برگزاری آزمون با ایام سوگواری حضرت فاطمه(س)  خطبه فدکیه که از حضرت زهرا(س) می باشد و از نظر فصاحت و بلاغت به خطبه های نهج البلاغه پهلو می زند در نظر گرفته شده است.

وی افزود:وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه موسسات قرآنی نیز در راستای برگزاری این آزمون همکاری خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی در ادامه هدف از برگزاری این آزمون را گفتمان سازی قرآنی در جامعه و ارزیابی موسسات قرآنی جهت آگاهی از فعالیت آنها در طول سال دانست و گفت: این آزمون حرکتی برای ایجاد انگیزه انس با قرآن که هدف اصلی و اساسی ماست می باشد .

وی در ادامه عنوان کرد:در ماه مبارک رمضان سال آینده همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار خواهد شد به برترین نفرات جوایزی اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی با بیان اینکه سال گذشته حدود ٧٠ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و ٥٠٠ هزار نفر از کارکنان دولت در مسابقه دیگری شرکت کردند و انتظار می رود با توجه به همکاری ها و تعاملات خوبی که با سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده امیدواریم در آزمون امسال بییش از ٣٠٠ هزار نفر در این آزمون ثبت نام کنند.

نظر شما